تفاوت اصلی هالوژن کلاسیک و مدرن چیست؟

تفاوت اصلی هالوژن کلاسیک و مدرن چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۴ | ۱۴۰۲/۰۶/۱۱

به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، سالهاست که لامپ‌های کم‌مصرف وارد بازار شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لامپ‌ها انواع مختلفی دارند که به‌مرور زمان دستخوش تغییر شده و تکنولوژی پیشرفته‌تری در ساخت آنها به‌کار می‌رود.

به گزارش اخبار ساختمان، نورپردازی، تامین روشنایی و برق در ساختمان‌سازی از مسائلی است که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، سالهاست که لامپ‌های کم‌مصرف وارد بازار شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لامپ‌ها انواع مختلفی دارند که به‌مرور زمان دستخوش تغییر شده و تکنولوژی پیشرفته‌تری در ساخت آنها به‌کار می‌رود.


نمونه‌ای از لامپ‌های کم‌مصرف، هالوژن‌ها هستند. هالوژن‌ها به دو مدل هالوژن کلاسیک و مدرن تقسیم‌بندی می‌شوند و انواع  متفاوتی مثل رنگی، سقفی، ال‌ای‌دی و...  دارند.


در حقیقت هالوژن‌ها همان لامپ‌های رشته‌ای قدیمی هستند که پیشرفت کرده و کم مصرف شده‌اند. امروزه از هالوژن‌ها در طراحی‌ دکوراسیون‌های داخلی، بسیار استفاده می‌شود چراکه این لامپ‌ها روشنایی مناسب را تامین کرده و زیبایی ظاهری خانه‌ها را دوچندان می‌کند.

 

هالوژن کلاسیک قابل استفاده با کلید پریز کلاسیک


ساختار کلی لامپ‌های هالوژن


هالوژن‌ها از یک رشته تنگستن تشکیل شده‌اند که در محفظه‌ای پر از گاز بی‌اثر و مقداری عناصر هالوژن مثل برم یا ید قرار گرفته‌اند. هنگامی که انرژی الکتریکی به این لامپ‌ها می‌رسد، گاز هالوژن موجود در آن باعث داغ شدن سیم تنگستن شده و نور سفیدرنگی از آن ساطع می‌شود.


مقدار هالوژنی که در انواع لامپ‌های هالوژنی استفاده می‌شود، بسته به نوع آن لامپ متفاوت است. برای مثال لامپ‌های هالوژن رنگی با مقدار کافی هالوژن پر می‌شوند تا میزان تبخیر رشته تنگستن، با ولتاژ ورودی تطابق داشته باشد. از طرفی افزایش ولتاژ باعث افزایش تبخیر شده و اگر هالوژن کافی نباشد، لامپ سیاه می‌شود. کاهش ولتاژ نیز تبخیر را کاهش داده و اگر هالوژن زیاد باشد، باعث شکستن لامپ به طور غیرطبیعی خواهد شد.


در انواع لامپ‌های هالوژن، تنگستنی که بخار می‌شود مجدداٌ بر روی رشته ته‌نشین شده و این چرخه باعث شده که لامپ طول عمر بیشتری داشته باشد. وجود بخار تنگستن، باعث گرمای بیشتر آن شده که روی سطح کوچکتری منعکس می‌شود. بنابراین نسبت به لامپ‌های دیگر داغ‌تر می‌شوند و برای برطرف کردن همین حرارت زیاد، از دو محافظ در ساخت آنها استفاده می‌شود.


انواع لامپ‌های هالوژن


با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، مدل‌های بیشتری از هالوژن‌ها ارائه شد که هرکدام طرفداران خاص خود را دارند و برای مکان‌های متفاوتی از خانه یا ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 

*  لامپ هالوژن رشته‌ای


این نوع، نخستین لامپ‌های هالوژنی بودند که در بازار عرضه شد. به 2 دسته سوزنی و غیرسوزنی تقسیم بندی می‌شوند؛ اما در هردو چرخه شیمیایی تولید کننده نور از تنگستن منشا می‌گرفت. نکته قابل توجه در این نوع هالوژن‌ها، حرارت بسیار بالای آنها بود که گرمای بسیار زیادی تولید می‌کرد.

*  لامپ هالوژن سقفی LED


لامپ‌های هالوژن سقفی ال‌ای‌دی از سه قطعه LED پاور تشکیل شده و طیف نوری گسترده‌ای دارد. بر روی این ال‌ایدی‌ها لنزهایی قرار می‌گیرد که به کنترل جهت تابش نور کمک می‌کند. هالوژن‌های سقفی LED نسبت به نوع رشته‌ای آن گرمای خیلی کمتری تولید می‌کنند که این حرارت کمتر باعث عمر بیشتر لامپ می‌شود. علاوه براین، LEDهای سقفی عمر مفید بیشتری نسبت به نوع رشته‌ای آن دارند و در مقابل آسیب‌ها مقاوم تر عمل می‌کنند.  اما نوردهی این نوع هالوژن‌ها در برخی مواقع، مصرف‌کنندگان را راضی نمی‌کرد.
 

*  هالوژن سقفی COB


پس‌از ناراضی بودن برخی مصرف‌کنندگان از LEDهای سقفی، طولی نکشید که ال‌ای‌دی‌های Chip On Board یا COB وارد بازار شدند. این هالوژن‌ها شدت نور بسیار بالاتری نسبت به LEDهای سقفی دارند. هالوژن سقفی COB نوری متمرکز دارند که با شدت بالا به سوژه می‌تابد.


در ساختار این لامپ‌ها تعداد بسیار بیشتری لامپ‌های ال‌ای‌دی به‌کار رفته که توان پایین‌تری دارند. هرکدام که کمتر تحت فشار باشند، عمر مفیدشان افزایش خواهد یافت و این عمر مفید درحدود 8 برابر لامپ‌های رشته‌است.


با وجود این، طیف رنگی محدود از عیوب آنها به‌شمار می‌رود که باعث شد تا کارشناسان و پژوهشگران حوزه روشنایی، تحقیقات و ابداعات خود را  ادامه دهند.
 

*  هالوژن سقفی SMD


پس از مدتی تحقیقات پژوهشگران نتیجه داد و باعث ابداع جدیدترین هالوژن‌های سقفی یا لامپ هالوژن سقفی SMD شد. تکنولوژی Surface Mount Device یا همان   SMDامروزه جدیدترین تکنولوژی در ساخت انوال ال‌ای‌دی‌ها به شمار می‌رود. تفاوت اصلی این لامپ‌ها نسبت به نوع قبلی آن، برد هالوژن سقفی SMD است که کاملا به‌صورت الکترونیک تهیه و مونتاژ می‌شود و انسان در لحیم‌کاری آن دخالتی ندارد؛ به همین عمر و کیفیت آنها به مقدار قابل توجی افزایش می‌یابد.


کیفیت نوری این هالوژن‌ها بسیار بالاتر از سایر لامپ‌های موجود است و در کمتر از 20 میکروثانیه، حداکثر مقدار نوردهی خود را خواهد داشت. این لامپ‌ها پیشرفته‌ترین نوع هالوژن‌ها هستند و در میان مصرف‌کنندگان، محبوبیت بسیاری دارند.


مشخصات ظاهری


نکاتی که تا به اینجا ذکر کردیم مربوط به ساختار درونی هالوژن‌ها بودند. در این قسمت به بررسی مشخصات ظاهری آنها می‌پردازیم. مهم‌ترین مشخصه‌، قاب هالوژن‌ها است.
 

هالوژن کلاسیک


قاب هالوژن‌ها


طراحی ظاهر قاب هالوژن‌ها باید بسیار ظریف و زیبا باشد و استفاده از آنها باعث ایجاد فضایی شیک و مدرن شود. این قاب‌ها باید از لحاظ کیفیتی بسیار بالا بوده و مقاومت زیادی داشته باشند. جنس قاب هالوژن‌ها بسیار حائز اهمیت است. به‌طور کلی می‌توان جنس قاب‌های هالوژن‌ها را در چند دسته قرار داد که عبارتند از: قاب کریستال، قاب دایکست، قاب آلومینیوم، قاب استیل، قاب چوبی و... . و این قاب‌ها هالوژن‌ها را به دو دسته هالوژن کلاسیک و مدرن تقسیم‌بندی می‌کنند.


هالوژن کلاسیک و مدرن


امروزه طراحان دکور و علاقه‌مندان به دکوراسیون‌های خاص به طرح‌های کلاسیک رو آورده و از زیبایی منحصربه‌فرد آنها بهره می‌بردند؛ طراحی قاب‌های هالوژن در مدل کلاسیک، جلوه‌ای زیبا و دلنشین را به دکوراسیون می‌بخشد و باعث هرچه بهتر جلوه خانه یا ساختمان خواهد شد. قاب‌های کلاسیک با طراحی و رنگ‌های خاص موجود است. کارایی این نوع قاب نیز بسیار زیاد است و توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان را جلب کرده است.


یکی دیگر از اجزائی که سبک کلاسیک آن طرفداران زیادی دارد، کلید پریز کلاسیک است که در طراحی خانه و ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این نوع کلید و پریز جدید و شیک در طرح‌های متنوعی عرضه می‌شود که هرکدام زیبایی به‌خصوصی دارند.


سبک دیگری از قاب‌های هالوژن که بسیار مورد توجه قرار گرفته، سبک قاب‌های مدرن است. این قاب‌ها طرح خاصی نداشته، اما با سادگی چنان جذابیتی به دکوراسیون می‌بخشند که قابل عنوان نیست.
 

کلید و پریز جدید و شیک


جمع بندی


با بررسی هالوژن‌ها دریافتیم که از اجزای مورد نیاز سیستم روشنایی خانه‌ها هستند و وجود آنها بسیار قابل اهمیت است. با طرح‌ها و مدل‌های متفاوت نیاز مصرف‌کنندگان را برطرف کرده و زیبایی دوچندانی با نورپردازی‌ و طرح آنها به خانه‌ها و ساختمان‌ها القا می‌شود.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman