منظور از نبشی کشی ساختمان چیست و چطور انجام می‌شود؟

منظور از نبشی کشی ساختمان چیست و چطور انجام می‌شود؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۸:۱۵ | ۱۴۰۲/۰۷/۰۹

منظور از نبشی‌کشی ساختمان مقاوم‌سازی آن با استفاده از ابزار نبشی است. نبشی به دلیل شکل خاص آن علاوه بر استحکام سازه، وزن سازه را نیز به طور مساوی تقسیم می‌کند.

به گزارش اخبار ساختمان، ایمنی حرف اول را در صنعت ساختمان‌سازی می‌زند. احتمالاً شما هم اخبار تلخ سال‌های اخیر درباره فروپاشی یک ساختمان را به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی را به خاطر دارید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که پیش از شروع ساختمان‌سازی انجام می‌شود، نبشی‌کشی ساختمان است.


در این مقاله قصد داریم با نبشی‌کشی ساختمان و نحوه انجام آن آشنا شویم. اگر در صنعت ساختمان فعالیت دارید یا حتی دوست دارید بدانید چطور می‌توان یک ساختمان ایمن‌تر آماده کرد، در این مقاله همراه ما باشید.


نبشی کشی ساختمان چیست؟ مقاوم‌پذیری سازه


منظور از نبشی‌کشی ساختمان مقاوم‌سازی آن با استفاده از ابزار  نبشی است. نبشی به دلیل شکل خاص آن علاوه بر استحکام سازه، وزن سازه را نیز به طور مساوی تقسیم می‌کند. از طرف دیگر این آلیاژ مقاومت‌ شگفت‌انگیزی در برابر بادهای سنگین، زلزله و سایر عوامل تخریب ساختمان دارد.


نبشی‌کشی بیش‌تر در ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی استفاده می‌شود؛ چراکه در این ساختمان‌ها با استفاده سفال یا آجر اتصال‌ها ساخته می‌شود و این مواد به هیچ‌وجه توانایی تحمل باری ندارند. دقت داشته باشید که نبشی کشی در تمام ساختمان‌ها از جمله مراحل ساخت سوله نیز بهتر است رعایت شود.


نحوه انجام نبشی‌کشی ساختمان؛ فلزی، بتنی و نمای سازه


حالا که با تعریف نبشی‌کشی ساختمان آشنا شدیم، قصد داریم با نحوه انجام نبشی‌ کشی ساختمان آشنا شویم. ابتدا نحوه نبشی کشی در ساختمان فلزی و بتنی را بررسی می‌کنیم و سپس نحوه انجام مقاوم سازی با استفاده از نبشی در نمای ساختمان را مرور خواهیم کرد.


نحوه نبشی کشی ساختمان؛ فلزی، بتنی و نمای سازه

 

نبشی‌کشی ساختمان فلزی؛ ساده‌ترین شیوه نبشی‌کشی


ساختمان‌های فلزی ساده‌ترین فرآیند نبشی‌کشی را دارند. در این نوع ساختمان‌ها صفحه‌های ستون از قبل تعبیه شده نقش پایه را دارند و نبشی‌های عمودی به تیرهای افقی بالا، پایین و ستون‌ها متصل می‌شود. اتصال نبشی‌ها با استفاده از تفنگ میخکوب یا تسمه فولادی صورت می‌گیرد.


نبشی‌کشی ساختمان بتنی


عموماً در ساخت دیوار بتنی از میلگرد استفاده می‌شود. به همین دلیل معمولاً در این جنس سازه نیازی به استفاده از نبشی ساختمانی نیست. اما در برخی ساختمان‌های بتنی ورق‌های فولاد به ستون‌ها متصل شده و سپس نبشی‌های عمودی به ورقه‌ها جوش می‌خورد. در انتهای کار نیز این نبشی‌ها به نبشی افقی متصل می‌شود.


نبشی‌کشی نمای ساختمان؛ جلوگیری از آسیب بصری


نمای ساختمان نقش مهمی در جلوه و زیبایی سازه دارد. معمولاً از نبشی‌کشی به عنوان شالوده‌ای برای طراحی فرورفتگی یا برجستگی‌های مورد نظر در نمای ساختمان استفاده می‌شود.


با توجه به مصالح استفاده شده در نمای ساختمان (سنگ، سیمان یا ...) شیوه نبشی‌کشی متفاوت خواهد بود.


برای مثال در نمای سنگی نبشی‌های عمودی و افقی ابتدا به تیر و ستون‌ها جوش خورده و اطراف را با رابیس یا سیم گالوانیزه می‌بندند.


برای نبشی کشی ساختمان از چه سایزی استفاده کنیم؟


سایز پروفیل مورد استفاده از در نبشی‌کشی بسته به نوع نبشی‌کشی که در بالاتر توضیح دادیم، کاملاً متفاوت است. در بازار ایران معمولاً پروفیل‌هایی با قطر بین 50 تا 150 میلی‌متر و 6 و 12 متری تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابعاد بسته به نوع ساختمان و همچنین نظر مهندس ناظر برای قسمت‌های مختلف و توزیع بار بین آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.


برای نبشی کشی ساختمان از چه سایزی استفاده کنیم؟

 

چه نکاتی را باید در نبشی کشی ساختمان رعایت کنیم؟


چند نکته که باید در هنگام نبشی‌کشی ساختمان رعایت کنید را با یک‌دیگر مرور می‌کنیم.


نبشی با کیفیت؛ ضامن دوام ساختمان


اولین نکته‌ای که شاید بدیهی به نظر بیاید، استفاده از نبشی باکیفیت است. نبشی‌هایی که در برابر خورگی و پوسیدگی مقاومت داشته باشند و از طرفی کیفیت ساختشان هم قابل قبول باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتماً از یک تولیدکننده با کیفیت، نبشی‌های مورد نیاز خود را خریداری کرده و از آن‌ها استفاده کنید.


توری مرغی، رابیتس و سیم گالوانیزه را فراموش نکنید


استفاده از توری مرغی، رابیتس و سیم گالوانیزه باعث می‌شود که ساختمان از ترک‌های احتمالی در امان باشد و از طرف دیگر استحکام بین نبشی‌ها بیش‌تر شود. برای خرید توری مرغی می‌توانید به سایت هامون عایق مراجعه کنید.


خرید تجهیزات نبشی‌کشی ساختمان از هامون‌عایق


در این مقاله به صورت مختصر با نبشی‌کشی ساختمان آشنا شدیم. طبیعتاً ورود به بحث‌های مهندسی و معماری خارج از حوصله یک مقاله کوتاه است. اما قصد داریم در پایان مقاله یک فروشگاه تخصصی برای تامین تجهیزات مورد نیاز برای نبشی‌کشی ساختمان نظیر رابیتس  و تجهیزات پوشش ساختمان را به شما معرفی کنیم.


در فروشگاه اینترنتی هامون عایق می‌توانید قیمت انواع تجهیزات ساختمانی نظیر قیمت الیاف پشم شیشه، پشم سنگ، پیچ شیروانی و رابیتس را با قیمت مناسب و کیفیت عالی در سراسر ایران تحویل بگیرید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید به آدرس اینترنتی hamoonayegh.ir مراجعه کنید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman