هزینه های مختلف ساخت واحدهای مسکن ملی باید کاهش یابد

هزینه های مختلف ساخت واحدهای مسکن ملی باید کاهش یابد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۵۶ | ۱۴۰۲/۰۷/۱۰

مدیرکل اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه حدود ۵۳ درصد هزینه های ما در ساخت نهضت ملی، مربوط به مصالح و نهاده ها است، گفت: آمارها نشان می دهد که قیمت مصالح و قیمت ساخت مسکن ارتباط مستقیم دارند.

به گزارش اخبار ساختمان، نوروزی مدیر کل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در نشست تخصصی مدیریت زنجیره تامین مصالح از معدن تا ساخت گفت: نگاه وزارت راه و شهرسازی این است که تا حد ممکن هزینه های مختلف ساخت را کاهش دهیم. یکی از بزرگترین هزینه های ساخت زمین است که بعضاً 50 تا 60 درصد را شامل می شود. در نهضت ملی مسکن این سهم صفر شده است.

وی افزود: ما 50 هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن تخصیص دادیم و به 400 هزار متقاضی زمین اختصاص پیدا کرده است، بنابراین اظهارات برخی رسانه ها صحیح نیست که سهم زمین را اولویت اول ذکر می کنند. اگر 20 هزار تومان از هزینه ساخت هر متر مسکن کاهش پیدا کند، برای ساخت یک میلیون واحد در سال حدود 2 همت هزینه کاهش پیدا می کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: موضوع دیگر بحث بیمه و پروانه است. طی روزهای اخیر هزینه های این دو مسئله کاهش پیدا کرده است در نتیجه تمام تلاش ما این است که تمام هزینه های ساخت نهضت ملی را کاهش دهیم. هزینه دیگر ما مصالح است. آمارها نشان می دهد که قیمت مصالح و قیمت ساخت مسکن ارتباط مستقیم دارند و در سال های مختلف با یکدیگر همپوشانی داشته اند. بنابراین با افزایش قیمت مصالح به طور مستقیم هزینه ساخت نیز افزایش پیدا می کند. اکثر پروژه های ما به طور میانگین 90 متر است. حدود 53 درصد هزینه های ما در ساخت این خانه ها سهم مصالح است. بنابراین سهم آن بسیار زیاد است.

وی افزود: موارد مطرح شده در مورد هزینه ساخت نهضت ملی مسکن غلط است. هزینه های غیر مصالح مانند پروانه، مجوزها و بیمه 25 درصد و هزینه کارگر حدود 23 درصد است. این مسئله نیز برای ما دردسر ساز است. کسی که می خواهد تولید کند بسیار تحت فشار است اما وقتی خانه ساخته شد کسی به دلال کاری ندارد.

نوروزی اظهار کرد: روز گذشته قیمت های جهانی و منطقه را گرفتیم. محصولی که به دست مصرف کننده نهایی می رسد، با احتساب مالیات ارزش افزوده و سود خرده فروشی، با قیمت جهانی مساوی است. به این معنا که شرکت های فولاد سیمان از رانت مواد اولیه و انرژی استفاده می کنند اما محصول نهایی با نرخ جهانی به دست مصرف کننده می رسد.

وی با بیان اینکه مشکل بورس کالا این است که تولیدکنندگان نمی توانند از سبد بورس کالا استفاده کنند، گفت: در نتیجه یک شرکت واسطه خرید را انجام می دهد و تولیدکننده ناچار است از او خرید را انجام دهد. براساس ماده 13 قانون جهش تولید مسکن، قیمت مصالح بر عهده وزارت اقتصاد قرار گرفته است. در جلسه شورای عالی مسکن پیشنهاداتی داشتیم که وزارت اقتصاد امکان خرید مصالح ارزان را برای سازندگان مسکن ملی فراهم کند.


سازوکار بورس برای عرضه مصالح ساختمانی نیاز به بررسی دارد


فرشید پورحاجت با تاکید بر این که رسیدگی به موضوع قیمت مسکن بسیار مهم است، اظهار کرد: معتقد نیستیم مصالح ساختمانی باید از بورس خارج شود چراکه بورس برای بازار مهم است. اما سازوکار کنونی بورس برای عرضه مصالح ساختمانی نیازمند بررسی است که وزارتخانه های راه و اقتصاد باید در این رابطه برنامه ریزی کنند.

وی افزود: بخشی از همکاران ما در حوزه مسکن حمایتی فعالیت می کنند. در همه دنیا نیز مسکن حمایتی تولید می شود اما امروز توانسته ایم تفاوتی بین ساخت و ساز بخش خصوصی و مردم با مساکن حمایتی داریم؟ در پاسخ باید بگویم که سازوکار بورس چنین تفاوتی را قائل نیست.

وی تاکید کرد: آقای وزیر اقتصاد بگوید در حالی که وزارت راه و شهرسازی در یکسال گذشته تلاش زیادی برای حوزه مسکن کرده چرا شما پای کار نمی آید و ریسک تولید مسکن را کاهش دهید؟

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با طرح این پرسش که در حوزه بورس کشف قیمت چگونه صورت می گیرد و سازوکار آن چیست، گفت: مبنای این کشف قیمت سازوکار بازار نیست. نوسان گیری قیمت را چه کسانی انجام می دهند؟

پورحاجت تاکید کرد: طی دو سال اخیر که سیمان و فولاد وارد بورس شده دوستان در افزایش قیمت پیشران هستند اما در کاهش قیمت خیر. این همه سوبسید و رانت ایجاد شده آیا نباید تامین مصالح ساختمانی در داخل با خارج (صادرات) تفاوت داشته باشد.

وی تاکید کرد: آیا این بنگاه ها خصوصی هستند دولتی هستند؟ امروز بورسی ها به راحتی اعلام می کنند که 2 درصد هزینه ساخت سیمان است که این را قبول ندارم و یک حرف غیرکارشناسی است. سیمان بالای پنج درصد در مسکن های حمایتی تاثیر گذار است که عدد قابل توجهی است.


اجرای برنامه ریزی فولادی ها برای افزایش قیمت


سید رضا موسوی عضو انجمن انبوه سازان در خصوص وضعیت کنونی مصالح ساختمانی گفت: اگر بحث این است که سازندگان باید با سود حداقلی مسکن حمایتی تولید کنند، تولیدکنندگان مصالح نیز باید شرایط مشابهی داشته باشند. در حال حاضر برای پروژه های نهضت ملی، برای خرید سیمان امکان فراهم است اما برای فولاد خیر. علت این است که سال گذشته حداقل خرید پنج ظرفیت بود آن هم به صورت سبدی. سبد کالایی که به ما می دهند به درد ما نمی خورد. اگر به اعضای هیئت مدیره بورس کالا نگاه کنید مشاهده می کنیم که شرکت های فولاد در بورس کالا حضور دارند سیاست گذاری توسط افرادی انجام می شود که منافع دارند. آبان ماه سال گذشته با یکی از تولیدکنندگان فولاد صحبت کردیم و به من گفت که برنامه ما این است که تا پایان سال قیمت را به کیلویی 30 هزار تومان برسانیم. آیا این عرضه و تقاضا است؟

وی تاکید کرد: سود شرکت های فولادی در سال گذشته چقدر بوده است؟ با بررسی این ارقام مشاهده می کنیم که قیمت ها غیر واقعی است. تقاضای ما این است که قیمت مصالح را دولت کاهش دهد. شما بروید خریداران بورس کالا را مشاهده کنید، یک شرکت در زیر مجموعه خود شرکت اصلی می رود از بورس کالا خرید می کند و سپس گران تر به ما می فروشد. آقای وزیر اقتصاد بزرگواری کنید یک جلسه که ما با متقاضیان پروژه ها جلسه داریم تشریف بیاورید و در جلسه شرکت کنید و درد مردم را ببینید.


با ساز و کار فعلی امکان ساخت میلیونی مسکن وجود ندارد


کرباسیون مهندس مشاور با بیان اینکه عدد رقم تعیین شده برای ساخت مسکن ملی (چهار میلیون) چیزی نیست که بتوانیم با ساز و کار فعلی به نتیجه برسانیم، گفت: حدود 24 سال است که در بحث مسکن شعارهای مختلف می دهیم اما تکنولوژی های جدیدی را شاهد نیستیم. کدام کارخانه ساخت پیش ساخته نسل 3 و 4 را در کشور داریم؟ سبک سازی در نهایت کاهش قیمت مصالح را به دنبال دارد.

وی افزود: وقتی عرضه و تقاضا برابر نباشد افزایش قیمت رخ می دهد و تکنولوژی کمک می کند تا تقاضای فولاد و مسکن کاهش پیدا کند. چاره ای جز خروج سیمان از بورس کالا نداریم.


باید سعی کنیم ساختمان ها را پیش ساخته بسازیم


کیهانی تولیدکننده قطعات بتنی اظهار کرد: دولت خود می داند شرایط چگونه است. وقتی قیمت در حال رسیدن به تعادل است ناگهان اعلام می کنند که یک کوره خوابیده است. هر وقت بخواهند این کار را انجام می دهند. کارخانه سیمان صادرات انجام می دهند که آسیب شدیدی به کشور می زند. 126 لیتر سوخت فسیلی مصرف می کنند در حالی که پول سوخت آن معادل هزینه ای که از صادرات می گیرند نیست.

وی اظهار کرد: آیا پول سوخت، برق ارزان و جاده ها با صادرات تامین می شود؟ خیر، ضرر هم می کنیم. سیمان را برای چه به بورس بردیم؟ قیمت تمام شده مشخص است و کارخانه جات مصرف کننده سیمان مشخص هستند و به راحتی می توان کنترل کرد. اما وقتی در بورس وارد می شود شاهد هستیم قیمت بورس از 300 هزار تومان به یک میلیون رسیده است. امروز دلالی بیشتر از زمانی است که سیمان در بورس کالا عرضه نمی شد. باید سعی کنیم ساختمان ها را پیش ساخته بسازیم. با این کار ظرف مدت کوتاه تری می توان ساخت را انجام داد. وقتی یک ماشین سیمان را از کارخانه می آورند و قیمت سیمان افزایش یافته، قیمت حمل و نقل آن و هزینه های دیگر نیز افزایش پیدا می کند. غیر از اینکه سیمان از بورس خارج شود و محصولات مستقیما به مصرف کننده نهایی فروخته شود چاره دیگری نداریم.


فولاد مسکن ملی را به قیمت پایه بفروشند


ضیائی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه های فولادی ایران در این نشست تاکید کرد: اشکالات بورس و مزایای آن را در نظر بگیریم. پیش از بورس کالا نمی توانستیم آن چیزی که می خواستیم را دریافت کنیم اما هیئت مدیره بورس کالا اکثرا تولیدکننده فولاد هستند. حدود 10 درصد فولاد را ما نیز داریم اما زمان تحویل طولانی است و این موضوع به قراردادهای ما آسیب می زند. نکته دیگر این است که قیمت پایه، مورد قبول فولادساز بوده است در نتیجه از سال گذشته خواسته ما این بوده است که وقتی قیمت پایه توسط خودشان تعیین می شود، می توانند قیمت را در نهایت بسیار بالاتر بفروشند. پیشنهاد ما این است که فولاد را با قیمت پایه به تولیدکنندگان سازه های فولادی بدهند چرا که این سازه ها در ساخت مسکن مردم به کار گرفته می شود.

وی افزود: در بورس اخیر سهمیه بندی کردند اما همان را 60 درصد کردند و اگر قیمت پایین باشد و رقابت کم باشد خرید را باطل می کنند. باید ساز و کاری تعیین شود تا همه در هیئت مدیره بورس کالا حضور داشته باشند.


بورس کالا را تا زمان اصلاح تعلیق کنید


خطیبی عضو هیئت مدیره انجمن بتن با اشاره به اینکه قیمت ساخت مسکن برای مردم بالا است، گفت: حجم تولید مسکن که سه برابر نشده پس چرا قیمت سیمان سه برابر شده است. ظرف 6 ماه قیمت به بیش از یک میلیون رسیده است. امروز سیاست شهرداری تهران این است که از رویه بتونی استفاده کند اما پیمانکار جرات ورود پیدا نمی کند وقتی قیمت یک شبه افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: وقتی قیمت یک طرفه تعیین می شود مردم و تولیدکننده چه کاری باید کنند؟ 20 سال پیش دلال 18 هزار تومان سیمان دولتی می خرید و 100 درصد از آن سود می برد. بنابراین تولید کننده سودی در این مسیر دریافت نمی کند. سیستم بورسی ناکارآمد است. ابتدا تعلیق کنید، اصلاح کنید و سپس دوباره راه اندازی کنید. حتی اگر خارجی ها هم بیایند نمی توانند کاری انجام دهند. پیش ساختگی را هم اگر بخواهیم اجرا کنیم می توانیم.


طرح های حمایتی با مصالح دولتی ساخته شود


علی آزاد عضو انجمن سازندگان مسکن با بیان اینکه ما به جای پیشگیری از درد می آییم و می گوییم چگونه درد را دوا کنیم، گفت: ما پیمانکاران با کسانی که اقتصاد بازار آزاد را دارند متفاوت هستیم. اولین زیربنای اقتصاد کشور راه است. زیرساخت ها با نرخ دولتی، زیر نظر دولت و محاسبات دولت انجام می شود. دردی که امروز در جامعه ایجاد شده این است که طرح های عمرانی و طرح های مورد توجه دولت باید با لوازم ساختمانی مورد تایید دولت ساخته شود. باید برای مسکن ملی و طرح ها عمرانی باید همان شیوه گذشته که خود دولت قیمت را تعیین می کرد را اجرا کنیم. سازمان بورس هم باید خود را با این مسئله سازگار کند. باید بند ناف پروژه های عمرانی را از بورس کالا قطع کنیم.


سود ورود سیمان به بورس کالا در جیب دلالان


رحیمی رئیس انجمن تولیدکنندگان بتن ایران در این نشست گفت: مصرف سیمان در بتن است و عملا بزرگترین مصرف کننده سیمان ما هستیم. از زمانی که سیمان وارد بورس شد، دیدیم که همه پیش بینی های قیمت در بورس با پیش بینی ها ما منطبق نبود. شاهد هستیم که ما در رکود قرار داریم اما قیمت سیمان افزایش پیدا می کند. همیشه قیمت بتن حدود 20 درصد از سیمان بالاتر است اما شاهد بودیم در بازه زمانی قیمت سیمان بالاتر است. سوال اول این است که چرا سیمان را وارد بورس کردیم؟ از زمان این اقدام سازمان بورس، کارخانه جات سیمان و دلالان سود خوبی بردند اما ما سود ما به حداقل رسیده است. اولین کاری که سازمان بورس می کند این است که قیمت پایه و سهمیه تعیین می کند. امروز کارخانه جات سیمان قیمت پایه ثابت داشتند و وقتی تولید در تهران دچار رکود می شد، کارخانه جات تهران ناچار به کاهش قیمت بودند. اما امروز این مسیر را تغییر داده اند و سودهای هنگفت کسب می کنند. در گذشته اگر یک پاکت سیمان گران تر فروخته می شد تعزیرات ورود می کرد اما شاهد گران فروشی گسترده از سوی شرکت ها هستیم.

وی تاکید کرد: رقابت باید ساز و کار درستی وجود داشته باشد. تا زمانی که طراحی ما در بورس اصلاح نشود نمی توان کاری انجام داد. درآمدهای مردم ریالی است برای چه هزینه ها را دلاری می کنید؟


یارانه ها باید به تولید تعلق بگیرد


جعفر قرائتی دبیر انجمن سازندگان مسکن با اشاره به اینکه ما به دنبال تثبیت قیمت هستیم، گفت: باید مدیریت عرضه داشته باشیم. نکته مهمی که به آن توجه نکردیم این است که به واسطه پیمان های جهانی آلودگی دچار جریمه های شدیدی خواهیم شد و قیمت فولاد دیگر این نخواهد بود. درآمد مردم ایران ریالی است اما همه چیز را در کشور به دلار وصل کردیم. چرا باید به قیمت جهانی مواد اولیه به ما بدهند.

وی افزود: باید سوبسید را به تولید بدهیم اما امروز تولید در کشور آسیب می بیند. هزینه عدم بهره کارخانه جات را مردم می دهند. با این تنش قیمت چگونه سازنده می تواند برنامه ریزی کند. در نتیجه این اتفاق می رویم به سمت ساخت و ساز ساختمان بی کیفیت.


نهضت کاهش قیمت تمام شده مسکن آغاز شده است


حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست تخصصی مدیریت زنجیره تامین مصالح از معدن تا ساخت گفت: باید به یک ساز و کار کارآمد و مناسب در زمینه محصولات فولاد و سیمان برسیم. نهضت کاهش قیمت تمام شده مسکن را آغاز کردیم و تلاش شد در حوزه زمین با بحث قرارداد 99 ساله قیمت زمین را به صفر برسانیم. در زمینه مجوزها هم اقدامات خوبی انجام شده است. آنچه باقی می‌ ماند قیمت مصالح و نهاده ها است و اگر برای آن تدبیر نداشته باشیم سبب نوسان قیمت خواهد شد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman