ابزارهای جدید برای فروش متری مسکن در بورس

ابزارهای جدید برای فروش متری مسکن در بورس
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۷ | ۱۴۰۲/۰۷/۱۸

روز گذشته مجید عشقی -رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار- در نشست خبری خود اعلام کرد که در پی راه اندازی ابزارهای جدید سرمایه‌ گذاری به مساله مسکن توجه ویژه ای کرده ایم و ضمن راه اندازی صندوق املاک و مستغلات، در سه ماهه گذشته دستورالعمل پیش‌ فروش متری یا همان سلف مسکن آماده شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، گرانی بی سابقه مسکن در سال های اخیر و ناتوانی روزافزون مردم از ورود به این بازار باعث شد از سال گذشته زمزمه های مربوط فروش مسکن متری در بورس شدت بگیرد؛ موضوعی که از همان ابتدا نظرات موافق و مخالف بسیاری را برانگیخت.

موافقان خرید متری مسکن معتقدند با توجه به شرایط فعلی، خرید متری مسکن تنها راهی است که به وسیله آن می توان اقشار کم بضاعت را به مرور صاحبخانه کرد یا دست‌کم بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در بازار املاک خواهد بود. مخالفان اما می گویند اینگونه خرید در نهایت از لحاظ تفکیک مالکیت مشکل ایجاد و مردم را وارد دردسر جدیدی در عرصه مسکن می کند.

این طرح که قرار بود از شهر تهران آغاز شود در مراحل نهایی رسیدگی و بررسی در سازمان بورس است تا دستورالعمل طرح فروش متری مسکن به تصویب هیات مدیره این سازمان برسد، چراکه با توجه به نوسانات قیمت، برخی توانایی خرید یک آپارتمان را ندارند اما ممکن است بتوانند متراژهای مشخصی از یک واحد مسکونی را خریداری کنند.

البته مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی - در نخستین روز مهرماه درباره طرح فروش متری مسکن گفت: این طرح فعلا در دستور کار ما قرار ندارد و اجرا نمی شود.

اما روز گذشته مجید عشقی - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار - در نشست خبری خود اعلام کرد که در پی راه اندازی ابزارهای جدید سرمایه‌ گذاری به مساله مسکن توجه ویژه ای کرده ایم و ضمن راه اندازی صندوق املاک و مستغلات، در سه ماهه گذشته دستورالعمل پیش‌ فروش متری یا همان سلف مسکن آماده شده است.

به گفته وی، این دستورالعمل تا یک هفته روی سایت باقی خواهد ماند و پس از آن ضمن جمع بندی نهایی در نخستین جلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب خواهد رسید که یکی از ابزارهای خوب برای بخش عرضه مسکن است.

مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در مورد فروش متری مسکن در بورس اظهار کرد: منابع خرد در کشور، در حال حاضر بر علیه اقتصاد کشور است یعنی به سمت دلار، سکه و طلا می رود و بازار این اجناس را به هم می ریزید. در فروش متری مسکن در بورس فرد به مرور زمان می تواند، خانه دار شود. با فروش متری مسکن در بورس، منابع خرد در امتداد اقتصاد کشور یعنی تولید، حرکت می کند و مردم به خانه دار شدن امیدوار می شوند. فروش متری مسکن بر روی پلتفرم بورس انجام خواهد شد و سال گذشته، زیرساخت های این کار را انجام دادیم.

به گفته هدایت، تلاش کردیم پروژه هایی که در بورس عرضه می کنیم، پروژه هایی باشد که همه آنها، پروانه و سند داشته باشند و فوندانسیون آن هم ریخته شود تا مردم رشد این پروژه ها را ببینند و به سرمایه گذاری امیدوارتر شوند، وقتی پروژه تمام شد و فرد مقداری از خانه را خریداری کرد یا خود را به مرحله ای می رساند که بتواند یک واحد خریداری کند. اگر نتوانست ما یک بازار گردان داریم که درصد خانه خریداری شده در بورس را به قیمت روز از مالک خریداری می کند و فرد می تواند پول را در پروژه های جدید سرمایه گذاری کند و با انجام این کار در نهایت می تواند در یک پروژه خانه دار شود.

بر اساس گزارش سایت شهر، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه مسکن موتور محرک اقتصاد کشور است، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری و خرید مسکن در بورس باعث می شود که پول و سرمایه به جای بازار ارز به سمت تولید و اشتغال حرکت کند.


هدف از فروش متری مسکن


هدایت با اعلام اینکه "در فروش متری زمین سه هدف را دنبال می کنیم"، گفت: کنترل تورم و جذب نقدینگی در جامعه، رشد تولید مسکن و ساخت مسکن استطاعت پذیر سه هدف اجرای فروش متری زمین است.


اولین پروژه در کدام منطقه تهران است؟


مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با ابراز این‌که "منتظر مصوبه بورس برای عملیاتی کردن فروش متری مسکن هستیم"، اضافه کرد: اولین پروژه در هلال احمر (نواب) را بر این موضوع در نظر گرفته ایم، تعداد واحدهای این پروژه 200 واحد است.


جزئیات عرضه مسکن در بورس


ماهیت مسکن با سایر کالاهای عرضه شده در بورس تفاوت دارد و مشخصات آن به طور کامل مشخص نیست. از سوی دیگر قیمت مسکن نیز حدود تعیین شده ای ندارد و ارزش آن از شاخص هایی مثل محل قرارگیری آن و کیفیت و نوع ساخت تبعیت می کند. برای مثال ممکن است حتی در یک ساختمان یکسان، قیمت واحدها در طبقات مختلف نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

برای حل این مشکل قرار شده است اوراق سهام روی یک پروژه مشخص منتشر شود و اوراق هر پروژه از پروژه دیگر متفاوت خواهد بود. همچنین در هر پروژه یک واحد مبنا در نظر گرفته و ارزش سایر واحدها بر آن مبنای آن قیمت گذاری می شود؛ به این ترتیب زمان انتشار اوراق ویژگی های پروژه برای خریدار مشخص است، اما اینکه خریدار در زمان سررسید کدام واحد را تحویل بگیرد معلوم نیست.

در خصوص زمان سررسید اوراق نیز، اگر فردی تعداد اوراق لازم برای تحویل گرفتن یک واحد را دارد، واحد درخواستی به او تحویل داده می شود، ولی در صورتی‌ که واحد مورد نظر چند متقاضی داشته باشد بین دو نفر از آنها قرعه کشی و واحد به شخص برنده تحویل می شود.

جواهری مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن با بیان اینکه اولین فروش متری مسکن سه ماه پس از ابلاغیه سازمان بورس آغاز خواهد شد، گفت: تا کنون تجربه فروش متری مسکن در کشور را تجربه نداشتیم و احتمالا تا یک ماه آینده سازمان بورس ابلاغیه سازمان بورس صادر خواهد شد.

جواهری درباره سازوکار فروش متری مسکن و تفاوت آن با فروش سهامی مسکن که از سوی تعاونی ها انجام می شود، گفت: در فروش متری ملک کاملا مشخص است و خریدار می داند که در چه محلی و کجا خرید متری را انجام داده است و از جزییات پروژه اطلاع دارد.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن درباره قیمت سهام و میزان متری که در زمان تحویل واحد به افراد عرضه می شود، تاکید کرد: افراد وقتی در زمان عرضه یک متر با هر قیمتی خریداری می کنند در زمان تحویل پروژه همان یک متر به افراد تحویل می شود فارغ از اینکه با چه قیمتی این سهام را خریداری کرده و قیمت مسکن چه تغییری کرده است و قیمت ها به این عوامل مختلفی از جمله هزینه ساخت، زمین، تجهیزات محاسبه می شود.


شرایط خرید متری مسکن از بورس


شرط اولیه برای ورود به خرید و فروش مسکن در بورس کالا داشتن کد بورسی است. متقاضی باید برای دریافت کد بورسی در سامانه سجام ثبت نام کند (احراز هویت و دریافت کد بورسی باید به نام خود متقاضی انجام بگیرد.)

در مرحله بعد متقاضی باید در یک کارگزاری ثبت نام کند و معاملات خود را از این طریق انجام دهد و حساب بورسی خود را از طریق درگاه پرداخت الکترونیک شارژ نماید.

همچنین برای این نوع معامله طبق شرایط خرید سهام زمین متری و خرید سهام زمین متری، لازم است فرد، حداقل سرمایه ای که هنگام واگذاری اوراق از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام می شود را در اختیار داشته باشد، اوراق متناسب با متراژهای معین واحدها، تعریف شده و متقاضی می تواند با خرید اوراق به مقدار تعیین شده، در سررسید مشخص، واحد مسکونی را تحویل بگیرد.

هدایت در رابطه با فروش متری مسکن در بورس گفت: باید از این فرصت با استفاده از حمایت های دولت استفاده کرد که تأثیر به‌سزایی در تعادل بازار مسکن و کنترل قیمت ها خواهد داشت.

صفحه اقتصاد


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman