نام کسب و کار

نام کسب و کار
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۲ | ۱۴۰۲/۰۸/۲۲

گاتر وسیله‌ای برای جلوگیری از تجمع آب در محیط‌هایی مانند استخر، پارکینگ و غیره است؛ گاترها به‌راحتی آب را به سیستم فاضلاب هدایت می‌کنند.

به گزارش اخبار ساختمان، حتما تابه‌حال متوجه آب جمع‌شده گوشه استخر، پارکینگ یا سایر فضاها شده‌اید که به‌طرز جادویی ناگهان ناپدید می‌شوند! آب‌ در سطوحی مانند سرامیک و آسفالت جذب نمی‌شود و تبخیر حجم زیاد آب در این فرصت کم، ممکن نیست. در تمام این فضاها، از وسیله‌ای به نام گاتر استفاده می‌شود که یک نوع کانال پیش‌ساخته آب است.

گاتر چیست؟


گاتر چیست؟


در گذشته، با استفاده از سرامیک، سنگ، بتن و ملات، راه‌هایی برای خروج آب از فضاهای ساختمانی می‌ساختند. استفاده از این روش برای هدایت آب به فضاهای خارجی بسیار زمان‌بر، گران‌قیمت و بی‌کیفیت بود که نظافت آن‌ها نیز مشکلات اساسی به‌همراه داشت. علاوه‌بر این، درپوش‌های این کانال‌ها به‌دلیل ساخت غیراصولی اغلب می‌شکستند و نه‌تنها ظاهر نامرتب و نازیبایی داشتند، بلکه عملکرد کل سیستم را مختل می‌کردند.


در پاسخ به این مشکل، گاترها به‌عنوان جایگزین این مسیرهای آب قدیمی ساخته و به بازار ارائه شدند. گاترها یا کانال‌های پیش‌ساخته، وسایلی هستند که برای جمع‌آوری آب‌های سطحی و انتقال آن‌ها به محلی دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند. شکل و شمایل ظاهری گاترها به‌صورت کانالی استوانه‌ای یا مکعبی است که در قسمت رویی آن‌ها، صفحه‌ای حفره‌دار برای ورود آب قرار دارد. به این صفحه، گریتینگ گفته می‌شود که انواع آن، کاربردهای مختلفی دارند.


کاربرد و مزایای گاترها


کاربرد اصلی گاترها، هدایت آب‌های سطحی است. از گاترها در فضاهای زیر استفاده می‌شود:


*  دور استخر
*  کف پارکینگ
*  سونا و جکوزی
*  سرویس بهداشتی
*  رمپ ورودی ساختمان
*  تراس، روف‌گاردن و بام
*  کارخانه، موتورخانه و فضاهای تاسیساتی و صنعتی


کاربرد گاتر در تمام این موارد یکسان است، اما باتوجه‌به شرایط و نیاز محیط، در هر کدام از نوع خاصی از گاترها استفاده می‌شود. از مهم‌ترین مزایای استفاده از آن‌ها می‌توان به زیبایی مدرن، نصب بسیار سریع و عملکرد قوی اشاره کرد.


مواد سازنده گاترها


این تجهیزات، معمولا از جنس پلی‌پروپیلن و پی‌وی‌سی هستند و گریل به‌کاررفته در آن‌ها، بسته به کاربرد، می‌تواند ‌فلزی یا پلاستیکی باشد. جنس گریل گاترها بسته‌به کاربردشان متفاوت است و آنها باتوجه‌به نوع گریل، به انواع زیر تقسیم می‌شوند:


*  چدن
*  استیل
*  گالوانیزه
*  پلی‌پروپیلنپ
*  لی‌آمید – کامپوزیتی
*  پلاستیکی (PVC، پلی‌آمید یا PP)


انواع گاترها


در پاسخ به سوال گاتر چیست؟ باید گفت یک نوع کانال پیش‌ساخته است که به جمع‌آوری آب‌های سطحی می‌پردازد. باتوجه‌به اینکه این تجهیزات در فضاهای متنوعی استفاده می‌شود، انواع و طراحی‌های مختلفی برای کاربرد آن در این محیط‌ها و فضاها وجود دارد. به‌طورکلی، دو نوع گاتر پیش‌ساخته به بازار عرضه می‌شود:


نوع ناودانی


انواع ناودانی برای جمع‌آوری آب باران در لبه سقف‌های شیب‌دار استفاده می‌شود و برخلاف ناودان‌های معمولی، سروصدای زیادی ندارد. آنها معمولا از جنس UPVC هستند و گریتینگ ندارند. این نوع تجهیزات معمولا با تمام متعلقات جانبی که برای نصبشان نیاز است ارائه می‌شوند؛ مانند لوله، بست، خروجی و غیره.


نوع گریتینگ‌دار


گاترهای گریتینگ‌دار باتوجه‌به کاربرد و محیط استفاده‌شان، انواع زیر را دارند:


مدل رمپ


این نوع از گاترها در پارکینگ‌های ساختمان‌ها یا پارکینگ‌های طبقاتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. از آن‌ها برای جلوگیری از انباشته‌شدن آب ناشی از بارش باران، شست‌وشوی ماشین و غیره استفاده می‌شود. باتوجه‌به اینکه رمپ در ورودی ساختمان‌ها و پارکینگ‌ها قرار می‌گیرد باید دو ویژگی داشته باشد:


*  کاملا تخت و هم تراز با زمین
*  مقاوم نسبت به وزن ماشین، آب‌وهوای مختلف، انواع شوینده‌ها و غیره.


این گاترها معمولا از جنس چدن و پلی‌آمید هستند و در کلاس مقاومت وزنی C250-HD قرار می‌گیرند. گاترهای پارکینگی تقریبا مشابه گاترهای رمپ هستند، با این تفاوت که در کلاس مقاومتی B125 و C250 قرار دارند. گریتینگ‌های گاترهای پارکینگی از جنس فلز (چدن و گالوانیزه) و گریل‌های پیش‌ساخته آن‌ها پلاستیکی (کامپوزیتی - پلی‌آمید) هستند.


گاترهای فلزی


باتوجه‌به جنس فلزی آن‌ها، استفاده از این نوع گاتر بسیار چالش‌برانگیز است. این نوع به دو دسته سقفی و کفی تقسیم می‌شود؛ اما باتوجه‌به جنس فلزی آن با مشکلات زیر مواجه خواهید بود:


رنگ‌پریده شدن و زنگ‌زدن
ایجاد سروصدا زمان بارش باران
عدم مقاومت در برابر باران اسیدی
ظرفیت انقباض و انبساط بسیار محدود


توجه داشته باشید که این مشکلات محدود به گاترهای تمام‌فلزی است. بنابراین سایر گاترها که فقط درب فلزی دارند به‌راحتی قابل‌استفاده هستند و این موارد در موردشان صدق نمی‌کند.


گاترهای استخری


گاترهای استخر دورتادور استخر قرار می‌گیرند و کاملا در معرض سرریز آب آن هستند. معمولا گاترها را در دل کفپوش استخر قرار می‌دهند تا زیاد توی چشم نباشد یا باعث بروز حادثه‌ای مانند زمین‌خوردن یا زخمی‌شدن افراد نشود. در برخی موارد، از کفشور خطی استخری استیل استفاده می‌شود که ترکیبی از سرامیک، کف‌پوش و گاترها است.


این نوع بسیار زیباتر و کاربردی‌تر از کف‌پوش‌های پلاستیکی استخر خواهد بود، به‌راحتی تمیز می‌شود و نیازی به جرم‌گیری ندارد. کفشور خطی مختص استخر نیست و در سرویس بهداشتی ساختمان‌های مسکونی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. ویژگی‌های این گاترها به شرح زیر است:


*  درپوش مخصوص برای جلوگیری از ورود زباله
*  مقاومت بالا در برابر فشار، تغییر شکل و شکستن


درصورتی‌که از گاتر مناسب استفاده کنید، شیب دور استخر کم می‌شود و تجمع آب در لبه‌های استخر تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. بنابراین، امنیت شناگران، مخصوصا کودکان و سالمندان، تضمین می‌شود. گریل‌های پیش‌ساخته این نوع گاترها معمولا از جنس PP یا PVC هستند.

انواع گاترها

گاترهای فاضلاب


ویژگی مهم گاترهای فاضلابی، طولی بودن آن‌ها است که امکان برش و ایجاد خروجی را نیز فراهم می‌کند. در نتیجه، شما می‌توانید به‌راحتی آن را به لوله اصلی فاضلاب متصل کنید. بخش بزرگی از گاترهای استخری به‌نوعی فاضلابی به‌حساب می‌آیند.
 

خرید گاتر


خرید گاتر مناسب در طول عمر و کاربرد آن بسیار تاثیر دارد. برای خرید نوع مناسب این وسیله، به موارد زیر توجه کنید:


*  جنس
*  میزان مقاومت در برابر محرک‌های محیطی؛ مانند فشار ماشین‌ها در پارکینگ، در معرض آب استخر قرارگرفتن، باران‌های اسیدی و شوینده‌ها.
*  ویژگی‌هایی مانند شست‌وشوی آسان و درب جلوگیری از ورود زباله.
*  مقاومت اسیدی موردنیاز در محیط موردنظر؛ مانند آزمایشگاه ها یا محیط های صنعتی.


قیمت گاترهای مختلف باتوجه‌به این موارد و مساحت فضا متفاوت خواهد بود. توصیه می‌شود قبل از خرید این وسیله، با متخصصان مجموعه گاتر خان برای انتخاب بهترین نوع آن باتوجه‌به محیط و بودجه‌تان مشورت کنید.


جمع‌بندی


گاتر یک کانال پیش‌ساخته آب است که مسئولیت جمع‌آوری و هدایت آب را بر عهده دارد. انواع متنوعی از این محصول در بازار وجود دارد که هرکدام مناسب کاربرد و فضای خاصی هستند. در صورتی‌که با دریافت مشاوره مناسب، نوع درستی از آن‌ها را خریداری کنید، نه‌تنها منابع مالی‌تان حفظ می‌شود؛ بلکه سطح امنیت فضای موردنظر نیز بالا می‌رود و گاترها عملکرد بهتری خواهند داشت.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman