انتقاد رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان از سردرگمی جامعه مهندسی؛

پلتفرم های سیستم ساخت مرکز تحقیقات هیچ ارتباطی به تولید صنعتی ندارند

پلتفرم های سیستم ساخت مرکز تحقیقات هیچ ارتباطی به تولید صنعتی ندارند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۱۷ | ۱۴۰۲/۰۹/۲۰

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان گفت: متاسفانه امروزه به دلیل فقدان زیرساخت‌های لازم و عدم ورود مهندسین گرفتار مفهومی تحت عنوان، "آلودگی مفهومی" و سردرگمی جامعه مهندسی شده‌ایم و مهندسین ما پشت مجموعه ای از پلتفرم های سیستم ساخت مرکز تحقیقات مانده‌اند که هیچ ارتباطی به تولید صنعتی ندارد، این در حالی است که ساختمان یک پدیده ترکیبی است.

به گزارش اخبار ساختمان، فرید نائینی در پنل "سازه‌های فولادی، روش‌های نوین ساخت و صنعتی‌سازی" با اشاره به ضریب نفوذ صنعتی‌سازی اظهار داشت: با وجود شکل‌گیری نسل چهارم جایگاه تولید صنعت در دنیا، ما همچنان در اندرخم نسل دوم مانده‌ایم.

وی بیان کرد: در حالی امروزه از جهت ضریب صنعتی سازی ساختمان دچار افول شده ایم، که در دهه ۵۰ از این منظر ضریب صنعتی‌سازی ساختمان، در رتبه پنجم دنیا قرار داشتیم به طوری که از خاطره جامعه مهندسی زدوده شد و پروژه های مانند مسکن مهر جان گرفت.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان ادامه داد: امروزه جامعه مهندسی با ظرفیت ۶۰۰ هزار نفر مهندس ساختمان و پهنه وسیع نخبگان دانشگاهی اهداف روزآمد جهانی محل گفتگوی مناسب جهت پیاده سازی معیارهای اساسی صنعتی سازی ساختمان است‌.

نائینی سپس تصریح کرد: متاسفانه امروزه به دلیل فقدان زیرساخت‌های لازم و عدم ورود مهندسین گرفتار مفهومی تحت عنوان، "آلودگی مفهومی" و سردرگمی جامعه مهندسی شده‌ایم و مهندسین ما پشت مجموعه ای از پلتفرم های سیستم ساخت مرکز تحقیقات مانده‌اند که هیچ ارتباطی به تولید صنعتی ندارد، این در حالی است که ساختمان یک پدیده ترکیبی است.

وی افزود: زمانی راجع به صنعتی شدن ساختمان صحبت می کنیم مقصود ما فرایند ساخت و برآیند خلق فضاست، بنابراین به عناصر و اجزا کاری نداریم اما تاییدیه‌های مرکز تحقیقات روی پلتفرم‌های محدود مانند اسکلت‌های فلزی است و در بحث ارتقا بهره‌وری کیفی و اهداف فراکاربری ساختمان مانند بحث انرژی و تولید کربن ورود پیدا نمی‌کند، این در حالی است که با اسکلت فلزی نمی‌توان ‌انتظار صنعتی‌سازی ساختمان را داشت.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان همچنین‌ با بیان اینکه صرف دوجداره کردن پنجره ها در پروژه مسکن مهر نوعی سطحی نگری و ملعبه نگری به صنعتی سازی ساختمان است، گفت: در بحث صنعتی سازی ساختمان باید یک مجموعه کامل را مورد ارزیابی قرار داد، ساختمان یک محصول است. ما به لحاظ صنعتی شدن اجزای ساختمان در نسل دوم و سوم قرار دادیم و از این بابت نگرانی وجود ندارد اما در بحث صنعتی سازی ساختمان به دلیل فقدان مطالعات زیرساختی مناسب با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم.

نائینی افزود: یکی از مشکلات در بحث زیرساختی مربوط به ضوابط و مقررات است، چون نظام فنی و اجرایی در کشور نظام دستی و سفارشی است که راهی برای تولید صنعتی باز نمی‌کند، یعنی بهره‌گیری از ظرفیت بی‌تکرار برای پاسخگویی به نیاز جامعه مهندسی وجود ندارد‌.

وی سپس خاطرنشان کرد: ارزیابی من از اقدامات دولت در این مقوله این است که دولت بهتر از بخش خصوصی عمل کرده است؛ چرا که دولت اجرای برخی ضوابط در این حوزه را برعهده جامعه مهندسین و نظام دانشگاهی قرار داده که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است.
 

شایان ذکر است این سلسله پنل ها در استودیو سازه های فولادی با همکاری تسفا و محتواک از تاریخ 20 تا 22 آذرماه در هتل المپیک برگزار شد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman