دلیل ویبره زدن بتن چیست و چه اهمیتی دارد؟

دلیل ویبره زدن بتن چیست و چه اهمیتی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۴ | ۱۴۰۲/۱۰/۲۰

در واقع علت ویبره زدن بتن این است که بتن به بهترین کیفیت خود برسد اما وقتی این کار را نمی‌کنید، خسارات زیادی به وجود خواهد آورد که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

به گزارش اخبار ساختمان، بتن ریزی از آن کارهایی است که فوت و فن دارد و باید با حواس جمع آنرا انجام داد، بنابراین حتما یک کار تخصصی است، یکی از مراحل بتن ریزی، ویبره زدن بتن است که باید به درستی و صحیح اجرا شود ولی اگر اجرا نشود چه؟ در واقع علت ویبره زدن بتن این است که بتن به بهترین کیفیت خود برسد اما وقتی این کار را نمی‌کنید، خسارات زیادی به وجود خواهد آورد که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.
 

با ما همراه باشید تا بیشتر درباره اهمیت ویبره زدن بتن و همچنین مدت زمان ویبره بتن و نحوه صحیح آن آشنا شوید.

 

دلیل ویبره زدن بتن


دلیل ویبره زدن بتن چیست؟


بتن یکی از مواد اصلی در ساخت و ساز است و این روزها جایگزین خیلی از مصالح دیگر شده است. اما همین بتن که مقاومت بسیار بالایی هم دارد در صورتی مقاومت خود را به خوبی به نمایش می‌گذارد که در مراحل بتن ریزی دقت لازم را به خرج دهیم.


یکی از مراحل آن، ویبره زدن بتن است. ویبره بتن به وسیله دستگاهی به نام شیلنگ ویبراتور انجام می‌شود؛ البته خود شیلنگ به تنهایی کاری نمی‌کند بلکه به یک موتور بنزینی یا دیزلی به نام موتور ویبراتور متصل است که انرژی فسیلی را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و فنر داخلی شلینگ را به گردش در می‌آورد.
 

با چرخش فنر، قسمتی در پوکر شیلنگ ویبراتور است که به لرزش در می‌آید و به این وسیله بتن را ویبره می‌کند.
 

ممکن است هنوز هم با مفهوم ویبره زدن بتن و اهمیت آن آشنا نشده باشید، مشکلی نیست چون ما هم هنوز آنچه باید بگوییم را نگفتیم.


مزایای ویبره زدن بتن کدام است؟
 

وقتی به وسیله یک میکسر، بتن آماده شده و قرار است در مقطع بتن ریزی ریخته شود، باید با یک شیلنگ ویبراتور آنرا متراکم کرد.


علت اول ویبره زدن بتن؛ متراکم سازی آن
 

تا بحال کیک درست کردید؟ وقتی مایه کیک را داخل ظرف می‌ریزید در یک قسمت تجمع پیدا می‌کند و شما به وسیله قاشق آنرا در سطح ظرف پخش می‌کنید.


بتن هم همین است، وقتی بتن ریزی انجام می‌شود، در همه قسمت‌های مقطع نمی‌رود، این کار هم با بیل شدنی نیست، بلکه باید با یک شیلنگ ویبراتور آنرا به لرزه انداخت تا در همه جای مقطع بتن ریزی قرار بگیرد.
 

پس متراکم کردن بتن یکی از علت‌های ویبره کردن بتن است که از اهمیت بالایی هم برخوردار است.


علت دوم ویبره کردن بتن با شیلنگ ویبراتور


دلیل دیگری که حتما باید بتن را با شیلنگ ویبراتور ویبره کرد، جلوگیری از ترک خوردن بتن است، وقتی بتن به خوبی ویبره نمی‌شود، بعد از خشک شدن ترک‌هایی روی سطح آن نمایان می‌شود.


این ترک‌ها می‌تواند ناشی از باقی ماندن هوا داخل بتن باشد، بنابراین وقتی بتن خیس است و دقیقا در زمان بتن ریزی، با ویبره کردن هوای اضافی داخل بتن را خالی می‌کنیم تا از ترک خوردن‌های احتمالی جلوگیری کند.
 

حتما می‌دانید که اگر بتن ترک بخورد، هزینه بازسازی آن تقریبا زیاد است و دردسرهای خودش را هم دارد.

 

ویبره کردن بتن با شیلنگ ویبراتور


دلیل سوم ویبره بتن، جلوگیری از کرمو شدن بتن


کرمو شدن زمانی اتفاق می‌افتد که مواد تشکیل دهنده بتن از هم جدا شوند، حتما درباره برخی از غذاهای جا نیافتاده شنیده‌اید که می‌گویند: "آبش یه طرفه دونش یه طرف!" در واقع کرمو شدن بتن هم همین است و وقتی رخ می‌دهد که مواد سنگین‌تر ته نشین شده و مواد سبک‌تر بالا می‌آید.
 

حالا اگر نحوه صحیح ویبره کردن بتن را بدانید و آنرا به درستی انجام دهید، این مواد با هم ترکیب شده و اجازه نمی‌دهد مواد سنگین ته نشین شود.
 

بنابراین اگر بتن را ویبره نکنید حتما دچار مشکلات جدی از جمله کرمو شدن بتن خواهید شد.
 

دلیل چهارم؛ بدون ویبره، بتن نشست می‌کند


در واقع این علت هم از موارد قبلی جدا نیست، وقتی بتنی که آماده کردید را بدون ویبره کردن خشک می‌کنید، اگر در زیر بتن حباب‌های هوا گیر افتاده باشد، احتمال اینکه شاهد نشست بتن باشید زیاد است.
 

اگر این حباب‌های به صورت پیوسته در عمق بتن باشد، خطر بیشتر است چون نشست سنگین‌تر و با طول بیشتری اتفاق خواهد افتاد اما اگر شانس بیاورید و این حباب‌ها در سطح بتن باشد، باشد شاهد پوسته شدن بتن خواهید بود.
 

نتیجه گیری از اینکه علت ویبره زدن بتن چیست؟


ما در این مطلب به این سوال که علت ویبره زدن بتن چیست پاسخ دادیم، حتما برای مطالعه بیشتر به سایت‌های تخصصی سر بزنید و اگر قصد دارید خودتان بتن ریزی را انجام دهید، حتما از مشاوران متخصص بهره بگیرید.


همچنین برای خرید انواع تجهیزات بتن ریزی از جمله شیلنگ ویبراتور یا بتونیر و غیره نیز پیشنهاد می‌کنید از تجهیزات اصلی و مرغوب استفاده کنید، چون خیلی از این اجناسی که الان در بازار وجود دارد کیفیت مرغوبی نداشته و همین نیز می‌تواند در نتیجه کار شما تاثیرگذار باشد.


ما اگر بخواهیم یک فروشگاه اینترنتی در این زمینه معرفی کنیم می‌توانیم به فروشگاه تجهیزات ساختمانی ابزارینو اشاره کنیم، در صورت نیاز به مشاوره خرید این تجهیزات نیز با شماره آن‌ها تماس بگیرید: 0213390080


برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman