حقوق کارگران با میزان اجاره بها همخوانی ندارد

حقوق کارگران با میزان اجاره بها همخوانی ندارد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۸ | ۱۴۰۲/۱۱/۱۴

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه تاکنون دو جلسه کمیته تخصصی مزد ذیل شورای عالی کار برگزار شده است، گفت: نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی تعیین حداقل دستمزدی کارگران به شکل ملی است.

به گزارش اخبار ساختمان، آیت اسدی در مورد برگزاری کمیته تخصصی دستمزد برای تعیین دستمزد کارگران گفت: تاکنون دو نشست از کمیته تخصصی دستمزد ذیل شورای عالی کار برگزار شده است، اما هنوز به بحث تعیین سبد معیشت خانوار کارگری ورود نکرده است.

به گفته نماینده کارگری شورای عالی کار پیشنهادی از سوی وزارت اقتصاد مبنی بر تعیین مزد منطقه ای ارائه شده که این پیشنهاد هیچ گونه طرح روشنی برای اینکه بگوید، منظور از مناطق چیست و مبنای مزد منطقه ای چگونه خواهد بود، ندارد و فقط گفته است مزد به صورت منطقه ای تعیین شود.

اسدی افزود: ما به عوان نماینده کارگران و همچنین نمایندگان کارفرمایان موافق تعیین حداقل دستمزد کارگران به شکل ملی هستیم و پیشنهاد مزد منطقه ای واقعاً هیچ مبنا و ویژگی خاصی ندارد. ما به عنوان نماینده کارگری از افزایش دستمزد کارگران در چارچوب ماده ۴۱ قانون کار حمایت می کنیم و معتقدیم باید قدرت خرید کارگر در شرایط تورمی حفظ شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در مورد اینکه آیا جلسات اصلی شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد آغاز شده است، عنوان کرد: هنوز دعوتنامه جلسه بهمن ماه به ما نرسیده، اما احتمالاً طی هفته آینده برگزار شود و ما تلاش می کنیم که افزایش بیشتری برای مزد کارگران در این جلسه مطرح و تصویب شود.

اسدی گفت: متأسفانه نمایندگان مجلس بدون توجه به نظر کارشناسان زبده تأمین اجتماعی بحث غیر کارشناسی افزایش سن بازنشستگی را تصویب کردند که این باعث می شود تعداد بیمه شدگان تأمین اجتماعی به ویژه در بخش خویش فرمایی کاهش یابد، چون کارگر می گوید، امکان دارد سن بازنشستگی باز هم افزایش پیدا کند و رغبت به بیمه پردازی به صورت خویش فرمایی کاهش پیدا می کند. کمیته تخصصی مزد و جلسات شورای عالی کار به شکل سه جانبه با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار می شود و هنوز در مورد سبد معیشت خانوار به نتیجه نرسیده ایم.

به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، حداقل مزد کارگران براساس تورم موجود امسال و همچنین تعیین سبد معیشت خانوار میانگین کارگری در مذاکرات سه جانبه گرایی تعیین می شود.

به گفته اسدی، پیشنهاد منطقه ای به صورت کلی از سوی وزارت اقتصاد مطرح شده است، البته وزارت صنعت هم پیشنهاد مزد براساس صنایع مختلف را می دهد، چون سهم دستمزد در صنایع مختلف تفاوت دارد و از نیم درصد تا ۱۲ درصد در نوسان است، البته در صنوف سهم دستمزد از هزینه تمام شده بیشتر است. در مورد حق مسکن کارگری می توان به صورت منطقه ای عمل کرد، چون هزینه مسکن در تهران با شهرستا‌ن ها تفاوت دارد، اما مزد کارگر به نظر من باید به شکل ملی تعیین شود و در حال حاضر کارگران با حداقل دستمزد خود بین ۱۰ تا ۱۵ روز می توانند زندگی کنند و نباید حداقل مزد کارگران دچار خدشه شود.

به گفته اسدی، در حال حاضر برخی کارگران با حقوق هشت میلیون تومان در ماه اجاره خانه ۵ تا ۶ میلیونی می پردازند و حتی آنهایی که خانه دارند، ۱۰ گونه اقساط وام می پردازند، لذا مجبور به کار در دو شیفت می شوند یا بعد از کار در اسنپ کار کنند.

اسدی همچنین در مورد انتخاب نمایندگان کارگری در شورای عالی کار، گفت: هر سال انتخابات نمایندگان تشکل های کارگری انجام و نمایندگان کارگران برای شورای عالی کار مشخص می شوند.

طبق آمار تأمین اجتماعی در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون بیمه شده اصلی تأمین اجتماعی در کشور داریم که با بعد میانگین خانوار ۳.۲ نفر حدود ۴۶ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت تأثیر حداقل مزد کارگران قرار می گیرند؛ بنابراین حداقل مزد باید به گونه ای باشد که قدرت خرید کارگران در مقابل تورم حفظ شود.

آفتاب


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman