آیا خطر گسل شما را تهدید می‌کند؟ فهرست تمام مناطق گسل خیز تهران

آیا خطر گسل شما را تهدید می‌کند؟ فهرست تمام مناطق گسل خیز تهران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۰۸ | ۱۴۰۲/۱۱/۱۷

با توجه به نقشه‌ی گسل‌های تهران که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین شده است. 17 هزار پلاک ساختمانی در حریم گسل‌های تهران قرار دارند.

به گزارش اخبار ساختمان، ایران کشوری زلزله خیز است و تهران نیز بر روی چند گسل مهم قرار دارد که ریسک زلزله در آن‌ها مشاهده می‌شود. به دلیل ساخت نامناسب و غیراستاندارد ساختمان‌ها و یا حتی معابر شهری، بروز زلزله موجب فاجعه‌ای بزرگ در تهران می‌شود.

در ادامه محل قرارگیری این گسل‌ها را شرح داده‌ایم تا با آگاهی بیشتری اقدام به خرید و یا اجاره خانه نمایید.


نگاهی به تمام گسل‌های تهران


با توجه به نقشه‌ی گسل‌های تهران که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین شده است. 17 هزار پلاک ساختمانی در حریم گسل‌های تهران قرار دارند.

 

تمام گسل های تهران

 

طبق این نقشه، مناطق 1 تا 5، 13، 15، 20 و 22 در محدوده گسل‌های اصلی و فعال قرار دارند. گسل‌های تهران، به سه نوع گسل اصلی، متوسط و فرعی تقسیم می‌شوند که هر یک ویژگی به خصوصی دارند.
 

گسل

مناطق

ویژگی

گسل‌های اصلی

گسل مشا یا فشم، گسل شمال تهران، گسل پارچین، گسل کهریزک، گسل ری (شمالی و جنوبی)، گسل نیاوران، گسل لویزان، گسل پردیسان، گسل محمودیه.

گسل‌هایی که بیش از ۱۰ کیلومتر طول دارند.

قدرت زمین‌لرزه ناشی از آن‌ها بالاتر از ۶ ریشتر باشد.

گسل‌های متوسط

گسل تلویزیون، گسل ونک پارک، گسل داوودیه، گسل جنت‌آباد شمالی، گسل باغ فیض، گسل فرحزاد، گسل عباس‌آباد، گسل نارمک، گسل چیتگر، گسل طرشت، گسل بلوار کاج.

گسل‌هایی که طول آن‌ها بین ۵ تا ۱۰ کیلومتر است.

قدرت زمین‌لرزه ناشی از آن حداکثر ۵ ریشتر باشد.

گسل‌های فرعی

گسل تخت طاووس، گسل ملاصدرا، گسل ولنجک، گسل اوین، گسل دانشگاه شهید بهشتی، گسل شهرک بوعلی، گسل انقلاب، گسل تنباکویی، گسل قیطریه.

گسل‌هایی که طول آن‌ها کمتر از ۵ کیلومتر است.

قدرت زمین‌لرزه ناشی از آن کمتر از ۵ ریشتر باشد.

 

البته گسل شرق تهران از تقاطع گسل مشا با طول ۲۰۰ کیلومتر و گسل شمال تهران با طول ۱۰۸ کیلومتر در ناحیه شرق تهرا تشکیل شده است. شدت تخریب این گسل در صورت فعال‌شدن، تصاعدی از گسل مشا و شمال تهران است که بعد از زلزله سال 1400 در تهران فعال شده است و بسیار خطرناک است.


گسل چه تهدیداتی برای زندگی مردم دارد؟


گسل حتی اگر فعال نباشد، خطرات زیادی به همراه دارد زیرا هر لحظه احتمال فعال شدنش وجود دارد. گسل فعال نیز یکی از خطرات اصلی زندگی در زمین شناخته می‌شود. طبق آخرین وضعیت گسل های تهران، گسل‌های فعال به شرح زیر هستند:


*  گسل پردیسان در بزرگراه آیت‌الله حکیم و شهید همت
*  گسل شمال تهران در جنوب دامنه رشته کوه البرز و شمال تهران از شرق دره لشکرک تا شهر کرج
*  گسل ری در بخش شمالی و جنوبی ری
*  گسل مشا در طول رشته کوه البرز و روی دامنه‌های جنوبی


در واقع انرژی درونی زمین در بازه‌های زمانی مشخص از طریق گسل‌های فعال در سطح آن، تخلیه می‌شوند. شهر تهران نیز از نظر جغرافیایی در یکی از خطرناک‌ترین نقاط و بر روی یکی از مهمترین گسل‌ها قرار گرفته است. با توجه به وسعت شهر تهران، جمعیتی بیشتر از استاندارد در تهران ساکن هستند که اغلب در ساختمان‌های غیر ایمن برای زلزله زندگی می‌کنند. در واقع با اولین لرزه‌های یک زلزله‌ی 7 ریشتری بیشتر تهران تخریب خواهد شد و به دلیل ساخت شهری نامناسب، امکان کمک‌رسانی به افراد بسیار دشوار خواهد شد.

با توجه به آمار، باید برای یک زلزله مهیب در تهران آماده بود. زیرا زلزله‌های مهیب هر 150 الی 158 سال یک بار تهران را می‌لرانند. از آخرین زلزله مهیب نیز 181 سال می‌گذرد. این زلزله در زمان قاجار اتفاق افتاد که در اثر آن منطقه دماوند و شمیرانات به طور کامل ویران شد و 45 هزار نفر جان باختند که با توجه به جمعیت تهران در آن سال یک آمار بسیار تلخ است.

با توجه به 65 گسلی که در تهران وجود دارد و با توجه به این آمار، توصیه می‌شود آمادگی لازم را برای مواجه شدن با یک زلزله بزرگ داشته باشید تا با مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله، کمتر آسیب ببینید.


خرید بیمه زلزله، تنها راه نجات از خسارات آن

 

خرید بیمه زلزله، تنها راه نجات از خسارات آن

 

زلزله یک بلای طبیعی است و فرار از آن غیرممکن است. مخصوصا در شهری مثل تهران، گسل‌های فراوان و ساخت غیراستاندارد منازل مسکونی و معابر، دست به دست هم داده‌ است که بدترین اتفاقات ممکن در زمان زلزله رخ دهد. تجربه‌ی تلخ زلزله‌های رخ داده در دیگر شهرها نیز ثابت کرده که پس از وقوع زلزله، مسئولین به فکر کمک به مردم در جهت جبران خسارات نیستند. از این رو تنها حامی و پشتیبان مردم در زلزله، بیمه زلزله است.

بیمه زلزله یکی از پوشش‌های فرعی بیمه آتش سوزی است. در واقع شما با خرید انواع بیمه آتش سوزی می‌توانید صاحب بیمه زلزله شوید و در زمان بروز حادثه از پوشش‌های آن استفاده کنید.

پوشش زلزله تمام خسارات وارد شده به ملک، اثاث و لوازم را می‌پردازد اما خسارات جانی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman