تفاوت نمای کلاسیک و نئوکلاسیک

تفاوت نمای کلاسیک و نئوکلاسیک
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۲۳ | ۱۴۰۲/۱۲/۰۳

نما نئوکلاسیک، از ریشه‌های کلاسیک الهام گرفته است و ارتباط مستقیمی با سبک سنتی کلاسیک دارد. این نمایی که از دل معماری کلاسیک بیرون آمده است، ویژگی‌های اصلی این سبک را نشان می‌دهد.

به گزارش اخبار ساختمان، نما نئوکلاسیک، از ریشه‌های کلاسیک الهام گرفته است و ارتباط مستقیمی با سبک سنتی کلاسیک دارد. این نمایی که از دل معماری کلاسیک بیرون آمده است، ویژگی‌های اصلی این سبک را نشان می‌دهد. یکی از ویژگی‌های نما رومی کلاسیک در صنعت ساختمان‌سازی، صراحی سنگی در طراحی و اجراست. صراحی سنگی در نمای نئوکلاسیک نیز به وفور دیده می‌شود. این تلاقی بین سبک‌های معماری، یک زیبایی منحصربه‌فرد را به‌وجود آورده و نمایی زیبا و ظریف را به ساختمان می‌بخشد که به‌طور همزمان باستانی و مدرن دیده می‌شود.

 

ویژگی های نمای کلاسیک


ویژگی‌های نمای کلاسیک


سبک کلاسیک در معماری ساختمان‌ها ریشه‌های خود را در معماری یونان و رم باستان دارد و از این رو، ویژگی‌هایی مانند استفاده از مصالح سنگی و تزئینات پیچیده و شلوغ در طراحی‌های این سبک به چشم می‌خورد. ساختمان‌هایی که از سبک کلاسیک استفاده می‌کنند، به‌عنوان بنایی با طراحی نما کلاسیک و مدرن شناخته می‌شوند.
یکی از ویژگی‌های بارز نما رومی کلاسیک، استفاده از متریال‌های سنگی، چوبی و سیمانی است که به ساختمان‌ها اصالت و ثبات می‌بخشد. همچنین، نظم و تقارن در فرم طراحی، از جمله ویژگی‌هایی است که در آثار کلاسیک به چشم می‌خورد. رنگ‌های خنثی مانند سفید، کرم و شیری نیز به‌عنوان رنگ‌های اصلی در نماهای این سبک به‌کار می‌رود.


عناصر مختلفی از جمله مجسمه، قرنیز، سرستون، استفاده از صراحی سنگی یا نرده سنگی و .. از المان‌های مهم در طراحی نما کلاسیک و مدرن محسوب می‌شوند که به زیبایی بیشتر ساختمان‌ها کمک می‌کنند. همچنین، طرح‌های شطرنجی و راه‌راه نیز از جزئیاتی هستند که در تزئینات داخلی و خارجی ساختمان‌های کلاسیک به‌کار می‌روند و به زیبایی و الهام‌بخشی آثار این سبک کمک می‌کنند.


نما رومی کلاسیک


سبک نئوکلاسیک، به‌عنوان یک ترکیب منحصر‌به‌فرد از سبک کلاسیک و مدرن، از ارزش‌های سبک کلاسیک به شکلی نوین و مدرن بهره می‌برد. ویژگی‌های بارز نما نئو کلاسیک در طراحی ساختمان عبارت‌اند از:


•    استفاده از ستون‌هایی با ارتفاع زیاد در ورودی ساختمان.
•    
رعایت تقارن، نظم و در عین حال استفاده از عناصری از سبک کلاسیک.
•    
استفاده از اشکال هندسی ساده و طراحی مدرن و کاربرپسند.
•    
امکان استفاده از مصالح به‌صورت تکی یا در ترکیب با دیگر مصالح و طراحی چندبعدی.

 

مهم ترین تفاوت های سبک نئوکلاسیک و کلاسیک
 


مهم‌ترین تفاوت‌های سبک نئو کلاسیک و کلاسیک


تفاوت‌های مهم بین سبک نئوکلاسیک و نما رومی کلاسیک از چندین جنبه قابل بررسی است که شامل موارد زیر هستند:


استفاده از مصالح 


در سبک کلاسیک، استفاده از مصالح سنگی مرسوم است، در حالی که در سبک نئوکلاسیک، مصالحی چون سیمان، آجر، شیشه، بتن و فلز در ترکیب با یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند که این امر تنوع بیشتری در طراحی و اجرا ایجاد می‌کند.
 

ترکیب رنگ‌ها

در نما رومی کلاسیک، عموما از رنگ‌های خنثی و سلطنتی استفاده می‌شود. در سبک نئوکلاسیک، علاوه‌بر این رنگ‌ها، از رنگ‌های گرم و روشن مانند قرمز، خردلی و سبز تیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که سبک زنده‌تر و واقعی‌تری ایجاد می‌کند.
 

تزئینات

معمولا در سبک کلاسیک، تزئینات پیچیده و شلوغ هستند، در حالی که در سبک نئوکلاسیک، تزئینات به شکل‌های ساده‌ و بی‌آلایش ترکیب می‌شوند که این موضوع باعث سادگی بیشتری خواهد شد. تزیینات نما رومی کلاسیک به‌طورکلی بسیار بیشتر از سبک نئو کلاسیک هستند.
 

هزینه اجرا

به‌دلیل استفاده از مصالح سنگی در نمای کلاسیک، هزینه تهیه و اجرای آن معمولا بیشتر است؛ اما در سبک نئوکلاسیک، به دلیل تنوع بیشتر در مصالح و استفاده از ترکیبات مختلف، هزینه اجرای آن کمتر خواهد بود.
 

جزئیات

در سبک کلاسیک، جزئیات و پیچیدگی‌ها به مراتب بیشتر از سبک نئوکلاسیک است. حتی در نوع، حجم و سایز جزئیات، شاهد پیشرفته‌تر بودن نما رومی کلاسیک هستیم. در سبک نئوکلاسیک، تلاش شده تا این جزئیات تا حدی حفظ شوند و طراحی لطیف‌تر و ساده‌تری را شاهد خواهیم بود، به گونه‌ای که زیبایی سبک کلاسیک حفظ شده و زمختی آن را نداشته باشد.
 

نوع فونداسیون

یکی از تفاوت‌های جالب بین سبک کلاسیک و نئوکلاسیک، نوع فونداسیون است. در سبک کلاسیک، به دلیل استفاده بیشتر از مصالح سنگی، وزن فونداسیون بسیار افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود که مقاومت و استحکام فونداسیون نیاز به مقاوم‌سازی‌های بیشتری داشته باشد؛ اما در سبک نئوکلاسیک، با تنوع در استفاده از مصالح، وزن فونداسیون کمتر بوده و به‌همین‌دلیل نیاز به مقاوم‌سازی کمتری دارد.
 

استفاده از فضاهای محدود

در زمینه استفاده از فضاهای محدود، سبک نئوکلاسیک به علت کمتر بودن جزئیات و تزئینات، برتری دارد؛ زیرا در سبک کلاسیک، باتوجه به اینکه جزئیات و تزئینات بیشتر هستند، استفاده از فضاهای محدود کمتر شایع است و به‌همین‌دلیل، سبک نئوکلاسیک برای ایجاد فضاهایی با متراژ کمتر مناسب‌تر است.
 

استفاده از المان‌ها

سبک نئوکلاسیک با تلاش برای ترکیب ویژگی‌های سبک کلاسیک با قالب مدرن، المان‌ها را با نظم و قاعده در کنار هم قرار می‌دهد. در این سبک، ستون‌های مرتفع، ریزه‌کاری‌ها و جزئیات را مشاهده می‌کنید و تا حد زیادی تناسبات و نظمی مشابه سبک کلاسیک را خواهید دید؛ اما تفاوت‌هایی در این موارد نیز قابل مشاهده است که نشان‌دهنده خودمختاری و جدید بودن سبک نئوکلاسیک هستند.
 

ملزومات طراحی

از ویژگی‌های نما رومی کلاسیک در طراحی داخلی و خارجی این است که در این سبک، ملزومات طراحی زیادی وجود دارد و از پروسه طراحی گرفته تا اجرا، بخش‌های اصلی آن محسوب می‌شوند؛ اما در سبک نئوکلاسیک، این ملزومات به شکلی ساده‌تر و کمتر مشاهده می‌شوند. هر چیزی که در سبک نئوکلاسیک مشاهده می‌کنید، ممکن است جزو ملزومات طراحی حساب شود؛ اما پیچیدگی کمتری نسبت به سبک کلاسیک وجود دارد.

 

هر یک از سبک‌های نما رومی کلاسیک و نئوکلاسیک دارای ویژگی‌ها و زیبایی‌های منحصر‌به‌فردی هستند که باعث افزایش زیبایی و الهام‌بخشی آثار معماری شده‌اند. سبک کلاسیک با الهام از معماری یونان و رم باستان، با مصالح سنگی و تزئینات پیچیده و شلوغ، میراثی از تاریخ و فرهنگ گذشته را حفظ می‌کند. در مقابل، سبک نئوکلاسیک با ترکیبی از کلاسیک و سبک مدرن، زیبایی و الهام‌بخشی آثار مدرنیته را به‌همراه دارد. درنتیجه می‌توان گفت که هر سبک، کاربردهای خاص خود را دارد و انتخاب بین آن‌ها باتوجه به نیازها و سلیقه‌ فردی صورت می‌گیرد.


برچسب ها:

نما رومی کلاسیک 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman