قیمت مسکن در مشهد چقدر افزایش یافته است؟

قیمت مسکن در مشهد چقدر افزایش یافته است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۹ | ۱۴۰۳/۰۱/۱۹

قیمت مسکن در  مشهد نسبت به  ۲ سال قبل حدود سه برابر افزایش یافته است.

به گزارش اخبار ساختمان، ۱۲ میلیون و ۵۶۲ هزار تومان میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در  مشهد با متوسط عمر ۱۰ سال. فکر می کنید این رقم مربوط به چه زمانی است؟ فقط دو سال قبل. این رقم بر اساس آخرین داده های منتشر شده از  اطلاعات قیمت مسکن و  اجاره زمستان سال ۱۴۰۰ در مرکز آمار ایران است.

حالا بر اساس نظرات مختلف فعالان بازار مسکن، این رقم در  زمستان ۱۴۰۲ به طور متوسط به حدود ۳۵ میلیون تومان رسیده است، یعنی حدود سه برابر. بدیهی است که با توجه به میزان حقوق و  دستمزد، خانه دار شدن به رویایی به فاصله یک قرن تبدیل شده باشد. با  وجود همه اینها، بازار مسکن سال ۱۴۰۲ را چطور پشت سر گذاشت و  امسال به کدام سمت وسو می رود؟


هر متر مربع چند؟


طبق اعلام بانک مرکزی، اسفند ۱۴۰۲ میانگین قیمت هر متر خانه در  تهران به ۸۱ میلیون  ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. بر اساس آنچه از  تحلیل و  مقایسه قیمت ها در  تهران نسبت به دیگر کلانشهر‌ها به دست آمده؛ قیمت مسکن در تهران همیشه حداقل دو برابر قیمت مسکن کلانشهر‌ها بوده و  حتی این عدد از  نظر کارشناسان اکنون به  ۱.۸ برابر رسیده است. بر این اساس قیمت هر متر خانه در  مشهد حدود ۴۰ میلیون تومان خواهد بود که با نظر فعالان بازار که در  ابتدای گزارش به آن اشاره کردیم همخوانی دارد.

همانطور که گفتیم این رقم در  زمستان سال ۱۴۰۰ بر اساس داده های رسمی ۱۲ میلیون و ۵۶۲ هزار تومان بوده و همچنین میانگین مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای یک خانه با متراژ حدود ۱۰۰ متر و  با متوسط سن بنا پانزده سال معادل سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثبت شده است. اگر مستأجر باشید می دانید که این میزان اجاره بها در  این روز‌ها دست نیافتنی شده است.

در نبود آمار رسیدن به داده های قطعی کار دشواری است. مرکز آمار ایران پس از  گذشت دو سال از  انتشار آخرین گزارش اطلاعات قیمت مسکن و  اجاره به تفکیک استان های کشور در  آخرین روز‌های سال قبل شاخص قیمت املاک مسکونی را  تا  بهار ۱۴۰۲ منتشر کرد، البته در این گزارش هم خبری از  میانگین قیمت نیست بلکه فقط شاخص تورم منتشر شده است. بر اساس این گزارش تورم نقطه به نقطه بازار مسکن خراسان رضوی در  بهار ۱۴۰۲  معادل ۵۴.۸ درصد و  تورم سالانه ۵۰.۸ درصد بوده است.


مسکن در  سالی که گذشت


رکود تورمی کلید واژه تحلیلگران بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ بود. با  وجود کاهش معاملات مسکن در سال گذشته شاهد افزایش قیمت بودیم. البته تورم سال گذشته در این حوزه نسبت به افزایش قیمت مصالح، نوسانات دلار و  در مجموع نرخ تورم کمتر بوده است. حتی برخی در  سال قبل مدعی کاهش قیمت مسکن بودند که پاسخ فعالان بازار به آنها این بود که اگر سازنده ای به دلیل نیاز  به نقدینگی حاضر به تعدیل قیمت های اعلامی خود باشند به معنی ارزان شدن ملک نیست. از طرفی تعدیل قیمتی آنها آنقدر اندک است که با قدرت خرید متقاضیان مطابق نیست.

در بررسی کارنامه بازار مسکن چهار شاخص بازده، ریسک، رونق و  غافلگیری بررسی شده است. بر اساس گزارش فردای اقتصاد تا  پایان سال قبل بازده بازار مسکن ۱۹.۶ درصد بوده که رتبه  ۴  از  ۶  را در بازار‌های سرمایه ای داشته، شاخص ریسک در  محدوده متوسط و شاخص رونق به دلیل رکود شدید بازار در  ضعیف ترین حالت خود بوده است. همچنین با توجه به اینکه پیش بینی بازدهی در ابتدای سال گذشته ۳۹ درصد بوده و  در  انتهای سال به  ۱۹.۶ درصد رسیده شاخص غافلگیری در  وضعیت زیاد قرار گرفته و  به عبارتی فعالان بازار را  غافلگیر کرده است.


احتمال افزایش ۳۰  تا ۴۰ درصد


امسال بازار مسکن به کدام سو می رود؟ به اعتقاد کارشناسان از  آنجا که تقاضای مصرفی چندانی در  بازار مسکن وجود ندارد، آنچه می تواند فضای این بازار را  تغییر دهد، تقاضای سرمایه ای است. همچنین هرچند پیش بینی می شود که قیمت مسکن از  نرخ تورم جا بماند، با  توجه به چسبندگی مسکن به دلار تغییرات قیمت مسکن وابستگی زیادی به وضعیت تغییرات در  بازار دلار دارد.

محمد سیف الدین، کارشناس بازار مسکن، درباره آینده این بازار می گوید: احتمالا میانگین نرخ تورم در  سال جدید ۵۰ درصد خواهد بود. در  سال های گذشته معمولا قیمت مسکن بالای نرخ تورم حرکت می کرد، اما با  توجه به سیاست های انقباضی دولت به ویژه در  حوزه مسکن سال قبل تورم ملک کمتر از  نرخ تورم بود که به احتمال زیاد امسال نیز به همین شکل پیش خواهد رفت؛ بنابراین پیش بینی ما از  افزایش قیمت مسکن در سال جدید بین ۳۰  تا ۴۰ درصد خواهد بود.

او ادامه می دهد: با  توجه به چسبندگی مسکن به دلار و  با توجه به صعودی بودن نرخ ارز، در  صورتی که این بازار کنترل نشود بازار ملک نیز با  پیروی از  قیمت دلار افزایش خواهد یافت. در  سال ۱۴۰۲ نرخ دلار به طور میانگین بین ۴۵  تا ۵۵  هزار تومان رنج داشت و  قیمت مسکن هم به تبع از  دلار افزایش شدیدی نداشت.

به گفته این کارشناس مسکن، اکنون نرخ ارز در  دوره گذار است و  به اصطلاح می خواهد از  کانالی به کانال دیگر برود، در  این شرایط انتظارات تورمی در  بین مردم بالا می رود. این موضوع به ویژه بر بازار مسکن بیشتر خود را  نشان می دهد، چون از  زمانی که یک سازنده مسکن شروع به کار می کند تا  زمان عرضه کالای خود به بازار فاصله یک سال و نیم دارد و  باید تورم را  در  نظر بگیرد.

سیف الدین می افزاید: پیش بینی می شود هرچند رکود تورمی امسال ادامه خواهد داشت، اما در  تعداد معامله ها نسبت به سال قبل شاهد رونق بهتری باشیم.

شهرآرا نیوز


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman