انواع لامپ ال ای دی | انواع LED از نظر تکنولوژی و شکل ظاهری

انواع لامپ ال ای دی | انواع LED از نظر تکنولوژی و شکل ظاهری
Facebook Twitter LinkedIn

۲۱:۲۶ | ۱۴۰۳/۰۲/۱۷

انواع لامپ‌های ال ای دی | آشنایی با انواع تکنولوژی لامپ‌های ال ای دی مانند SMD و COB و DOB | در این مقاله انواع led را از لحاظ تکنواوژی و ظاهر معرفی میکنیم.

به گزارش اخبار ساختمان، وقتی که صحبت از نورپردازی یک محیط می‌شود، اکثر افراد از لامپ‌های LED نام می‌برند. ال ای دی LED مخفف عبارت Light Emitting Diode به معنی دیود ساطع کننده نور است. لامپ‌های ال ای دی یکی از تکنولوژی‌های جدید در حوزه نورپردازی و روشنایی محسوب می‌شوند و دارای مزایای بسیاری هستند. در حالت کلی لامپ ال ای دی طول عمری طولانی دارد و کم مصرف است و گرما ایجاد نمی‌کند. این لامپ‌ها هم از لحاظ تکنولوژی ساخت و هم از نظر ظاهری دارای انواع مختلفی هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع لامپ‌های ال ای دی را بشناسید.


انواع لامپ ال ای دی بر اساس تکنولوژی ساخت


در ساخت لامپ‌های LED از فناوری‌های مختلفی مانند DOB، SMD و COB استفاده می‌شود. بدیهی است که هر کدام از این فناوری‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و دارای مزایا و معایبی نیز هستند.


لامپ پاور Power LED


پاور از اولین نسل‌های لامپ ال ای دی محسوب می‌شود. پاور در گذشته در دو نوع ۱ وات و ۳ وات تولید می‌شد و با پیشرفت تکنولوژی، پیشرفت کرده است و توانسته است بازدهی روشنی خود را 170 لومن Lumen به ازای هر وات افزایش دهد. این محصول قدرت خوبی در انتشار نور دارد. یکی از کاربردهای پاور ال ای دی، ساخت وال واشر است.


لامپ اس ام دی SMD

 

انواع لامپ LED

 

لامپ اس ام دی توان بالایی دارد و برای ساخت آن از فناوری Surface Mounted Device استفاده شده است. در حقیقت SMD مخفف همین عبارت و به معنی قطعات نصب شده روی سطح است. در ساخت این لامپ‌ها از چیپ‌ها و قطعات الکترونیکی روی یک برد آلومینیومی استفاده می‌شود. این لامپ‌ها نه تنها در محصولات روشنایی مانند نمای ساختمان، سقف‌های کشسان، نورپردازی سقف کاذب و... کاربرد دارند بلکه می‌توانند در سیستم‌های روشنایی اتومبیل مانند چراغ‌های مه شکن به کار روند. امکان دستیابی به شدت نور بالا، ایجاد روشنایی بیشتر، مصرف انرژی کم، تنوع رنگی زیاد، ایجاد روشنایی یکنواخت و بدون سایه، اشغال فصای کم، هزینه تعمیر و نگهداری کم و... برخی از مزایای این محصول محسوب می‌شوند.


لامپ سی او بی COB

 

لامپ‌های سی او بی

 

یکی دیگر از انواع لامپ‌های ال ای دی، COB است که مخفف عبارت Chips on Board می‌باشد. در حقیقت این محصول از چیدمان چیپ‌های ال ای دی روی یک برد روی پایه فلزی تشکیل می‌شود. این تکنولوژی باعث ایجاد توان بالایی برای لامپ‌ها خواهد شد. لامپ COB برای محیط‌های بزرگتر بسیار مناسب است زیرا نور را با پراکندگی و شدت زیادی تولید می‌کند. به همین منظور معمولاً در سالن‌های ورزشی، رستوران‌ها، هتل‌ها و... از COB استفاده می‌شود. معمولاً از لامپ‌های COB در اماکنی که سقف بسیار بلند دارند، بهره می‌برند. از مزایای آن می‌توان به آسیب بصری کم، عدم نیاز به پوشش خارجی و جلوگیری از هدر رفتن نور و پخش گسترده نور بدون احتیاج به پوشش نوری اشاره کرد. این محصول توان بالایی را فراهم می‌کند و مصرف برق بالاتری نسبت به سایر انواع دارد.


لامپ دی او بی DOB

 

لامپ‌های دی او بی

 

DOB خلاصه عبارت Direct on Board است و به معنای درایور روی صفحه یا همان بدون درایور خارجی می‌باشد. DOB نسل جدیدی از محصولات ال ای دی می‌باشد که دارای درایورهای معمول خارجی در لامپ‌های LED نیست و یک درایور فشرده کامل روی صفحه این محصول قرار می‌گیرد. لامپ‌های دی او بی کاربرد بسیاری دارند و می‌توانند برای روشنایی اماکن مسکونی، تجاری و حتی صنعتی و استفاده شوند.


از مزایای لامپ‌های DOB می‌توان به کم حجم بودن و کم هزینه بودن آن اشاره کرد.‌ این محصول نسبت به سایر ال ای دی‌ها که دارای درایور هستند، دوام بیشتری دارد. در حقیقت لامپ‌های دی او بی دارای تعداد کمی از قطعات، ترانسفورماتورها و... می‌باشند و همین موضوع باعث عمر طولانی آنها خواهد شد. از مزایای دیگر خرید dob می‌توان به خرابی کمتر، مناسب برای نصب در فضای بیرونی، بازده نوری بالا، طراحی کوچک و ساده، مبادله حرارتی بهتر و قیمت مقرون به صرفه آن اشاره کرد.


انواع لامپ ال ای دی بر اساس شکل ظاهری


چند سالی می‌شود که لامپ‌های رشته‌ای جای خود را به لامپ‌های ال ای دی داده‌اند. احتمالاً شما هم در سال‌های اخیر در منزل یا شرکت خود از لامپ‌های ال ای دی استفاده می‌کنید. اما آیا تا به حال متوجه تنوع شکل ظاهری آنها شده‌اید؟ لامپ‌های ‌LED را می‌توان بر اساس شکل ظاهری که دارند نیز تقسیم‌بندی کرد. این محصولات در شکل‌های متنوعی مانند حبابی، گل، شمعی، اشکی، سوزنی، قارچی، زیتونی تولید و عرضه می‌شوند.


ال ای دی حبابی


لامپ حبابی دارای پرتاب نور به صورت مستقیم است و به همین علت استفاده از آن برای محیط‌هایی مانند فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها برای نمایش محصولات استفاده می‌شود. توان مصرفی لامپ حبابی غالباً ۹، ۱۲، ۱۵ و ۲۰ وات است.


ال ای دی گل


از نام این محصول مشخص است که طراحی منحصر به فردی دارد. این محصول دارای زاویه تابش ۱۳۰ درجه است. لامپ گل در اماکن مسکونی، تجاری و صنعتی کاربرد دارد.


ال ای دی شمعی


لامپ شمعی بسیار محبوب و پرطرفدار است. این محصول دارای زاویه تابش ۲۵۰ درجه می‌باشد و معمولاً در لوسترها، آباژورها، چراغ‌های مطالعه و... استفاده می‌شود.


ال ای دی قارچی

زوایه تابش لامپ قارچی ۱۱۰ درجه است. از این ال ای دی در اماکنی مانند تولیدی‌ها و فروشگاه‌ها که محصولی برای نمایش، فروش و تبلیغات وجود داشته باشد استفاده می‌شود.

 

انواع لامپ‌های ال ای دی

 

ال ای دی سوزنی
 

ابعاد این محصول بسیار کوچک است و نور تولیدی آن شبیه به نور طبیعی می‌باشد.


ال ای دی اشکی


زاویه تابش این محصول ۲۵۰ درجه است و سایز کوچکی دارد. از این محصول نیز مانند نوع شمعی در لوستر، چراغ مطالعه، آباژور و... استفاده می‌شود. لامپ اشکی در قسمت انتهایی، کشیدگی بیشتری نسبت به نوع شمعی دارد.


ال ای دی زیتونی


لامپ زیتونی جایگزین خوبی برای لامپ‌های گازی قدیمی شده است. پرتاب نور این محصول ۳۳۰ تا ۳۴۰ درجه است. این لامپ از دو درایور مجزا بهره می‌برد.


انواع تجهیزات لامپ LED


از لامپ‌های LED در وال واشر، ریسه ال ای دی نواری و شلنگی و پنل ال ای دی استفاده می‌شود. اما هر کدام از این محصولات چه هستند؟


وال واشر


وال واشر یک نوع چراغ است که از یک یا چند لامپ LED بهره می‌برد. طراحی این محصول به صورتی است که نور را به شکل افقی یا عمودی می‌تاباند. از وال واشر در نورپردازی نما استفاده می‌شود. این محصول با توجه به محیط مورد استفاده می‌تواند دارای اندازه و میزان توان متفاوتی باشد.


ریسه ال دی نواری و شلنگی


معمولاً از ریسه‌ ال ای دی نواری در تزئینات روشنایی استفاده می‌شود. ریسه ال ای دی شلنگی هم برای روشن کردن پله‌ها، سقف‌های کاذب استفاده می‌شود. بسیاری از فروشگاه‌ها نیز از از این ریسه‌های ال ای دی برای تزیین ویترین خود بهره می‌برند. نکته مهمی که در مورد این محصولات وجود دارد، مصرف کم انرژی است.


پنل ال ای دی


پنل LED در سایزهای مختلف و توان‌های مختلفی تولید می‌شود. رایج‌ترین و پرکاربردترین این پنل‌ها 18، 30، 50 و 60 وات هستند. این محصولات شار نوری بالایی دارند و بهره نوری آنها بیشتر از 90 درصد است. پنل ال ای دی از زاویه نور 120 درجه برخوردار است. از این پنل‌ها در ادارات، بیمارستان‌ها، مراکز تجاری، مراکز آموزشی، منازل مسکونی، هتل‌ها و... استفاده می‌شود. این نوع پنل در سه رنگ آفتابی، مهتابی و نور طبیعی قابل تهیه است.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman