کاربرد انواع سوله در صنعت و ساخت و ساز

کاربرد انواع سوله در صنعت و ساخت و ساز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۴۶ | ۱۴۰۳/۰۲/۳۰

در این مقاله در مورد انواع سوله بحث میکنیم و به کاربرد و دسته بندی هر نوع آن به تفصیل صحبت می کنیم.

به گزارش اخبار ساختمان، سوله (Shed) یکی از پرکاربردترین سازه‌های صنعتی است که در صنایع مختلف مانند صنعت ساخت‌وساز به کار می‌رود. به طوری‌که در برخی موارد عدم استفاده از آن، راه‌اندازی بسیاری از شرکت‌ها یا حتی کارگاه‌ها را غیر ممکن می‌کند. بنابراین تاکنون انواع مختلفی از این محصول تولید و جهت استفاده در مصارف صنعتی به بازار عرضه گردیده است. در صورتی‌که می‌خواهید در خصوص ساخت سوله، کاربردها و انواع مختلف آن اطلاعات مفیدی کسب نمایید در این مقاله با ما همراه باشید.
 

Shed یا سوله چیست؟
 

Shed یک سازه فولادی ساده است که در یک طبقه ساخته می‌شود و معمولاً برای ذخیره‌سازی یا ایجاد بخشی خاص در یک کارخانه یا کارگاه تولیدی به کار می‌رود. البته در حال حاضر با توجه به گستردگی استفاده از این سازه، انواع مختلفی از آن به جهت به کار بردن در صنایع متعدد تولید گشته‌اند. در واقع این سازه معمولاً سقفی بلند و دیواره‌های بازی دارد. به همین دلیل فضای مناسبی را برای مصارف مختلفی صنعتی ایجاد می‌کند.

 

سوله

 

مزایای استفاده از سوله‌ها


در حال حاضر تولید این محصولات به سمتی پیش رفته که دارای قابلیت‌های خاصی شده‌اند. بنابراین می‌توان از آنها در محل‌های مختلف صنعتی، تجاری و مسکونی نیز استفاده کرد. بر همین اساس به عنوان شرح مزایای مختلف انواع این سازه ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


*  سهولت و سرعت  بالا در نصب
*  مقاومت در برابر رطوبت، نور آفتاب، زنگ زدگی و سایر عوامل فرسایشی
*  کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری
*  توجیه بالای اقتصادی
*  مناسب برای ساخت و احداث برخی از مکان‌های صنعتی
*  وزن سبک و قابلیت جابه‌جا شدن
*  طراحی ساده بدون پیچیدگی
*  ماندگاری بالا، دوام و طول عمر زیاد
*  امنیت مناسب
*  مقاوم در برابر حرارت و آتش‌سوزی
*  مقاومت در برابر تنش‌های وارد به ساختمان مانند زلزله و طوفان
*  امکان برخورداری از امکانات رفاهی نظیر برق، آب و گاز
*  قابلیت عایق‌بندی مناسب سوله
 

انواع سوله


برای دسته‌بندی این سازه‌های صنعتی فاکتورهای مختلفی مانند کاربرد، متریال استفاده در ساخت، نوع سازه و کاربری آنها را مدنظر می‌گیرند. بر همین اساس دسته‌بندی‌هایی که در ادامه بیان خواهیم کرد را برای آنها می‌توان برای سوله در نظر گرفت.

 

نمونع عکس ساخت نوعی سوله

 

دسته‌بندی بر اساس متریال ساخت

 

متناسب با متریال استفاده شده در ساخت، این محصولات به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. به طور مثال سازه‌های فلزی را می‌توان نام برد که از ورق‌های فلزی مانند گالوانیزه، فولاد، آلومینیوم یا آهن راه‌راه ساخته می‌شوند. باید بدانید این سازه‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل فرسایشی، پوسیدگی، نفوذ موریانه‌ها داشته و یکی از رایج‌ترین انواع آنها به حساب می‌آیند.


سازه‌های چوبی نمونه دیگری از این محصولات هستند که وزن سبک و ظاهری بسیار زیبا دارند. البته باید بدانید که  چوب به کار رفته در ساخت آنها باید توسط استانداردها و فناوری‌های پیشرفته، برای ساخت چنین سازه‌هایی آماده شود. در این‌صورت می‌تواند مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی، کپک‌زدگی، حمله قارچ‌ها، آتش و غیره داشته باشد.


علاوه بر آن، سازه‌های پلاستیکی نیز که از پلی‌اتیلن و پی‌وی‌سی ساخته شده‌اند، نمونه‌ای دیگر از این محصولات صنعتی و مقاوم در برابر فرسودگی محسوب می‌شوند. از انواع دیگر این سازه‌ها می‌توان به سازه‌های وینیل که بر روی اسکلت‌های چوبی اجرا می‌شوند اشاره نمود.


دسته‌بندی بر اساس نوع کاربرد
 

دسته‌بندی دیگری که برای ساخت این محصولات وجود دارد، بر اساس نوع کاربرد آنها است. بر این اساس دسته‌بندی‌های زیر را خواهیم داشت.


1.  سازه‌های صنعتی PEB: این سازه‌ها نمونه‌ای از پرکاربردترین محصولات پیش‌ساخته هستند و به آنها سازه‌های فولادی از پیش مهندسی شده نیز اطلاق می‌گردد. این سازه‌ها مصارف مختلفی مانند استفاده در کارخانه‌ها، انبار کردن محصولات کشاورزی، مرغداری و غیره دارند. همچنین می‌توانند به عنوان محل مناسبی برای نگهداری ماشین‌آلات صنعتی در کارخانه‌ها در نظر گرفته شوند.

2.  سوله‌ سفارشی: این سازه‌ها با توجه به شرایط محیطی مانند دما و فشار به صورت استاندارد و سفارشی برای استفاده در محیط‌های مختلف تولید می‌شوند‌.

3.  سازه‌های کارخانه‌ای: این محصولات از دیگر سازه‌های کارآمد در صنایع مختلف تولیدی محسوب می‌شوند که در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند.

4.  سازه‌های پیش‌ساخته: سازه‌های پیش‌ساخته از محبوب‌ترین نوع این محصولات هستند که در شرایط استاندارد با طراحی دقیق تولید شده و به محل استفاده منتقل می‌شوند‌.

5.  سازه‌های جعبه‌ای: این سازه‌ها نمونه‌ای دیگر از سازه‌های فولادی هستند که از ویژگی‌هایی مانند پایداری، دوام و مقاومت در برابر عوامل محیطی به ویژه تغییرات آب‌وهوایی برخوردار هستند.


دسته‌بندی بر اساس نوع سازه


 در حال حاضر انواع گوناگونی از از این محصولات در اشکال مختلف تولید می‌شوند، تا بتوانند شرایط مناسبی را برای به کار بردن در صنایع مختلف فراهم آورند. به عنوان نمونه می‌توان به سازه‌ای قوسی، تک دهانه، چند ضلعی، تک شیب و چند دهانه اشاره نمود.

 

طراحی و اجرای سوله


به عنوان اولین مرحله در اجرا و طراحی این سازه‌ها باید به نیاز مشتری در خصوص کاربرد آن توجه نمود. در این مرحله شرایطی مانند مساحت، طول، ارتفاع، نوع موادی مور نیاز برای تولید و امکاناتی که باید در آن‌ها تعبیه گردد تعیین می‌شوند.


طراحی مرحله بعدی اجرای سازه مورد نظر است و باید به گونه‌ای انجام شود تا بتواند سیستم انتقال بار، اجرای پوشش‌های سقفی و دیوارهای جانبی را در بر بگیرد. انتخاب مواد ساخت با رعایت تناسب با محل استفاده و فاکتورهایی مانند هزینه، پایداری، مقاومت در برابر عوامل فرسایشی مرحله بسیار مهمی در ساخت این سازه‌ها  به حساب می‌آید.

 

نمایی از سوله نیمه تمام

 

پس از فراهم آوردن شرایط ساخت، نوبت به جوشکاری، برش و فرز قالب‌های سوله رسیده است. پس از آن نصب پایه‌ها و ستون‌ها، مراحل دیگری برای اجرای این پروژه محسوب می‌شوند. نصب پوشش، نصب دیواره‌ها، جای‌گذاری درب و پنجره‌ها، اجرای سیستم‌های برقی و مکانیکی مرحله نهایی اجرای پروژه مورد نظر هستند.


البته باید به این نکته توجه نمایید که در حال حاضر یکی از جدیدترین روش‌هایی که برای ساخت انواع Shed مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کار بردن انواع ساندویچ پانل در مرحله تولید این محصولات است. در واقع ساندویچ پانل‌ها جایگزین بسیار مناسبی برای آجر و سیمان هستند و مزایایی مانند افزایش سرعت ساخت‌وساز، کاهش هزینه‌ها، عایق‌پذیری مناسب، قابلیت نصب درب و پنجره و مقاومت در برابر عوامل محیطی را به همراه دارند.


راهنمای انتخاب سوله

 

با توجه به اینکه در حال حاضر انواع مختلفی از این محصولات در بازار وجود دارند، انتخاب Shed مورد نظر کمی برای افراد چالش برانگیز شده است. به همین دلیل باید به نکات مهمی که مربوط به تهیه Shed است، توجه نمایید تا بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. برخی از فاکتورهای مورد نظر برای انتخاب Shed عبارتند از:


*  نوع کاربری محل نصب
*  توجه به وزن، متراژ و اندازه مورد نظر
*  کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آنها
*  توجه به نوع تجهیزات و امکانات Shed
*  در نظر گرفتن قیمت محصول
*  توجه به مدل طراحی و ساختارش
*  برخورداری از استانداردهای لازم در ساخت انواع مختلف آن


هزینه ساخت Shed


از مهم‌ترین عوامل موثر بر هزینه‌های ساخت Shed می‌توان به تبحر و حرفه‌ای بودن تیم طراحی، کیفیت مواد مورد استفاده در ساخت، اندازه Shed، متریالی که در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته، امکانات مورد نظر در طراحی ساخت Shed، هزینه‌های طراحی و تیم اجرایی اشاره کرد.


سخن پایانی


امروزه استفاده از انواع مختلف این سازه‌ها برای اجرای پروژه‌های مختلف، گسترش بسیاری پیدا کرده است. بنابراین توجه به ویژگی‌های انواع مختلف آنها، هنگام انتخاب سوله از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین باید بدانید که توجه به کیفیت محصول، طراحی دقیق و اجرای صحیح پروژه نکات دیگری هستند که در هنگام انتخاب باید مورد توجه قرار بگیرند.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman