روش عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی

روش عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۲ | ۱۴۰۳/۰۳/۰۳

یک سیستم هیدرولیک وظایف زیادی را در بیل مکانیکی بر عهده دارد که از جملۀ آن‌ها می‌توانیم به مواردی همچون حرکت سیستم، بالابری و تخلیه، کنترل دقیق حرکات و فشارهای مختلف و عملکرد در شرایط مختلف را نام ببریم.

به گزارش اخبار ساختمان، سیستم هیدرولیک به بیل مکانیکی کمک می‌کند تا مقادیر زیادی خاک، سنگ و سایر مواد مورد نیاز را حفر و جابه‌جا کند. در قلب سیستم هیدرولیک، پمپ هیدرولیک قرار دارد. پمپ با هدایت موتور، فشار هیدرولیک مورد نیاز برای کارکرد سیلندرهای هیدرولیک را تولید می‌کند. به همین دلیل اگر این سیستم خراب شود، عملکرد بیل مکانیکی مختل می‌شود. عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی یک کار تخصصی است که نیاز به مهارت کافی دارد.


عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی


یک سیستم هیدرولیک وظایف زیادی را در بیل مکانیکی بر عهده دارد که از جملۀ آن‌ها می‌توانیم به مواردی همچون حرکت سیستم، بالابری و تخلیه، کنترل دقیق حرکات و فشارهای مختلف و عملکرد در شرایط مختلف را نام ببریم. اما قبل از اقدام برای عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی، باید علت بروز مشکل را پیدا و سپس بسته به منشأ مشکل، نسبت به رفع عیب مورد نظر اقدام کنید.


غیر فعال شدن سیستم هیدرولیک


دلایل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند سیستم هیدرولیک عملکرد خوبی نداشته باشد. برای مثال زمانی که روغن به میزان کافی در سیستم جریان نداشته یا اینکه روغن با سیستم مورد نظر سازگار نباشد، احتمال غیر فعال شدن سیستم هیدرولیک وجود دارد. از دیگر مواردی که در این شرایط باید بررسی شوند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم. البته توجه داشته باشید که گاهی تعویض قطعات مثل خرید پمپ هیدرولیک برای رفع مشکل ضروری است.


*  نشت هوا در خط مکش پمپ
*  خرابی درایو پمپ
*  خرابی تسمه‌ها
*  مشکل در کوپلینگ‌ها
*  فرسودگی، خرابی یا کثیفی پمپ


کارکرد نامنظم سیستم هیدرولیک
 

کارکرد نامنظم سیستم هیدرولیک

کارکرد نامنظم سیستم هیدرولیک


در عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی ممکن است متوجه عملکرد نامنظم این سیستم شوید. در واقع شاید دستگاه کار کند، اما عملکرد مورد انتظار را ندارد. اگرچه علت این مسئله می‌تواند به دلیل یکی از موارد زیر باشد، اما توصیه می‌کنیم قبل از بروز خسارت‌های بیشتر حتماً از یک تعمیرکار حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.


کثیف بودن برخی از قطعات و اجزای بیل مکانیکی
هواگیری سیستم مکش
نشتی در سیستم مکش
سرد شدن بیش از اندازۀ روغن دستگاه


عملکرد کند سیستم هیدرولیک


در حالت سوم ممکن است دستگاه کارکرد کندی داشته باشد. در این شرایط برای عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنبم:


آسیب دیدگی خطوط انتقال روغن و نشتی آن
گرم نشدن روغن قبل از شروع به کار دستگاه
معیوب شدن پمپ، سیلندر، سوپاپ یا سایر قطعات سیستم
تنظیم نادرست دریچه‌های کمکی و روزنه‌ها


بیشتر بدانید: جک هیدرولیک دو طرفه چیست و چه کاربردی دارد؟


عملکرد بیش از حد سریع سیستم


در برخی از مواقع هم ممکن است سیستم هیدرولیک خیلی سریع‌تر از حد معمول کار کند. در این شرایط باید دور موتور را تا حد نیاز کاهش دهید. در شرایطی که مشکل مورد نظر برطرف نشد، باید از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.


از سایر علل بروز مشکل در سیستم بیل مکانیکی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:


*  اشتباه در چرخش شفت پمپ
*  نشتی داشتن دریچۀ کنترل از قسمت خارج
*  افت بار شیر کنترل در حالت خنثی
*  نشتی در موتور یا پمپ دستگاه
*  عبور روغن از شیر تخلیه برای مدت زمان زیاد


مراحل عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی
 

مراحل عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی

مراحل عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی


حال که با مشکلات مختلف موجود در سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی آشنا شدید، می‌توانید با کمک ابزار آلات مختلف از جمله جک کتابی هیدرولیک نسبت به عیب یابی دستگاه و رفع مشکل آن اقدام کنید.


بررسی سطوح آلودگی و آب‌ گیری


در این مرحله، سطوح مختلف سیستم هیدرولیک بررسی می‌شوند تا از وجود ذرات جامد، آب یا سایر آلودگی‌ها مطلع شوید و آن‌ها را از سیستم حذف کنید. به این منظور باید مطمئن شوید که در مایع هیدرولیک آب وجود نداشته باشد؛ زیرا وجود آب در این مایع می‌تواند روی عملکرد سیستم اثر داشته و آلودگی مایع را افزایش دهد.


بررسی فیلترها


فیلترها با حذف ذرات و جسم‌های خارجی از روغن و هوای موجود در دستگاه، از قطعات حساس سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی در برابر خرابی و ساییدگی جلوگیری می‌کنند. این کار باعث افزایش عمر مفید قطعات و کاهش نیاز به تعمیرات و تعویض غیر ضروری می‌شود. ضمن اینکه بهره وری دستگاه افزایش پیدا می‌کند. بنابراین باید فیلترهای سیستم هیدرولیک بررسی و تمیز شده و در صورت لزوم تعویض شوند تا از ورود ذرات جامد به سیستم جلوگیری شود.


بررسی سطح مایع هیدرولیک


مایع هیدرولیک با اعمال فشار و حرکت به قطعات مختلف بیل، امکان حرکت و عملکرد صحیح آن‌ها را فراهم می‌کند. به همین دلیل باید از طریق بررسی مخزن، سطح مایع هیدرولیک را مشاهده و در صورت نیاز، مقدار آن را تکمیل کنید.


بررسی لوله‌ها و اتصالات


لوله‌ها و اتصالات موجود در سیستم هیدرولیک وظیفۀ انتقال مایع هیدرولیک، اتصال بین قطعات و تنظیم جریان را بر عهده دارند. در عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی باید این اجزا بررسی شوند تا در صورت وجود هرگونه نشتی یا خرابی نسبت به تعمیر آن‌ها اقدام کنید. 


بررسی پمپ هیدرولیک


پمپ هیدرولیک در بیل مکانیکی وظایف مهمی انجام می‌دهد که از جملۀ آن‌ها می‌توانیم به ایجاد فشار و جریان مایع هیدرولیک، تأمین نیازهای سیستم و ایجاد نیرو برای انجام حرکات مختلف اشاره کنیم. از این رو، نگهداری و تعمیر صحیح پمپ هیدرولیک از اهمیت بسیاری برخوردار است تا عملکرد بهینه و پایدار سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی تضمین شود. بنابراین در عیب یابی بیل مکانیکی حتماً باید عملکرد این عضو حیاتی از سیستم خصوصاً در از نظر سطح فشار و جریان روغن بررسی شود.


بررسی سلونوئیدها و ولوها


سلونوئیدها و ولوها اجزای مهمی در سیستم‌های هیدرولیک هستند که برای کنترل جریان مایع یا گاز و انجام عملیات مختلف استفاده می‌شوند. این اجزا باعث افزایش کارایی، دقت و امنیت سیستم‌های اتوماسیون صنعتی و ماشین‌ آلاتی همچون بیل مکانیکی می‌شوند. به همین دلیل بسیار مهم است که از نظر عملکرد صحیح بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا اجزای آن‌ها تعویض شوند.


تست فشار
 

تست فشار سیستم هیدرولیک

تست فشار سیستم هیدرولیک


در این مرحله، تست فشار برای بررسی عملکرد و استحکام سیستم هیدرولیک انجام می‌شود تا از عدم وجود نشتی یا مشکلات دیگر مطلع شوید. در زمانی که ایراد در دستگاه به دلیل بروز مشکل در بخش‌های داخلی سیستم هیدرولیک باشد، انجام تست فشار به عیب یابی کمک می‌کند.


مشاهده واکنش‌ها


در انتها، واکنش‌های سیستم هیدرولیک در زمان استفاده بررسی می‌شوند تا از عملکرد صحیح و بهینه سیستم اطمینان حاصل شود. در شرایطی که مشکل از واکنش‌های مختلف سیستم باشد، باید به هر نوع عملکرد نامعمول دستگاه توجه و برای برطرف کردن مشکل اقدام کرد.


سیستم هیدرولیک جزء ضروری بیل مکانیکی و سایر تجهیزات سنگین است که از اجزای مختلفی مانند مخزن روغن، پمپ هیدرولیک، سیال، فیلترها و اتصالات مختلف تشکیل شده است. بروز مشکل در هر یک از این قطعات می‌تواند باعث از کار افتادن یا عدم کارکرد صحیح بیل مکانیکی شود. بنابراین عیب یابی سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی باید در اسرع وقت توسط یک فرد متخصص و تعمیرکار حرفه‌ای انجام شود.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman