ترموود چیست؟ 0 تا 100 مزایا و کاربرد چوب ترموود

ترموود چیست؟ 0 تا 100 مزایا و کاربرد چوب ترموود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۷ | ۱۴۰۳/۰۳/۰۵

چوب ترمو (Thermowood) یک نوع چوب صنعتی است که از طریق یک فرآیند مخصوص به نام تغییر حرارتی یا Thermal modification، ساختار آن اصلاح می ‌شود.

به گزارش اخبار ساختمان، در دنیای ساخت و ساز ابزار و تجهیزات مختلفی کاربرد دارند که با پیشرفت تکنولوژی و فناوری ها این تجهیزات بهتر، باکیفیت بالاتر و کاربردی تر شده اند، به گونه ای که در بخش های مختلف ساختمان می توان از آن استفاده کرد. ترموود یکی از این تجهیزات مقاوم و پرکاربرد برای ساختمان سازی است که با خرید چوب ترموود و استفاده از آن در ساختمان سازی می توانید شکل ظاهری ساختمان را به کلی تغییر دهید و از طرفی با توجه به مقاومت بالای این تجهیزات از کیفیت آن نهایت استفاده را داشته باشید. با توجه به اهمیت استفاده از چوب ترموود در ادامه به بررسی سوالاتی همچون ترموود چیست؟ بهترین چوب ترموود، موارد کاربرد و مزایای استفاده از ترموود می پردازیم که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از گروه تولیدی جی پی وود راهنمایی و مشاوره بگیرید.

 

ترموود چیست

 

چوب ترموود چیست؟


چوب ترمو (Thermowood) یک نوع چوب صنعتی است که از طریق یک فرآیند مخصوص به نام تغییر حرارتی یا Thermal modification، ساختار آن اصلاح می ‌شود. در این فرآیند، اجزای سلولی چوب تخریب می ‌شوند و با ساماندهی مجدد، رطوبت چوب به میزان بسیار کمتری می رسد، به صورت معمول رطوبت (حدود 4 تا 6 درصد) کاهش می ‌یابد. این کاهش رطوبت منجر به کاهش واکشیدگی چوب، افزایش مقاومت و دوام آن، و همچنین افزایش قابل توجه مقاومت در برابر آب و رطوبت می ‌شود.


یکی از مزایای بزرگ فرآیند ترمو این است که بدون استفاده از هیچگونه مواد شیمیایی صورت می‌گیرد و هیچ آسیبی به چوب وارد نمی‌کند. این ویژگی باعث می ‌شود که چوب ترمو برای مصارف مختلف، از جمله استفاده در ساخت و ساز، دکوراسیون داخلی و... بسیار مورد توجه قرار گیرد.

 

چوب ترموود

 

فرآیند ترمو ابتدا در کشور فنلاند توسط مرکز تحقیقات فنی فنلاند انجام شد که این کشور به عنوان پیشتاز این صنعت شناخته می ‌شود. چوب ترموی تولیدی در فنلاند از بالاترین کیفیت برخوردار است و توانسته است جایگاه مناسبی در بازارهای جهانی پیدا کند.


مزایای استفاده از ترمووود چیست؟


ترمووود به دلیل ویژگی‌ های منحصر به فرد خود، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساخت و ساز به دست آورد. فرآیندی که در ساخت این چوب استفاده می شود منجر به افزایش ویژگی‌ های فیزیکی و شیمیایی چوب شده که در ادامه، به بررسی مزایای ترمووود می ‌پردازیم:


*  ترمووود نسبت به مواد مشابه دیگری که در صنعت ساختمانی استفاده می ‌شوند، وزن کمتری دارد که اجازه می ‌دهد تا در ساخت و سازهایی که نیاز به مواد سبک دارند، مورد استفاده قرار گیرد.
*  این نوع چوب توانایی حفظ رطوبت محیط را دارد و از آسیب‌ های ناشی از تغییرات مفرط دما و رطوبت جلوگیری می ‌کند.
*  ترمووود به دلیل فرآیند خارج کردن رطوبت و مواد مغذی از چوب و سپس سرد کردن و جذب رطوبت چوب ، مقاومت بیشتری در برابر آتش، آب، طوفان و برودت دارد که این ویژگی از آن یک ماده ایده‌آل برای استفاده در ساختمان‌ های مختلف می ‌سازد.
*  ترمووود به سادگی قابل تجزیه است و به محیط زیست آسیب نمی‌رساند که این امر در حفظ محیط زیست و طراحی اکولوژیکی ساختمان‌ ها بسیار مهم است.
کاهش واکشیدگی چوب و افزایش مقاومت و دوام آن.
*  این ماده دارای انعطاف پذیری و مقاومت بیشتری نسبت به فشارهای خارجی مانند زلزله است که در مناطق با فعالیت زلزله‌ای بالا، مورد توجه قرار می گیرد.
*  به دلیل نگهداری هوا در منافذ خود، ترمووود عایق بسیار خوبی در برابر صدا است که برای کاهش نویزهای محیطی بسیار موثر است.
*  ترمووود در برابر حمله حشرات، ریز ارگانیسم‌ ها، و انواع قارچ و کپک مقاومت بالایی دارد که نشان از دوام طولانی‌مدت آن در شرایط مختلف آب و هوایی می باشدTop of Form.

 

مزایای استفاده از ترموود

 

موارد کاربرد چوب ترموود چیست؟


استفاده از ترمووود، به دلیل ویژگی‌ های بخصوصی که دارد، در صنعت ساختمانی به عنوان یک مصالح نوین چوبی رو به افزایش است. این نوع چوب، به دلیل ویژگی‌ های خاصی که دارد، در انواع مختلفی از ساختمان‌ ها و فضاها قابل استفاده است. در ادامه به بررسی کاربردهای ترمووود می ‌پردازیم:


کف و کفپوش: ترمووود به عنوان یک کفپوش مقاوم و زیبا مورد استفاده قرار می‌گیرد که مناسب برای فضاهای باز مانند تراس‌ و پارک است.

دیوارپوش: در دکوراسیون داخلی ساختمان‌ ها، ترمووود به عنوان یکی از مصالح کاربردی برای دیوار جهت ایجاد زیبایی و طراحی منحصر به فرد استفاده می شود.

 

استفاده از ترموود به عنوان دیوارپوش

 

دکوراسیون داخلیترمووود در طراحی داخلی ساختمان‌ ها برای ایجاد یک محیط گرم و دوست‌داشتنی کاربرد دارد و به عنوان یک جزء تزیینی مورد توجه معماران و طراحان داخلی قرار می‌گیرد.

پله و نرده: ترمووود در ساخت پله‌ ها و نرده‌ ها برای ایجاد یک ظاهر زیبا و مقاوم مورد استفاده قرار می‌گیرد که باعث ترکیبی مطلوب از زیبایی و عملکرد می ‌شود.

فضای باز ویلا و پارک: به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل جوی، ترمووود به عنوان یک ماده ایده‌آل برای استفاده در فضاهای باز مانند ویلاها و پارک‌ها نیز می باشد.

 

استفاده از ترموود به عنوان نمای ویلا

 

روف گاردن: ترمووود در ایجاد روف‌گاردن‌ ها به عنوان یک مصالح مناسب برای استفاده در محیط‌ های گلخانه‌ای و سبز ساختمان‌ ها کاربرد بخصوصی دارد.

استخر و سونا: به عنوان یک ماده مقاوم در برابر رطوبت و آب، ترمووود در ساخت استخرها و سونا به عنوان یکی از مصالح پرکاربرد می باشد.

 

استفاده از ترموود در استخر و سونا

 

برای خرید چوب ترموود حتما باید به کیفیت و ویژگی های اصلی و اساسی آن توجه کنید تا در نهایت بتوانید از کیفیت و ماندگاری آن سال های طولانی استفاده کنید. همچنین با توجه به فناوری و فرآیندهایی که برای ساخت چوب ترموود استفاده می شود احتمال بالا رفتن قیمت ترمووود در مقایسه با چوب های معمولی وجود دارد.

 

کاربرد های چوب ترمو

 

رنگ ترموود چیست؟


به صورت کلی چوب ترموو دارای رنگ بخصوص و یکدست است، این رنگ با توجه به مدت زمان و میزان حرارت در چوب های مختلف متغیر است. نکته مهم در رنگ چوب ترموو، این است که مغز چوب نباید رنگ روشنی داشته باشد و روشن بودن مغز چوب ترموو نشان از بی کیفیت و غیراستاندارد بودن آن است.
 

علاوه براین رنگ آمیزی ترمووود با استفاده از رنگ های مخصوص یکی از جنبه‌ های حیاتی در فرآیند تولید و استفاده از این نوع چوب می ‌باشد. انتخاب رنگ مناسب برای ترمووود نه تنها به زیبایی نهایی پروژه کمک می‌کند، بلکه می ‌تواند ماندگاری و مقاومت این محصول را در برابر عوامل محیطی افزایش دهد.


 

رنگ ترموود چیست

 

تایل ترموود چیست؟


تایل ترمووود، نوعی کاشی است که از چوب ترمووود ساخته می ‌شود و به‌ عنوان کاشی چوبی ترمووود نیز شناخته می شود. این نوع کاشی‌ ها معمولا به صورت مربعی با ابعاد 30 در 30 سانتی‌متر تولید شده و شامل 3، 5 یا 7 پروفیل ترمووود با ضخامت‌ های مختلف است.


با توجه به ویژگی های منحصربفرد ترموود که پیش تر به آن اشاره شد، تایل ترمووود نیز در بسیاری از فضاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاشی‌ ها علاوه بر زیبایی و استحکامی که به سبب چوب ترمووود به آن‌ ها اضافه می‌شود، مزایای دیگری نیز دارند که آن ها را انتخاب مناسبی برای پروژه‌ های مختلف می ‌سازد.


نمای ترموود چیست؟


نمای ساختمان با ابزار و تجهیزات مختلفی قابل اجرا و پیاده سازی است که هریک نیز دارای ویژگی های مختلفی می باشند؛ ترموود نیز یکی از بهترین مصالح و تجهیزات برای نمای ساختمان است که می تواند زیبایی و مقاومت سازه را افزایش دهد.

 

نمای ترموود

 

درب ترموود چیست؟


درب ترموود که اغلب از بهترین چوب ترموود ساخته شده و برای ساخت آن علاوه بر متریال درجه یک از امکانات ضدسرق و امنیتی نیز استفاده می شود که این درب ها نقش مهمی در حفاظت از منزل و زیبایی دارند و برای فضای داخلی و خارجی گزینه مناسبی می باشد. درب‌های ترموود در اندازه‌ها و طرح‌ های مختلف تولید شده و در بازار موجود هستند که می‌توانید با توجه به سلیقه و دکوراسیون خود، گزینه مناسب را انتخاب کنید.


کلام آخر


ترموود یکی از بهترین و جدیدترین فناوری های تولید چوب است که با استفاده از روش و مراحل خاصی تولید می شود؛ از این رو در این مطلب به بررسی صفر تا صد ترموود چیست، موارد کاربرد و مزایای استفاده از آن پرداختیم که برای ساخت یک سازه کاربرد بخصوصی دارد. برای اطلاع از قیمت خرید و نکات مهم برای خرید می توانید از گروه تولیدی جی پی وود راهنمایی و مشاوره بگیرید.

 

چوب ترموود چیست


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman