طراحی معماری پروژه های ساختمانی با طرح تو طرح

طراحی معماری پروژه های ساختمانی با طرح تو طرح
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۲ | ۱۴۰۳/۰۳/۱۲

طراحی معماری پروژه‌های ساختمانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت و ساز است که برای سازندگان و کارفرمایان بسیار حائز اهمیت می‌‌‌باشد. پلتفرم طرح تو طرح به واسطه برگزاری مسابقه معماری میان دفاتر معماری و آرشیتکت‌ها، ارتباط میان قشر کارفرمایان و معماران را تا حد زیادی تسهیل بخشیده است.

به گزارش اخبار ساختمان، طراحی معماری پروژه‌های ساختمانی یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت و ساز است که برای سازندگان و کارفرمایان بسیار حائز اهمیت می‌‌‌باشد. قشر کارفرمایان همواره با چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی نظیر همکاری با معماران و آرشیتکت‌ها و روند طراحی پروژه خود همراه بودند. از این رو قصد داریم به این مقوله بیشتر بپردازیم و راهکارهای موجود را بررسی نماییم.

 

چالش‌‌‌‌‌‌‌ های طراحی معماری پروژه و راهکاری برای حل این چالش ها

 

کارفرمایان‌‌‌‌‌‌ برای طراحی معماری خود معمولا با چالش انتخاب طراح و آرشیتکت همراه هستند. در صورتی هم که معمار مد نظر خود را انتخاب نمایند، طی این فرایند بر اساس صورت پروژه، معماران در یک بازه زمانی، نهایت دو آلترناتیو طراحی کرده و به کارفرما ارائه می‌دهند.

از این رو دیگر چالشی که کارفرما در این میان با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد این است که می‌بایست به همان طرح‌ها بسنده کند. در صورتی هم که تمایلی به اجرای آن نداشته باشد به ناچار باید به دفاتر معماری دیگر مراجعه نماید و مجددا هزینه جداگانه‌ای برای این امر پرداخت نماید.

هم‌چنین‌ این امکان وجود دارد که در زمان مقرر طرح مورد نظر را دریافت نکند و دچار تاخیر در دریافت طرح‌ها و به طور کل در روند پروژه گردد.


پلتفرم طرح تو طرح، برگزار کننده مسابقات معماری در کشور تا حد زیادی این قبیل از چالش‌ها را مرتفع کرده است.

این پلتفرم بر اساس پروژه‌های واقعی کارفرمایان و نیاز طراحی آن‌ها، پروژه را میان معمارانی که داخل سایت عضو هستند به مسابقه می‌گذارد.

گفتنی است بیش از 11000 دفتر معماری و طراح در حال حاضر به عضویت طرح تو طرح درآمده‌اند.

نحوه کار به این صورت است که معماران بر اساس صورت پروژه برای طراحی اعلام آمادگی کرده و در زمان مقرر ملزم هستند که طرح خود را ارسال کنند.

 

طراحی ویلا
 

از این رو در پایان مسابقه، کارفرما برای پروژه خود با تعداد زیادی طرح دریافتی روبرو خواهد بود که هر کدام از آن‌ها توسط نگرش‌های متفاوتی طراحی شده و ایده‌های گوناگونی را شامل می‌شوند.

در نهایت دست کارفرما برای انتخاب طرح‌‌‌‌‌‌‌‌ها باز است و می‌‌تواند آن طرحی که با سلیقه وی مطابقت دارد و از لحاظ اجرایی امکان پذیر است انتخاب نماید.

در صورتی که مسابقه در قالب عمومی برگزار شود، تمامی معماران طرح تو طرح می‌توانند بدون محدودیت در مسابقه شرکت کنند و میانگین طرح دریافتی کارفرما در این قالب مسابقه 52 عدد طرح خواهد بود.بر این اساس کارفرما دیگر با چالش عدم رضایت از طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه نخواهد شد.
 

مسابقه معماری

جلسات دفاعیه در طرح تو طرح


هم‌چنین تمامی پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در طرح تو طرح به مسابقه گذاشته خواهند شد یک بازه زمانی مشخصی دارند که معین کردن زمان و مهلت ارسال طرح‌ها به عهده خود کارفرما خواهد بود. از این رو در صورتی که کارفرما با محدودیت زمانی برای پروژه خود مواجه باشد می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به طرح‌های مورد نظر برای پروژه خود دست پیدا کند.


اهمیت طراحی معماری در پروژه های مختلف


برخی از کارفرمایان بر این باور هستند که به جای صرف هزینه برای امر طراحی، آن هزینه را داخل پروژه و برای ساخت بپردازند. در این باره باید گفت که هزینه طراحی پروژه معماری در مقابل هزینه ساخت و ساز یک پروژه ساختمانی قابل قیاس نیست. اما لحاظ کردن آن می‌‌‌‌تواند منافع زیادی برای کارفرما به همراه داشته باشد.


به فرض مثال در صورتی که کارفرمای پروژه، برای طراحی معماری خود طرح مناسبی را انتخاب نماید، می‌تواند از هدررفت سرمایه تا حد زیادی جلوگیری خواهد کرد.
چرا که اگر یک پروژه دارای معماری مناسبی باشد هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ کارکرد کیفیت خوبی خواهد داشت و نیاز بازار را برآورده خواهد کرد. به همین دلیل در بحث فروش می‌تواند سودمند واقع شود.


در پلتفرم طرح تو طرح کارفرما می‌تواند تمامی سلایق خود و نیاز بازار را قبل از شروع مسابقه اعلام نماید تا طرح‌های نهایی با تمایلات ایشان مطابقت داشته باشد.

ثمره این مسابقات معماری تعدادی زیادی از طرح‌های ارسالی خواهد شد که در راستای نیاز کارفرما با ایده‌های متنوع شکل گرفتند و از این چارچوب خارج نخواهد بود.
 

طراحی نما و پلان معماری

طرح‌های مسابقه طالقانی


هزینه طراحی معماری


عوامل گسترده‌ای در تعیین قیمت طراحی معماری پروژه‌های مختلف دخیل هستند. هر کدام از این عوامل به تنهایی می‌تواند موجب شود تا قیمت طراحی در نهایت دستخوش تغییرات چشم‌گیری شود.


برای عوامل تاثیرگذار در قیمت طراحی معماری می‌توان به متراژ زیربنای پروژه، لوکیشن، موارد نیاز طراحی، کاربری ساختمان و … اشاره نمود.

پلتفرم طرح تو طرح برای راحتی کار و تسریع بخشیدن به فرایند استعلام قیمت طراحی معماری امکانی را برای شما عزیزان فراهم کرده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانید از هزینه طراحی در قالب برگزاری مسابقه مطلع شوید.


از این رو می‌توانید با مراجعه به قسمت براورد هزینه طراحی معماری، با مشخص کردن کاربری پروژه خود و پاسخ به سوالاتی که در فرم قرار داده شده، پیش فاکتور هزینه برگزاری مسابقه در طرح تو طرح را دریافت کنید.
 

طراحی ساختمان تجاری و اداری

طرح‌های ارسالی پروژه طراحی ساختمان تجاری اصطلک


انواع خدمات طرح تو طرح


طرح تو طرح خدمات مختلفی را به کارفرمایان ارائه خواهد داد. این خدمات شامل مسابقه عمومی، مسابقه محدود و فراخوان پیشنهاد بهینه است که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.

در مسابقات عمومی تمامی معمارانی که در سایت عضو هستند می‌توانند در آن شرکت کنند. این مسابقات حداکثر طرح ارسالی را برای پروژه به همراه خواهد داشت.

در مسابقات محدود، فقط معمارانی که واجد شرایط هستند، می‌توانند در مسابقه شرکت کرده و رزومه خود را ارسال کنند. سپس کارفرما از میان رزومه‌های ارسالی، تعداد محدودی از معماران را انتخاب می‌کند و مسابقه میان این نفرات برگزار خواهد شد. شرایط موجود در این مسابقات معمولا دستیابی به امتیازات لازمه در سایت طرح تو طرح و یا برنده شدن در یکی از مسابقات معماری خواهد بود.

در فراخوان پیشنهاد بهینه، کارفرمایانی که تمایل به برگزاری مسابقه ندارند، طی فراخوانی از گروه‌های معماری و طراحان طرح تو طرح خواسته می‌شود تا نسبت به پروژه و موارد طراحی، رزومه و قیمت پیشنهادی خود را اعلام نمایند. سپس کارفرما پس از بررسی، یک معمار یا تیم معماری را انتخاب کرده و میان طرفین قرارداد منعقد می‌گردد.

گفتنی است هزینه هر کدام از خدمات طرح تو طرح با یکدیگر متفاوت خواهد بود.


در هر صورت تمامی خدمات ذکر شده بر اساس پروژه‌‌های واقعی کارفرمایان صورت می‌پذیرد و به دستیابی به طرح‌های مدنظر آن‌ها ختم خواهد شد.
پلتفرم طرح تو طرح از سال 1396 فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است و در این مدت توانسته با شرکت‌ها و مجموعه‌‌‌‌‌‌های مختلف همکاری داشته باشد.
 

طراحی پروژه معماری

طرح‌های ارسالی پروژه شهرک ویلایی تنیاتاون


فرایند برگزاری مسابقه معماری برای پروژه شما


پس از تکمیل فرم تماس با ما، کارشناسان ما در اسرع وقت با شما ارتباط برقرار خواهند کرد و اطلاعات اولیه پروژه، تمامی موارد نیاز طراحی، زمان مورد نظر جهت ارسال طرح‌ها و  محدودیت‌های موجود را دریافت می‌کنند. بر اساس شرایط پروژه شما جهت برگزاری مسابقه معماری اعلام قیمت خواهد شد. در صورت توافق پروژه در قالب مسابقه در سایت و شبکه‌های اجتماعی میان معماران اطلاع رسانی خواهد شد. سپس دفاتر معماری و آرشیتکت‌ها در مسابقه ثبت‌نام کرده و در زمان مقرر طرح‌های خود را ارسال خواهند کرد. پس از بررسی طرح‌ها و برگزیدن تعدادی از آن‌ها به عنوان فینالیست مسابقه، معماران طرح‌های انتخابی در جلسه دفاعیه شرکت کرده و از طرح خود دفاع خواهند کرد. در نهایت شما می‌توانید برندگان مسابقه را مشخص کرده و طرح مدنظر خود را انتخاب نمایید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman