نسخه جدید مجلس به خانه اولی ها کمک می کند؟

نسخه جدید مجلس به خانه اولی ها کمک می کند؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۳ | ۱۴۰۳/۰۳/۱۹

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه دولت علاوه بر پرداخت تسهیلات مسکن باید زمینه را برای افزایش تولید مسکن هم فراهم کند، گفت: نسخه جدید مجلس می تواند به تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن کمک کند به شرطی که به سمت رکود تورمی حرکت نکنیم.

به گزارش اخبار ساختمان، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی مکتوب در راستای درمان معضلات و مشکلات بازار اجاره مسکن، پیشنهاد داده که بانک های تامین کننده منابع مالی بخش مسکن، به خانه اولی ها معادل ۶۰ درصد قیمت آپارتمان، وام تک نرخی پرداخت کند.

گروه کارشناسی مجلس طی یک گزارش مکتوب، طرح پرداخت وام میلیاردی به خانه اولی ها را پیشنهاد کرده و در این گزارش نسبت به مشکلات اجاره نشین ها و تبعات تداوم صعود قیمت و اجاره بها به سیاستگذار مسکن هشدار داده است.

در این طرح پیشنهاد شده است ۵۰ هزار فقره وام خرید مسکن با نرخ سود حمایتی با قدرت پوشش دهی ۶۰ درصدی بهای آپارتمان ها (بر اساس متوسط قیمت مسکن کشور در سال ۱۴۰۲)، از محل یارانه های بخش مسکن که در اختیار صندوق ملی مسکن قرار دارد، به خانه اولی ها پرداخت شود. با توجه به میانگین قیمت مسکن کشور در سال ۱۴۰۲، وام ۶۰ درصدی، چیزی معادل یک میلیارد تومان خواهد بود.


طرح پرداخت وام میلیاردی به خانه اولی ها با پوشش ۶۰ درصد بهای مسکن


داوود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این پرسش که آیا نسخه جدید مرکز پژوهش های مجلس برای تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن می تواند برای بازار مسکن مفید باشد؟ گفت: مجلس در قالب طرح خانه اولی پیشنهاد پرداخت تسهیلات یک میلیارد تومانی را به خریداران خانه اولی داده است. البته باید اذعان کرد که مجلس پیشتر هم طرح وام میلیاردی با قدرت پوشش دهی ۴۰ درصد بهای کل یک اپارتمان مسکونی به خریداران اشتراکی ارائه داده بود و به تازگی، مرکز پژوهش های مجلس و گروه کارشناسی مجلس در قالب یک گزارش مکتوب، طرح پرداخت وام میلیاردی به خانه اولی ها را پیشنهاد کرده است.

بیگی نژاد افزود: دومین نسخه طرح تقویت قدرت خرید خانه اولی ها در حالی از سوی یک گروه کارشناسی در مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که در گذشته، شبکه بانکی، پیشنهادی مشابه در این خصوص ارائه کرده بود. پس باید در نظر داشته باشیم که طرح های پیشنهادی بتواند مشکلات را حل کند نه اینکه مشکلات بازار مسکن را بیشتر کند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد نسخه جدید مرکز پژوهش های کارشناسی تر باشد؟ تاکید کرد: بعد از ارائه نسخه اول تقویت قدرت خرید خانه اولی ها از سوی یک گروه کارشناسی در شبکه بانکی مبنی، بر پرداخت وام مشارکتی با قدرت پوشش‌دهی ۴۰‌ درصد بهای کل یک آپارتمان مسکونی حالا مرکز پژوهش ها نسخه دوم تقویت قدرت خرید خانه اولی ها از مسیر تامین ۶۰‌ درصد بهای خرید مسکن برای ۵۰‌ هزار متقاضی خرید خانه با ۵۰‌ هزار فقره وام بانکی برخوردار از نرخ سود حمایتی را پیشنهاد کرده است.


بازار مسکن در حال حاضر در شرایط رکود به سر می برد


بیگی نژاد در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر و با توجه به آغاز فصل نقل و انتقالات بازار مسکن هنوز هم رکود را شاهد هستیم؟ ادامه داد: بازار مسکن در حال حاضر در شرایط رکود به سر می برد پس برای خروج از رکود بازار مسکن باید برنامه ریزی ها جهت افزایش قدرت خرید مسکن فراهم شود اما از سوی دیگر نباید بازار را به سمتی هدایت کرد که رکود تورمی ایجاد شود و مشکلات بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به مسکن و همچنین همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن برای مستاجران افزایش یابد خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس باید در این روزها نسبت به مشکلات اجاره نشین ها و تبعات تداوم صعود قیمت و اجاره بها به سیاستگذار مسکن هشدار دهند.

بیگی نژاد تاکید کرد: دولت باید علاوه بر پرداخت تسهیلات ارزان قیمت مسکن باید زمینه را برای افزایش تولید مسکن فراهم کند. پس در این مواقع نقش بانک ها بسیار مهم و حیاتی خواهد بود چرا که همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن می تواند زمینه را برای افزایش تولید مسکن و کاهش فاصله عرضه و تقاضا فراهم کند اما این به آن شرط است که تمامی بخش ها در کنار هم با یکدیگر همکاری کنند.

اقتصاد آنلاین


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman