مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن عنوان کرد:

رشد 300 درصدی عملکرد دولت در بخش تحصیل زمین

رشد 300 درصدی عملکرد دولت در بخش تحصیل زمین
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۰۹ | ۱۴۰۳/۰۳/۲۲

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در دولت سیزدهم ۱۵۳ هزار هکتار زمین تحصیل شده است که به نسبت ۱۰ سال گذشته ۳۰۰ درصد رشد داشته است، که از این مقدار چیزی حدود ۱۱۰ هزار هکتار مطالعه شده است تا در حوزه تامین مسکن مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست خبری خود در حوزه عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن در دولت سیزدهم گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم اقدامات بزرگی در حوزه تامین زمین و مسکن انجام شده است و علارغم اینکه دولت های قبلی برنامه ویژه ای در حوزه تامین زمین و مسکن وجود نداشت و منجر شد که این موضوع سال ها به تعویق بیوفتد و به همین دلیل از آنجا که در اوایل دولت زمین مناسبی در حوزه شهرها به صورت آماده در اختیار نداشتیم و در این بخش با کسری بالایی رو به رو بودیم.

وی گفت: در حال حاضر در دولت سیزدهم ۱۵۳ هزار هکتار زمین تحصیل شده است که به نسبت ۱۰ سال گذشته ۳۰۰ درصد رشد داشته است، که از این مقدار چیزی حدود ۱۱۰ هزار هکتار مطالعه شده است تا در حوزه تامین مسکن مورد استفاده قرار بگیرد، همچنین از این مقدار ۴۸ هزار هکتار تاکنون قطعی شده است و وارد مراحل اجرایی شده است.

مالکی در ادامه افزود: اما نکته مهم در حوزه مطالعه زمین های درنظر گرفته شده این است که حدود ۳۱ هزار هکتار از این زمین ها به دلایلی مانند قرارگیری بر روی گسل های زلزله، فرونشست زمین، کمبود آب، مسائل زیست محیطی و... مورد تایید قرار نگرفت، که این موضوع بیانگر این است که زمین های تایید شده بعدا مشکلی برای ساکنان این محدوده ها به وجود نخواهد آورد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن همچنین اضافه کرد: در حال حاضر نیز 18 هزار هکتار از این اراضی در مراحل بررسی قرار دارد تا در صورت تایید، مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی در ادامه این نشست گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در قالب کار شاخص انجام شده است بهره گیری از ۵۰ مشاور برای مکان‌یابی شهرها و شهرک های مسکونی اقدام کنند. که حاصل این موضوع تعیین ۱۰۰ نقطه در کل کشور است و از این تعداد تا کنون ۶۰ مورد مورد تایید قرار گرفته است و در حال حاضر نیز ۱۱ شهرک وارد مراحل اجرایی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: شهرک هایی که اکنون مورد بررسی قرار گرفته اند به تفکیک استانی به اینگونه است: استان آذربایجان شرقی 5 شهرک مکانیابی شده است که یک مورد نهایی شده و در مرحله اجرا قرار دارد، در استان البرز 4 شهرک مصوب شده است که طرح جامع 3 مورد در حال تهیه است، در تهران 5 مورد شناسایی شده است که 4 مورد آن مصوب شده است و 1 مورد آن وارد مراحل اجرایی شده است، در چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی، سمنان 1 مورد تصویب شده است، فارس 5 شهرک، خوزستان 2 شهرک، قم 3 شهرک، کرمان 2 شهرک، مازندران 4 شهرک، همدان 2 شهرک مصوب شده است که در حال بررسی برای تایید نهایی هستند.

مالکی با بیان اینکه در حوزه اخذ اراضی از سایر دستگاه ها نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است، گفت: برخی دستگاه های دولتی دارای زمین های مازادی بودند که مورد استفاده قرار نمی گرفت و در این بخش با پیگیری های انجام شده توانستیم پنج هزار و 900 هکتار زمین را شناسایی کنیم و سند این اراضی نیز اخذ شد تا برای ساخت واحدهای مسکونی در اختیار مردم و دولت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در بخش توافق با بخش خصوصی و نهادهای دولتی دارای زمین نیز موفق شدیم 23 هزار هکتار زمین شناسایی کنیم و طی توافقاتی که با بنیاد مستضعفان، دانشگاه ها، اداره اوقاف و مردم انجام شده است توانستیم برای تامین زمین مربوط به طرح را به انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه بسیاری از اراضی که اخذ شده است تا در اختیار طرح های مسکنی قرار بگیر آماده نبوده اند، توضیح داد: اراضی که در حریم شهرها الحاق شده اند و یا از سازمان ها اخذ شده است به جهت نبود زیرساخت ها برای ساخت مسکن مناسب نیستند به همین جهت بعد از الحاق این اراضی اقدام به تهیه طرح تفصیلی و طرح جامع برای این اراضی کردیم، لذا با بررسی های لازم نسبت به ساخت شهرک های مناسب برای سکونت اقدام کرده ایم تا در آینده مشکلی برای ساکنان این مناطق ایجاد نشود.

ارسلان مالکی همچنین گفت: نکته مهمی که در ارتباط با فعالیت های سازمان وجود دارد این است که ما برای طرح آماده سازی پروژه های، منابع دولتی را در اختیار نداشتیم و به همین علت ما در سازمان ملی مسکن بایستی از منابع داخلی خود از محل مولدسازی دارایی های خود این پروژه ها را پیش ببریم.

وی در ادامه گفت: سازمان ملی مسکن در طول سه سال فعالیت دولت سیزدهم توانسته ایم در بخش تعرض به اراض دولتی و پرونده های اختلاف ملکی اقدامات بسیاری را انجام دهیم و در این بخش خوشبختانه در طی سال توانستیم 48 هزار پرونده اختلافی با مردم را تعیین تکلیف کنیم و همچنین در بخش حراست از اموال و اراضی ملی نیز با 15 هزار و 921 مورد تعرض رو به رو شدیم که از این تعداد 15 هزار و 202 مورد (به لحاظ هکتاری، هفت هزار و 200 هکتار مورد تعرض قرار گرفته است که 6 هزار 900 هکتار رفع تعرض شده است و الباقی نیز دستور توقف صادر شده است تا مراحل قضایی آن طی شود) بلافاصله رفع تعرض شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش خبرنگار اخبار ساختمان مبنی بر اینکه با پایان دولت سیزدهم سرنوشت استان هایی که با کمبود زمین رو به رو هستند چه می شود؟ گفت: نیاز به زمین و مسکن از دولت های قبل وجود داشته و قطعا با تغییر دولت نیز این نیازها تغییر نخواهد کرد و این موضوع به سیاست های دولت جدید در مورد طرح نهضت ملی مسکن بستگی خواهد داشت، اما پیش بینی ما این است به توجه به اینکه تامین و تولید مسکن با توجه به ضرورتی که در جامعه وجود دارد به احتمال زیاد این موضوع با قوت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد و از آنجا که موضوع تامین زمین این طرح به سازمان ملی مسکن سپرده شده است و این سازمان با کمک کارشناسان خبره ای که در اختیار دارد و با توجه به تجربیاتی که کسب کرده است قطعا تامین زمین برای طرح های مسکنی به طور جدی ادامه پیدا خواهد کرد و جای نگرانی در این حوزه وجود نخواهد داشت.

مالکی در بخش دوم پرسش خبرنگار ما درباره استان هایی که کمبود زمین دارند، نیز گفت: علارغم اینکه پیگیری های بسیاری در این زمینه انجام شده است اما هنوز برخی از استان های غربی مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد و برخی از استان های شمالی به علت توپوگرافی، کمبود اراضی و... دچار کمبود اراضی هستند که همچنان با پیگیری هایی که داریم در تلاش هستیم تا زمین مورد نیاز طرح در این استان ها تامین شود.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman