خانه های پرطرفدار در بازار مسکن کدامند؟

خانه های پرطرفدار در بازار مسکن کدامند؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۰۸ | ۱۳۹۸/۰۷/۰۲

مهم ترین مزیت خانه های کم متراژ این است که پرطرفدارند و از سوی دیگر ساخت خانه های کم متراژ با توجه به کمبود عرضه زمین در کلانشهرها راحت تر از خانه هایی با متراژ بزرگ است.
به گزارش اخبار ساختمان، یکی از بازارهایی که با بیشترین تورم مواجه شد، بازار مسکن بود. به طوری که در یک سال گذشته با وجود تورم ۳۰ درصدی، قیمت خانه در کلان‌شهر تهران بنا بر آمار برخی منابع تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت. نتیجه این وضع کاهش شدید توان خریداران مسکن ارزیابی شد.

یکی از بازارهایی که با بیشترین تورم مواجه شد، بازار مسکن بود. به طوری که در یک سال گذشته با وجود تورم ۳۰ درصدی، قیمت خانه در کلان‌شهر تهران بنا بر آمار برخی منابع تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت. نتیجه این وضع کاهش شدید توان خریداران مسکن بود.

از آنجا که دولت توان مهار قیمت های سوداگرانه ر ا در بازار نداشت، حباب قیمت ها هر روز بزرگ تر شد تا جایی که بازار را رکود تورمی فرا گرفت.

در حالی که به دلیل کاهش توان خرید، تقاضا به شدت ریزش کرد اما افزایش قیمت ها همچنان ادامه داشت تا جایی که کاهش 50 درصدی معاملات باعث افت ۳ درصدی قیمت ها در تهران شد، البته این افت و خیز و نوسان قیمت ها فقط متوجه تهران نبود و این گرانی به سایر شهرها نیز سرایت کرد.

در این مقطع بحرانی، وزارت راه و شهرسازی راهکارهایی را برای کنترل بازار مسکن ارایه کرد که راهکارهای کوتاه مدت مانند اعمال مالیات اجرا نشد. از دیگر راهکارهای دولت برای میان مدت و بلند مدت، ساخت‎و‎ساز خانه های کم‎متراژ است. هم‎اکنون میانگین متراژ واحد مسکونی در تهران حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر است که این عدد باید به ۷۵ متر برسد.

مهم ترین مزیت هدایت انبوه‎سازان به سمت ساخت‎وساز خانه های کم‎متراژ، صاحبخانه شدن جمعیت بیشتری از خانواده ها است اما این سبک از زندگی بی عیب هم نخواهد بود و معایب خاص خود را برای جامعه در پی خواهد داشت.

پیامد مثبت و منفی ساخت‎و‎سازها خانه های کوچک

شاید عده ای توان خرید مسکن با متری متوسط ۱۰ میلیون تومان را دارند اما می‎توانند این هزینه را برای خانه های ۵۰ تا ۷۰ متر بپردازند اما عرضه این واحدهای مسکونی در بازار بسیار محدود است چرا که در دهه ۸۰ سازندگان، با پشتیبانی بانک‎ها در ساخت‎وساز خانه هایی با متراژ بالا سرمایه گذاری کرده اند.

بنابراین، مهم‎ترین مزیت خانه های کم‎متراژ این است که پرطرفدارند و از سوی دیگر ساخت این خانه ها با توجه به کمبود عرضه زمین در کلانشهرها راحت تر از خانه هایی با متراژ بزرگ است.

البته انبوه‎سازان معتقدند: واحدهای کم‎متراژ به دلیل تعدد پارکینگ،‌ مصالح ساختمانی، انشعابات و … می‎توانند هزینه ساخت را بالا ببرند.

کارشناس مسکن درباره رویکرد وزارت راه و شهرسازی برای تشویق انبوه‎سازان به ساخت خانه های کم‎متراژ پرطرفدار و پیامدهای ساخت انبوه این واحدها، گفت: پیش از طرح مسکن مهر، ساخت مسکن ارزان مطرح شد که یکی از ویژگی های این واحدها متراژ کم آنها بود البته این طرح در آن زمان دیده نشد و طرح مسکن مهر به اجرا در آمد.

مهدی مافی افزود: یکی از مهم‎ترین موضوعاتی که در ساخت‎وساز این واحدها اگر رعایت نشود ممکن است مشکلاتی را برای ساکنان ایجاد کند، بحث جانمایی و تردد افراد است که رعایت این استاندارد های مرتبط با خانه های کم‎متراژ بسیار اهمیت دارد.

وی از دیگر مباحثی که اگر در ساخت‎و‎ساز واحدهای مسکونی کم‎متراژ پرطرفدار نادیده گرفته شود، معایبی را برای این طرح ایجاد خواهد کرد، مدت زمان استفاده از این واحدها برای مخاطبان آن است.

او با بیان اینکه باید ذهنیت ها درباره سکونت تغییر کند، ادامه داد: این تفکری رایج است که اقامت در یک مسکن باید دراز مدت باشد اما در تمام دنیا مسکن کالایی شبیه به خودرو است و برای هر دوره ای باید قابل تغییر باشد و سکونت در خانه های کم‎متراژ باید مدت زمان مشخص داشته باشد و پس از آن به فرد یا افراد دیگری واگذار شود.

دلتا

برچسب ها:

قیمت ،مسکن ،خانه ،مصالح ،ساختمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman