بر اساس آمار رسمی؛

ساخت و ساز در پایتخت کاهش یافته است

ساخت و ساز در پایتخت کاهش یافته است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۰۵ | ۱۴۰۳/۰۵/۲۷

پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران کاهش ۵۰.۷ درصدی را به ثبت رسانده؛ این در حالی است که تعداد پروانه های ساختمانی در کل کشور صعودی بوده است.

به گزارش اخبار ساختمان، مرکز آمار ایران به تازگی نتایج طرح گرد‌آوری اطلاعات پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری های کشور در فصل زمستان سال ۱۴۰۲ را منتشر کرده است که بر همین اساس واحد‌های مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران کاهش ۵۰.۷ درصدی را به ثبت رسانده و در شهرداری های کل کشور در زمستان ۱۴۰۲ نسبت به زمستان ۱۴۰۱ افزایش ۱۱.۸ درصدی تجربه شده است.

شهر تهران در زمستان ۱۴۰۲ با کاهش چشمگیری در تعداد واحد‌های مسکونی پیش بینی شده و تعداد پروانه های صادر شده مواجه بوده است.

در شهر تهران بر اساس اعلام مرکز آمار در زمستان سال ۱۴۰۲، تعداد ۶۶۰۶ واحد مسکونی در پروانه های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران پیش بینی شده است که نسبت به فصل گذشته ۵۴.۷ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۵۰.۷ درصد کاهش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه های احداث ساختمان ۸.۱ واحد بوده است.

تعداد ۸۱۷ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری تهران در زمستان ۱۴۰۲ صادر شده است که نسبت به فصل گذشته ۵۹.۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۵۵.۳ درصد کاهش داشته است.

مجموع مساحت زیربنا در پروانه های احداث ساختمان صادرشده از سوی شهرداری تهران در زمستان ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۴۴۳ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ۴۴.۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۳۸.۹ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه ها در دوره مورد بررسی ۱۷۶۶ مترمربع بوده است.

در زمستان سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۴۲،۴۷۶ واحد مسکونی در پروانه های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری های کشور پیش بینی شده است که نسبت به فصل گذشته ۸.۷ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۱.۸ درصد افزایش داشته است. متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان ۲.۹ واحد بوده است.

تعداد ۴۹،۹۱۶ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری های کشور در زمستان ۱۴۰۲ صادر شده است که نسبت به فصل گذشته ۲۰.۸ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۲۲.۵ درصد افزایش داشته است.

مجموع مساحت زیربنا در پروانه های صادرشده برای احداث ساختمان در زمستان ۱۴۰۲ حدود ۲۶،۲۴۲ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ۱۶.۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۲.۰ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه ها ۵۲۶ مترمربع بوده است.

کاهش صدور پروانه های ساختمانی به معنای کاهش ساخت و ساز و به همراه آن عرضه مسکن خواهد بود که بسیاری از مشاغل مربوط به این حوزه را با چالش مواجه می کند.

از عواملی که باعث رکود بازار مسکن شده افزایش بی رویه قیمت ها بوده که به مرور زمان کاهش تقاضا در بازه مسکن را با خود به همراه خواهد داشت.

کاهش تقاضا برای خرید مسکن تأثیر مستقیمی بر فعالیت های ساختمانی دارد و نتیجه آن می شود کاهش صدور پروانه های ساختمانی که در زمستان سال گذشته به وقوع پیوست. این کاهش نشان دهنده عدم تمایل سرمایه گذاران به ورود به بازار ساخت و ساز مسکن در شرایط کنونی است. عدم سودآوری مناسب و نگرانی از کاهش تقاضا باعث شده است بسیاری از سازندگان، پروژه های جدید را متوقف کنند یا حتی پروژه های در حال ساخت را نیمه کاره رها کنند.


صدور پروانه های ساختمانی در استان ها افزایش پیدا کرد


در مقابل کاهش صدور پروانه های ساختمانی در شهر تهران، افزایش نسبی در سایر نقاط شهری کشور به وجود آمده که می تواند بیانگر رونق نسبی ساخت و ساز در مناطق دیگر کشور باشد.

همانطور که اشاره شد، طبق گزارش مرکز آمار ایران در زمستان سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۴۲۴۷۶ واحد مسکونی در پروانه های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری های کشور پیش بینی شده است که نسبت به فصل گذشته ۸.۷ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۱.۸ درصد افزایش داشته است. ‏

علاوه بر پیش بینی صورت گرفته تعداد ۴۹۹۱۶ پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری های کشور در زمستان ۱۴۰۲ صادرشده است که نسبت به فصل گذشته ۲۰.۸ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۲۲.۵ درصد افزایش داشته است.

حال با وجود زنگ خطری که در خصوص کاهش صدور پروانه های ساختمانی در شهر تهران به صدا درآمده لازم است دولت چهاردهم برنامه ریزی لازم را داشته باشد در غیر این صورت باز هم دچار تورم بالای مسکن خواهیم شد که به دنبال آن بازار مسکن تمامی کشور با چالش روبه رو خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: کسری سالانه تیراژ ساخت و ساز مسکن چقدر است؟

دانشجو


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman