سقف وام مسکن روستایی افزایش می یابد؟

سقف وام مسکن روستایی افزایش می یابد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۳۴ | ۱۴۰۳/۰۶/۱۷

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه به زودی گزارش وضعیت موجود مساکن روستایی را به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه می کنیم، گفت: در برنامه هفتم توسعه عدد تسهیلات اعطایی به متقاضیان قید نشده، اما تعداد نوسازی به همان ۲۰۰ هزار مسکن بازگشته است.

به گزارش اخبار ساختمان، همه ساله و طبق قانون ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی به متقاضیان پرداخت می شد و از اوایل دهه ۸۰ دولت بر آن شد تا برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی تسهیلات بانکی ارزان قیمت به متقاضیان ارائه کند.

سال گذشته برای نخستین بار بود که وام مسکن روستایی از ۲۰۰ هزار فقره به ۳۵۰ هزار فقره افزایش می یافت و این موضوع در نوع خود بی نظیر و برای بانک ها بسیار دشوار بود.

مراحل ادارای تضمین نامه وام ۳۵۰ میلیون تومانی در سال گذشته اگر چه مشکلات زیادی را برای متقاضیان و حتی ۹ بانک عامل ایجاد کرد اما آنطور که رؤسای بنیاد مسکن اعلام می کنند آمار معرفی به بانک ها و تشکیل پرونده، آماری مناسب و خوب بوده است.

اما با روی کار آمدن دولت چهاردهم و تاکید مسعود پزشکیان رئیس جمهور به برنامه هفتم توسعه به نظر می رسد برخی تصمیمات خلق الساعه تا حدودی از بین برود.

یکی از این تصمیمات به نظر می رسد افزایش سقف وام مسکن روستایی و تعداد مساکن روستایی باشد.

غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت چهاردهم باز هم بر روی افزایش سقف وام مسکن روستایی و تعداد این مساکن تاکید شده است؟ گفت: حدود سه روز است که کمیسیون زیربنایی دولت به ریاست فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی تشکیل شده است.


در قانون برنامه هفتم نوسازی مساکن روستایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی قید شده است


او ادامه داد: با توجه به تاکیدات مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور بر اجرای قانون برنامه هفتم توسعه به نظر می رسد برخی تصمیمات نیز تغییر کند. به هر حال تاکید دولت چهاردهم برنامه هفتم توسعه است و در قانون برنامه هفتم توسعه نیز نوسازی مساکن روستایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی قید شده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا سقف وام مسکن روستایی که در حال حاضر ۳۵۰ میلیون تومان است باز هم پیشنهادی برای افزایش آن به ۴۰۰ میلیون تومان ارائه خواهد شد؟ تاکید کرد: به هر حال همانطور که عرض کردم در برنامه هفتم توسعه تعداد واحدهای مسکونی که باید نوسازی شود، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است اما برای سقف وام مسکن روستایی عددی قید نشده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: به هر حال تلاش ما این است که گزارشی از وضع موجود به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه کنیم.


بیش از ۵۴ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شده اند


او افزود: در این گزارش تلاش خواهد شد تا گزارشی واقعی ارائه شود. تاکنون بیش از ۵۴ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شده اند و تلاش ما این است تا در یک برنامه مشخص سهم واحدهای مسکونی مقاوم را افزایش دهیم.

پیشتر غلامرضا صالحی گفته بود: تسهیلات مسکن روستایی از بهمن ماه سال گذشته بعد از طی مراحل اداری اخذ تضامین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به ۹ بانک عامل ابلاغ و آغاز شد. اما از اول دی ماه سال ۱۴۰۲ پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی آغاز و در این مدت حدود سه ماه بیش از ۲۶۰ هزار نفر به بانک ها برای وام مسکن روستایی معرفی و ۱۱۰ هزار واحد مسکونی هم عقد قرارداد شده است.

وی ادامه داد: اینطور که آمارها نشان می دهد و استقبال خوبی که از سوی متقاضیان شده است به نظر می رسد سهمیه ۳۵۰ میلیون تومانی سال ۱۴۰۲ و معرفی به بانک های عامل تا خرداد ماه امسال به اتمام برسد، بنابراین بسته و پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن تا ۴۰۰ میلیون تومان را آماده کرده و به دولت ارائه خواهیم کرد.

صالحی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک های عامل با این پیشنهاد موافقت خواهند کرد؟ چرا که سال گذشته نیز بر سر میزان افزایش تا ۳۵۰ میلیون تومان و ابلاغ آن دچار مشکلاتی شده بودید؟ ادامه داد: اگر چنانچه بانک های عامل همراهی خوبی داشته باشند می توانیم سقف وام مسکن روستایی را افزایش دهیم. به هر حال ظرفیت خوبی در روستاها وجود دارد و میزان ساخت و ساز رونق خوبی گرفته است.

اقتصاد آنلاین


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman