اتاق مانیتورینگ؛ راهکارهای نوین برای مدیریت بحران‌ها

اتاق مانیتورینگ؛ راهکارهای نوین برای مدیریت بحران‌ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۴ | ۱۴۰۳/۰۷/۰۴

اتاق مانیتورینگ با کنار هم قرارگیری اجزای مختلفی نظیر نمایشگر، دوربین‌های مدار بسته و کارکنان آموزش دیده شکل می‌گیرد. نظارت بر مناطق حساس یک سازمان به طور دقیق با کمک اتاق کنترل امکان پذیر می‌شود.

به گزارش اخبار ساختمان، حادثه خبر نمی‌کند اما با داشتن یک اتاق مانتیورینگ در مجموعه می‌توان حوادث ناگهانی را مدیریت کرد. بررسی تمامی بخش‌های یک سازمان چندین طبقه کار چندان ساده‌ای نیست. همچنین استخدام چندین نفر محافظ و نگهبان هم نمی‌تواند امنیت کامل را ایجاد کند. برخی از بحران‌ها به طور ناگهانی و تنها در عرض چند ثانیه رخ می‌دهند. اتاق مانیتورینگ در این مواقع به عنوان هسته اصلی یک سازمان اداری، میزان خسارت‌های جانی و مالی را به حداقل می‌رساند. با ما همراه باشید تا با کاربرد‌های اتاق کنترل در شرایط بحرانی آشنا شوید.

 

تجهیزات اتاق کنترل

 

اتاق مانیتورینگ؛ روشی برای کنترل از راه دور


دسترسی مستقیم به تمامی بخش‌های یک مجموعه به طور همزمان، امکان پذیر نیست. محیط‌های اداری به طور معمول در ساعات اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. تامین امنیت اسناد و مدارک در باقی ساعات روز اهمیت زیادی دارد. کنترل از راه دور روشی است که در چندین دهه اخیر با پیشرفت در ابزار‌های ارتباطی مورد توجه قرار گرفته است. نحوه طراحی و چیدمان اتاق مانیتورینگ به طور مستقیم می‌تواند نحوه نظارت را تحت تاثیر قرار دهد.


طراحی نادرست اتاق کنترل، بازدهی این اتاق حین شرایط بحرانی را کاهش می‌دهند. پایین آمدن سرعت عکس العمل در چنین شرایطی باعث می‌شود تا خسارات وارده به مجموعه افزایش یابد. نقش اصلی اتاق کنترل نظارت و پاسخگویی به تهدیدات امنیتی بالقوه در زمان واقعی است و از ایمنی و امنیت تأسیسات یا سازمان اطمینان حاصل می‌کند.

 

اتاق مانیتورینگ

 

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت اتاق مانیتورینگ


اتاق مانیتورینگ با کنار هم قرارگیری اجزای مختلفی نظیر نمایشگر، دوربین‌های مدار بسته و کارکنان آموزش دیده شکل می‌گیرد. نظارت بر مناطق حساس یک سازمان به طور دقیق با کمک اتاق کنترل امکان پذیر می‌شود. وجود اتاق مانیتورینگ در پاسخگویی سریع به شرایط بحرانی و به مراتب کاهش میزان خسارت‌های وارده، نقش دارد. از مهم‌ترین تجهیزات اتاق مانیتورینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


نمایشگر؛ مهم ترین بخش اتاق مانیتورینگ


در بخش‌های مختلف یک سازمان برای افزایش امنیت و نظارت بر کار کارمندان دوربین مدار بسته نصب می‌شود. این دوربین‌ها در بخش‌های مختلفی به طور پراکنده قرار می‌گیرند. برای بررسی و کسب اطلاعات از تصاویر ضبط شده؛ نیاز به نمایشگر‌هایی وسیع است. نمایشگر‌های موجود در اتاق مانتیورینگ در واقع وظیفه سازمان دهی اطلاعات تمامی دوربین‌ها، در کنار هم را دارند. وجود تعداد زیاد دوربین‌ها اهمیت کیفیت و ابعاد این نمایشگر‌ها را نشان می‌دهد. روشن ماندن طولانی مدت یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که این نمایشگر‌ها باید داشته باشند.


دیاکو مرکز خرید تلویزیون شهری، تابلو روان، بیلبورد سه بعدی و هر نوع نمایشگرLED است. این مجموعه نمایشگر‌های با کیفیتی را به فروش می‌رساند. کیفیت بالای قطعات سازنده و صفحه نمایش باعث می‌شود تا دیاکو به بهترین گزینه برای خرید نمایشگر اتاق مانتیورینگ تبدیل شود. دیاکو تنها کارخانه تولید کننده نمایشگر‌های LED در ایران است. طول عمر بالا و کارایی دستگاه بدون نیاز به تعمیر، از مزیت‌های نمایشگر‌های با کیفیت به شمار می‌آید.


سیستم ریکورد و ذخیره اطلاعات؛ ارتباط دهنده اتاق مانیتورینگ با سایر بخش ها


دستگاه ریکورد پل ارتباطی بین دوربین‌های مدار بسته و نمایشگر در اتاق کنترل است. عملکرد صحیح این دستگاه باعث می‌شود تا تصاویر با سرعت و کیفیت بالا در ویدئو وال موجود در اتاق مانیتورینگ به نمایش در بیایند. وظیفه دستگاه ریکورد در اتاق کنترل این است که سیگنال‌های دریافتی را به ویدئوهایی قابل نمایش بر روی مانیتورها تبدیل کند. سیگنال‌های ورودی به این دستگاه از NVRها هستند و به وسیله کابل HDMI به صفحه نمایش متصل می‌شود.


سیستم‌های کامپیوتری مجزا؛ تسریع کننده روند کنترل و بررسی


اتاق مانیتورینگ مرکز سازماندهی اطلاعات از سرتاسر مجموعه است. بی شک یک فرد به تنهایی نمی‌تواند تمامی این موارد را تحت بررسی قرار دهد. وجود حداقل دو نفر، در اتاق مانیتورینگ روند بررسی را سرعت می‌بخشد. سیستم کامپیوتری در اتاق مانیتورینگ برای هر فرد باید به طور مجزا باشد. این سیستم برای کنترل اطلاعات موجود در آرشیو مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه نمایش تصاویر بر روی نمایشگر دیجیتال را نیز می‌توان به کمک سیستم کامپیوتری و نرم افزار‌های مخصوص مانیتورینگ تغییر داد.

 

اتاق مانیتورینگ

 

نکات مهم در طراحی اتاق مانیتورینگ


اتاق مانیتورینگ، یک اتاق با سطح اهمیتی بالا در یک مجموعه به حساب می‌آید. تجهیزات پیشرفته‌ای در این اتاق به کار گرفته می‌شود تا امنیت کلی مجموعه بالاتر رود. تنها خرید این تجهیزات کافی نیست. باید کنار هم قرارگیری و طراحی این اتاق نیز با استانداردهای روز جهان انجام شود. چیدمان و طراحی درست اتاق کنترل باعث می‌شود که کارایی آن در شرایط بحرانی افزایش باید. از نکات مهم در طراحی اتاق مانیتورینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


ابعاد اتاق مانیتورینگ


اتاق مانیتورینگ باید یک اتاق با ابعاد بزرگ در نظر گرفته شود. قرارگیری تجهیزات در این اتاق باید به گونه‌ای باشد که آزادی عمل کافی را برای هر یک از اپراتور‌ها ایجاد کند. عدد ثابتی برای اندازه اتاق مانیتورینگ نمی‌توان در نظر گرفت. این مورد با توجه به وسعت سازمان و تجهیزات امنیتی موجود، ابعاد اتاق کنترل تعیین می‌شود. ابعاد اتاق را کمی بزرگ‌تر در نظر گرفتن نسبت به اندازه‌های تخمین زده توصیه می‌شود. به این دلیل که با اضافه شدن تجهیزات به روز و جدید، فضای کافی در اتاق وجود داشته باشد.


نحوه چیدمان مانیتورها


مانیتور‌ها اصلی‌ترین بخش یک اتاق مانیتورینگ را شکل می‌دهند. وجود صفحات نمایش با ابعاد بزرگ و با کیفیت بالا، امکان بررسی همزمان چندین تصویر به طور همزمان را فراهم می‌کنند. اپراتور‌ها وظیفه دارند که پیوسته تغییرات هر یک از این تصاویر را مورد رصد قرار دهند. برای کنترل داشتن هرچه بیشتر بر روی مانتیور‌ها باید، به نحوه چیدمان آن‌ها دقت شود. استفاده از مانیتور‌های بزرگ باعث می‌شود که چندین اپراتور به طور همزمان بتوانند از یک صفحه نمایش استفاده کنند. نصب ویدئو وال به شکل نیم دایره در کنار هم، زاویه دید بهتری برای اپراتور‌ها به ارمغان می‌آورد.


صندلی و میز اپراتور‌ها


نشستن به مدت طولانی در طول روز می تواند زمینه ساز بیماری های متعددی باشد. در طراحی و خرید صندلی و میز اتاق مانیتورینگ نیز باید این موضوع توجه کافی شود. صندلی‌ها باید مطابق با وضعیت ارگونومی بدن باشند و همچنین قابلیت تغییر ارتفاع داشته باشند. تعادل بین ارتفاع میز و صندلی نیز از بروز مشکل برای دست و انگشتان فرد جلوگیری می‌کند.

 

تجهیزات اتاق کنترل

 

میزان نور و روشنایی اتاق مانیتورینگ


اتاق مانیتورینگ برخلاف سایر بخش‌های یک مجموعه اداری، به طور 24 ساعته باید فعال باشد. برقراری امنیت با چند ثانیه اختلال می‌تواند با اختلال مواجه شود. روشنایی در اتاق مانیتورینگ باید در ساعات مختلف روز قابل تغییر باید. نور باید به گونه‌ای باشد که از خستگی چشم اپراتور حین تماشای نمایشگر جلوگیری کند. زاویه منبع نور نسبت به محل صفحه نمایش نیز مهم است. برخورد نور با نمایشگر دیجیتال نیز نباید کیفیت تصاویر را کاهش دهد.


اتاق مانیتورینگ؛ راه نجات در شرایط بحرانی


جمع شدن اطلاعات در کنار هم، تحلیل و بررسی آن‌ها را آسانتر می‌کند. در سازمان‌ها و ادارات برای تامین هرچه بیشتر امنیت، دوربین‌های مدار بسته در بخشهای مختلف نصب می‌شوند. اتاق کنترل محلی برای تجمیع و ذخیره تمامی این اطلاعات است. در اتاق مانیتورینگ فعالیت‌های نظارتی و کنترلی بر دستگاه های امنیتی صورت می‌گیرد. اهمیت وجود اتاق کنترل در شرایط بحرانی بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. جمع شدن تمامی اطلاعات بر روی نمایشگر اتاق کنترل، امکان بررسی و تصمیم گیری سریع‌تر را فراهم می‌کند.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman