«سایدپارک» نماد طراحی یک محله مدرن

«سایدپارک» نماد طراحی یک محله مدرن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۶ | ۱۴۰۳/۰۷/۰۴

یکی از پروژه های ساختمانی شاخص کشور که از همان ابتدا مورد توجه اذهان عمومی قرار گرفته، پروژه «سایدپارک» است که در زمینی با مساحت 5500 مترمربع و در 10 طبقه بنا شده است؛ آنچه این مجتمع 163 واحدی را از سایر پروژه های ساختمانی کشور متمایز می کند، پل فولادی و طره (کنسول) است که طراحی و اجرای آن به این شکل تاکنون در کشور سابقه نداشته و می توان به جرات گفت که طراحی سازه و فرآیند اجرای این دو بخش می تواند در کلاس های درس تدریس شود.

به گزارش اخبار ساختمان، دوشنبه دوم مهر ماه فرصتی ایجاد شد تا به همراه جمعی از خبرنگاران و مدیران رسانه های تخصصی حوزه ساختمان از پروژه «سایدپارک» به عنوان یکی از بناهای شاخص کشور بازدید و درخصوص چالش های پیشروی سازندگان آن، به گفت‌وگو بنشینیم.

در ابتدای این بازدید مهندس داود دوست محمدی با اشاره به اینکه «سایدپارک» یک نمونه اصولی در صنعت ساختمان است و برای تبدیل شدن به یک نماد شهری طراحی شده است، عنوان کرد: برای ما از همان ابتدا واضح بود که پروژه سایدپارک نیز به دلیل شاخص‌های ذاتی پروژه، جانمایی ویژه و چالش‌های اجرا، همچون سایر پروژه‌های نکسا مطرح و تبدیل به یک الگو در صنعت ساختمان خواهد شد، پس به دنبال این بودیم که یک نمونه اصولی و موفق باشد.

وی افزود: این مجتمع مسکونی با استفاده از پنل خورشیدی و سیستم تهویه آب خاکستری تلاش کرده تا گام‌های پیشرو و نوآورانه در تحقق توسعه پایدار بردارد.

مدیرعامل گروه نکسا، در ادامه با تاکید بر اینکه ما پس از بررسی ابعاد مختلف یک پروژه، اقدام به جانمایی، طراحی و ساخت آن می‌کنیم، بیان کرد: ساختمان‌سازی یک مقوله تخصصی است و حتما باید به تاثیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر ساخت‌و‌سازی در شهر توجه شود؛ به طور مثال پیش‌تر در ساختمان‌سازی یکسری الگوهای اشتباه وجود داشت، همچون اصرار سازندگان به استفاده از نمای کلاسیک با بهانه استقبال عمومی! وظیفه ما سازندگان است که سلیقه مصرف‌کنندگان را بهبود بخشیم؛ باید فرهنگ ساختمان‌سازی با کمک متخصصین این حوزه، در جامعه ارتقا یابد.

 

پروژه سایدپارک

دوست محمدی در ادامه با تأکید بر لزوم ارتقای حس خودباوری و امید در سطح جامعه که منجر به حفظ نخبگان و متخصصان در کشور می‌گردد، از سرمایه‌های انسانی متخصص به عنوان عاملی مهم در پیشبرد پروژه‌های خاص نکسا یاد کرد و با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در گسترش امید و خودباوری در سطح جامعه، خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌ها بتوانند با استفاده از جایگاه موثر خود در معرفی پروژه‌های خاص و موفق، امید را در جامعه زنده نگه دارند و حس اطمینان به توان اجرای پروژه‌های شاخص توسط متخصصین داخلی را اشاعه دهند، منجر به گسترش دلگرمی در میان نخبگان و افراد ماهر خواهند شد.

در ادامه این بازدید مهندس مرتضی قدیانی معاون ساخت گروه ساختمانی نکسا، با ارائه توضیحات کاملی در خصوص نحوه طراحی و اجرای سازه‌های پل و کنسول منحصربه فرد این پروژه، چالش‌های گروه نکسا و رویکردهای نوآورانه تیم اجرا در حل این چالش‌ها را تشریح کرد و گفت: برای ساخت پل و کنسول مراحل پیچیده‌ای در طراحی جزئیات و برنامه‌ریزی اجرا، پیش‌بینی شده است، به شکلی که در طراحی این سازه توجه جدی به مقوله ایمنی و مهندسی زلزله به وسیله تمهیداتی چند مرحله‌ای و بهره‌گیری از چندین روش مهندسی اجرا شده است.

همچنین مهندس دوست‌محمدی مدیرعامل گروه نکسا در تکمیل این توضیحات، افزود: تمهیدات ایمنی در برابر زلزله ساختمان «سایدپارک» بالاتر ازحد استاندارد «ایمنی جانی» دیده شده است؛ سطح ﻋﻤﻠﻜﺮد اﻳﻤﻨﻲ ﺟﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﻋﻤﻠﻜﺮدی اﻃﻼق ﻣﻲ‌ﺷﻮد ﻛﻪ در آن ﭘﻴﺶ‌ﺑﻴﻨﻲ ﺷـﻮد، اگر حادثه‌ای در حد بزرگترین زﻟﺰﻟـﻪ 500 سال اخیر رخ داد، میزان خرابی در ﺳﺎزه به قدری باشد که درصورت تخریب ساختمان، گزند جانی به ساکنین وارد نشود اما احتمال ورود آسیب‌های جدی به سازه و لزوم مرمت یا حتی بازسازی ساختمان وجود دارد. در پروژه سایدپارک ، با تمهیدات اندیشیده شده، در صورت بروز چنین حادثه‌ای، سازه همچون ساختمان‌های بیمارستانی پابرجا مانده و می‌تواند به خدمات خود ادامه دهد که این حد از ایمنی در حد استفاده بی‌وقفه است که در ساخت بیمارستان‌ها رعایت می‌شود.

گروه نکسا سرمایه‌گذار و کارفرمای پروژه‌های ساختمانی خاص با سبکی متمایز و مبتنی بر معماری نوگراست. این گروه رسالت خود را در ارتقای کیفیت زندگی با خلق ساختمان‌هایی به سبک نکسا می‌بیند و به این منظور، در بکارگیری جزئیات مناسب، روش‌های به‌روز و صحیح اجرایی و تحقق معماری انسان‌مدار، پیشرو است. گروه نکسا از سال ۱۳۸۷ تاکنون، بیش از ۴۰ پروژه در مناطق شمالی تهران با رویکرد کیفیت برتر در طراحی، ساخت و ارائه خدمات اجرا کرده و همواره به دنبال خلق بناهای متمایز و فاخر است.

این گروه تلاش کرده با ساخت بناهایی متمایز و خاص مانند «خانه شریفی‌ها»، «برج‌باغ سدروس»، «زیما»، «گراندو»، «نکسوس»، «ایوان‌خانه»، «لومن»، «آن‌دو»، در راستای ارتقای سلیقه عمومی جامعه نسبت به مسکن مدرن، الگوهای ملموس ایجاد نماید.

گفتنی است که طراحی معماری این بنای باشکوه را علیرضا شرافتی و پانته‌آ اسلامی از دفتر «طراحی ارش بعد چهارم» برعهده داشته‌اند و سازه پیچیده آن را دکتر محمد خان‌محمدی، عضو هئیت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران طراحی کرده است.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman