رییس بخش آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد:

آمادگی صنعت برای تولید کابل های مقاوم در برابر آتش

آمادگی صنعت برای تولید کابل های مقاوم در برابر آتش
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۱ | ۱۴۰۳/۰۷/۲۳

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه در سال های گذشته ظرفیت های تولیدی مناسبی در صنعت برای تولید کابل های مقاوم در برابر آتش برای ساختمان ها شکل گرفت بر نظارت مهندسان بر رعایت اجرای کامل مقررات ملی و کنترل ساختمان در ساخت و سازها برای کاهش مخاطرات ساختمانی از جمله مبحث ۳ مقررات ملی ساختمان تاکید کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، سعید بختیاری عضو هیات علمی و رییس بخش آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آمادگی صنعت برای تولید کابل های مقاوم خبر داد و با تاکید بر اینکه این کابل ها با ارایه گواهینامه فنی از سوی مرکز به مدار ساخت و ساز می آیند، توضیح داد: در زمینه کابل های مقاوم در برابر آتش در چند سال اخیر تعداد زیادی از شرکت های ایرانی محصولات متنوع خود را در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارایه کردند و محصولات آنها مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفت.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: کابل های مقاوم در برابر آتش، کابل هایی هستند که در برابر آتش و دمای بالا مقاومت لازم را داشته و در هنگام آتش سوزی به ویژه در هنگام قطع برق اصلی و به کار افتادن جریان برق اضطراری، تداوم جریان برق به سیستم های اضطراری را ممکن می سازند.

ارتقای کابل های مقاوم در برابر حریق در ساخت و ساز

به گفته وی، در هنگام آتش سوزی با بهره مندی از کابل های مقاوم در برابر حریق، سیستم کشف و اعلام حریق، سیستم اطفای خودکار و پمپ های آتش نشانی و فن های تخلیه دود و سایر سیستم های اضطراری می توانند وظیفه کارکردی خود را کماکان ایفا کنند، بنابراین علاوه بر محافظت صحیح اتاق ها و سیستم های برق اضطراری در برابر آتش، لازم است تا در ساختمان ها (بخصوص ساختمان های مهم و بلند) از کابل های مقاوم در برابر آتش دارای تائیدیه مرکز تحقیقات استفاده شود.

وی افزود به دلیل اهمیت موضوع، آزمون، ارزیابی و ارایه گواهینامه فنی برای کابل های مقاوم در برابر آتش به خصوص طی یکی دو سال گذشته در برنامه مرکز قرار داشته و تاکنون برای بسیاری از این محصولات گواهینامه فنی صادر شده است.

رییس بخش آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه دستگاه های جدیدی برای کابل های قدرت و قطر بزرگ نصب و راه اندازی شده و به زودی به مدار خواهد آمد، گفت: در یک سال گذشته تحرک خوبی از طرف صنعت برای تولید این کابل ها و الزامات آنها ایجاد شده است که با ارایه گواهینامه فنی به شرکت های تولید کننده این کابل های مقاوم، ضریب نفوذ مقررات و سطح محافظت ساختمان ها در برابر آتش ارتقا خواهد یافت. همچنین تهیه دستورالعمل انتخاب و نصب کابل های مقاوم در برابر آتش توسط مرکز و با همکاری صنعت و جامعه علمی پایان یافته و توسط مرکز و همچنین طی همکاری با سازمان برنامه و بودجه منتشر خواهد شد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به وقوع چندین حادثه حریق در یکسال گذشته توضیح داد: بیمارستان گاندی و بیمارستان قائم رشت دو بیمارستانی بودند که در یکسال گذشته دچار حریق شدند که هرکدام نواقصی داشتند از جمله اینکه قبل از مقررات اجباری سال 1395 کارهایشان را انجام داده بودند و برخی از آنها مقرراتی نداشتند و برخی نیز مربوط به خطاها و نواقص بود.

تجربیات حریق بیمارستان ها در اختیار سازمان های نظام مهندسی ساختمان قرار می گیرد

بختیاری ادامه داد: گزارشی تحت عنوان درس های برگرفته از حوادث حریق در همکاری با دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تهیه شده است که به زودی در اختیار سازمان های نظام مهندسی و کنترل ساختمان قرار می گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: شاهد هستیم که هنوز اجرای برخی از سیستم ها با وجود اینکه مقررات آنها ابلاغ شده است، با اشتباهاتی همراه است که سازمان های نظام مهندسی ساختمان باید به این موارد توجه ویژه داشته باشند تا خسارات کاهش یابد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman