رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران:

قانون الزام ثبت رسمی اموال غیرمنقول موجب کاهش تخلفات می شود

قانون الزام ثبت رسمی اموال غیرمنقول موجب کاهش تخلفات می شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۱ | ۱۴۰۳/۰۷/۲۵

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: با تصویب این قانون قطعا صنف مشاوران املاک نیز شرایط خاص خود را پیدا خواهد کرد و جایگاه اصلی خود را به دست خواهد آورد که در مجموع احساس می کنیم در آینده جامعه نیز از این قانون احساس رضایت خواهد داشت.

به گزارش اخبار ساختمان، کیانوش گودرزی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در نشست خبری امروز درباره تبیین و اطلاع رسانی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول یکی از قوانینی است که در سال های اخیر بسیار مورد بحث بود که خوشبختانه به تازگی مصوب شده است و از ۳ تیرماه سال جاری نیز لازم الاجرا شده است و چند بند از آن مربوط به صنف مشاوران املاک است که در صورت اجرای درست آن می تواند بسیار موثر واقع شود.

وی در ادامه گفت: متاسفانه در سال های اخیر از آنجا که تعرفه های حق الزحمه مشاوران املاک به صورت درصدی از فروش ملک محاسبه می شد و شاهد بودیم که موضوع گرانی املاک را به مشاوران املاک ربط می دادند که خوشبختانه با اجرای این قانون و تغییراتی که لحاظ شده است مطابق تبصره ۱ ماده ۳ این قانون که یکی از بندهای مربوط به تعیین تعرفه های مشاوران املاک است، این موضوع به صورت قانونی تعیین (ضریبی از ارزش معاملاتی) و در قرارداد گنجانده خواهد شد تا مشاوران املاک وارد چرخه خرید و فروش نشوند.

گودرزی ادامه داد: با تصویب این قانون قطعا صنف مشاوران املاک نیز شرایط خاص خود را پیدا خواهد کرد و جایگاه اصلی خود را به دست خواهد آورد که در مجموع احساس می کنیم در آینده جامعه نیز از این قانون احساس رضایت خواهد داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: نکته مهم این است که قانونگذار قصد نداشته است تا حق الزحمه مشاوران املاک را نسبت به قبل پایین تر بیاورد و تنها نحوه دریافت آن تغییر خواهد کرد و بر اساس یک فرمول ثابت این تعرفه ها محاسبه می شود، اما نظر ما این است که برای هر منطقه جغرافیایی باید تعرفه های متفاوتی لحاظ شود، اما با این وجود با توجه به فرمول محاسبه و اعداد و ارقامی که اعلام شده است می توانیم نظر مثبتی بر آن داشته باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: ما در اتحادیه مشاوران املاک هموراه به دنبال این بوده ایم که تمامی جوانب معاملات در حوزه مسکن به صورت شفاف در قرارداد گنجانده شود تا از هرگونه مغایرت و تخلفی در این بخش جلوگیری شود و خوشبختانه در حال حاضر نیز بر اساس این قانون تمام این موارد به صورت سیستمی در متن قرارداد لحاظ شده است و چنانچه تخلفی هم صورت بگیرد قانونگذار مجازات هایی نظیر جریمه نقدی، پلمب و... در نظر گرفته است.

گودرزی همچنین گفت: خوشبختانه بر خلاف گذشته برای اجرای قوانین و فعالیت سامانه های جدید در حوزه مسکن جایگاه اتحادیه مشاوران املاک تغییر کرده است و تعامل بسیار خوبی با اتحادیه مشاوران املاک صورت گرفته است که اثرات آن در آینده نمود پیدا خواهد کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در تبصره 2 ماده 3 قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول وجود دارد این است که مشاوران املاک را از معاملات نیابتی منع کرده اند و این موضوع مورد اعتراض ما قرار دارد، چراکه معتقد هستیم بسیاری از کارهای ما به صورت نیابتی و وکالتی انجام می شود و امیدوار هستیم با پیگیری های انجام شده این موضوع نیز حل شود.


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman