سیمان نسوز چیست؟

سیمان نسوز چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۴۶ | ۱۳۹۸/۰۹/۰۶

سیمان یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد است. این ماده قابلیت چسباندن ذرات به یکدیگر و ایجاد جسمی یکپارچه را دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، سیمان پودری نرم است که در صورت ترکیب با آب مخلوطی ایجاد می کند که بعد از چند ساعت سخت شده و به جسمی یکپارچه تبدیل می شود. دلیل سخت شدن سیمان واکنش شیمیایی بین ذرات آن و آب است که این فرآیند هیدراتاسیون نامیده می شود.

این متریال برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد و انواع مختلفی دارد. سیمان نسوز یکی از انواع سیمان است که مقاومت بسیار بالایی در درجه حرارت های بالا از خود نشان می دهد. این متریال خواص ماده نسوز را دارد و مقاومت آن در برابر خوردگی و فرسایش نیز بالا می باشد.

سیمان نسوز یا پر آلومین

در سیمان نسوز که سیمان پرآلومین نیز نامیده می شود, ترکیبات آهک آلومینا جزء اصلی آن محسوب می شود. این سیمان از نظر ترکیبات شیمیایی شامل ترکیبی از اکسید کلسیم با اکسید سیلیسیوم, اکسید آلومینیوم, اکسید آهن و … می باشد.

سیمان نسوز در صورت ترکیب با آب و مجاورت با هوا سخت شده و مقاومت آن بالا می رود. دلیل این امر آلومینو سیلیکات کلسیم موجود در این ماده است که بعد از ترکیب با آب هیدرات های آلومینات کلسیم ایجاد می کند و قابلیت سخت شدگی سیمان را تقویت می کند.

سیمان نسوز به مقدار خیلی کم به چسباننده هایی مانند سیمان پرتلند اضافه می شود تا سرعت گیرش آن را بالا ببرد. رنگ این سیمان از اکسید آهن موجود در آن ناشی می شود. اگر مقدار اکسید آهن سیمان بالا باشد رنگ آن قهوه ای تا خاکستری تیره است و اگر مقدار آن کم باشد رنگ سیمان از قهوه ای تا تا خاکستری روشن می باشد.

سیمان نسوز دارای ویژگی های زیر می باشد:

* مدت زمان گیرش این سیمان مانند سیمان پرتلند معمولی است اما زودتر سخت می شود.
* بتن سیمان نسوز مقاومت مکانیکی خود را در درجه حرارت های بالا حفظ می کند و در برابر شوک حرارتی مقاوم است.
* سیمان نسوز مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد خورنده از قبیل آب های اسیدی و سولفاته و آب دریا دارد.
* بتنی که از سیمان نسوز ساخته می شود استحکام بسیار بالایی در برابر سایش و ضربه دارد, به همین دلیل از آن برای کفپوش سالن های صنعتی استفاده می شود.

مراحل تولید سیمان پرآلومین

برای تولید سیمان نسوز سنگ آهک را با میزان مساوی بوکسیت ترکیب می کنند, سپس موادی که دارای آهن و سیلیس هستند به آن اضافه کرده و مخلوط حاصل را در کوره حرارت می دهند. در این حالت تمام مواد اولیه ذوب شده از کوره خارج شده و در سینی ریخته و سرد می شوند.

این مواد که به صورت ورقه های شیشه ای سرد شده اند وارد دستگاه خردکن شده و به قطعات کوچکی به نام کلینکر تبدیل می شوند. سپس کلینکر به آسیاب رفته و پودر می شود. نتیجه این فرآیند سیمان پر آلومین است که رنگی تیره دارد.

بتن سیمان نسوز

بتنی که از سیمان نسوز ساخته می شود با توجه به نوع سنگدانه های بتن و ترکیب سیمان خاصیت ضد حریق دارد. سیمان نسوز در هنگام سخت شدن هیدروکسید کلسیم ایجاد نمی کند به همین دلیل تا دمای ۱۹۰۰ درجه سانتی گراد مقاومت از خود نشان می دهد. در صورت استفاده از بتن در دمای پایین مقدار سیمان نسوزی که به کار می رود تقریباً زیاد و حدود ۳۰ درصد وزنی است اما اگر بتن برای درجه حرارت بالا استفاده شود میزان سیمان کمتر و حدود ۱۰ درصد وزنی است.

کاربرد سیمان نسوز

* تجهیزات زباله سوز
* ساخت انواع دودکش
* ساخت کف و دیواره کوره
* ساخت کوره های تناوبی و تونلی
* خشک کن و پیش گرم کوره های سیمان

ساختمانچی

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman