آشنایی با انواع درب اتوماتیک و کاربرد آن‌ها

آشنایی با انواع درب اتوماتیک و کاربرد آن‌ها
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۵۷ | ۱۳۹۸/۱۰/۱۳

درب اتوماتیک نوعی از درب است که توسط سنسورهای حساس به نور یا حرکت افراد به‌صورت خودکار عمل می‌کنند یا به‌وسیله ریموت‌های کنترلی از فاصله دور، باز و بسته می‌شوند..
به گزارش اخبار ساختمان، امروزه درب اتوماتیک به‌عنوان جانشین درب‌های قدیمی شناخته‌شده و دارای کاربردهای ویژه‌ای می‌باشند. این نوع درب‌ها دارای قابلیت‌های زیاد در نوع طراحی و اجرا بوده که بسته به نوع کاربرد، در جهت‌های مختلف امکان حرکت و باز و بسته شدن خواهند داشت.

مزیت‌های درب اتوماتیک

مزیت استفاده از انواع درب اتوماتیک در صنعت ساختمان بر هیچ‌کس پوشیده نیست و همین امر دلیل پرکاربرد بودن این نوع درب است. این نوع درب در اغلب مراکز تجاری، ساختمان‌های مسکونی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و کارخانجات، موارد استفاده مناسبی دارند. عملکرد درب اتوماتیک به نحوی بوده که آسایش، ایمنی، سرعت و سهولت را به همراه دارد. همچنین کاربرد درب اتوماتیک در اغلب اماکن و ساختمان‌ها، موجب کاهش چشمگیر مصرف انرژی نیز خواهد شد.

انواع درب‌های اتوماتیک

مدل‌ها و انواع مختلفی از درب اتوماتیک توسط شرکت‌های مختلف، تولید و عرضه می‌گردند. در کشور ما تولیدکنندگان مختلفی همچون آچیلان در این زمینه فعالیت می‌کنند و انواع مختلف این درب‌ها را با کارایی متنوع، طراحی و اجرا می‌کنند. به‌طورکلی درب‌های اتوماتیک ازنظر ساختار به ۶ گروه زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

* درب کشویی یا اسلایدینگ
* درب نیم‌گرد یا قوسی
* درب چرخان یا گردان
* درب‌های مثلثی یا زاویه شکسته
* درب‌های تلسکوپی
* درب‌های اتوماتیک تاشو

این نوع درب‌ها از جنبه عملکرد و نوع کارایی نیز به سه بخش زیر دسته‌بندی می‌شوند که شامل:

* درب‌های الکترومکانیکی (عملکرد: چرخ‌دنده و گیربکس)
* درب‌های هیدرولیک (عملکرد: فشار مایعات و فشار روغن)
* درب‌های پنوماتیک (عملکرد: فشار گاز یا فشار باد)

درب اتوماتیک کشویی

یکی از انواع درب اتوماتیک که تقریباً در بیشتر مکان‌های عمومی کارایی و استفاده دارد، درب اتوماتیک کشویی است. از این درب معمولاً برای محیط‌های کاری، اداری، تجاری و گاهأ برای ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. در واقع فارغ از تجاری یا مسکونی بودن محل استفاده، کاربرد این نوع درب‌ها بیشتر در مکان‌هایی است که از عبور و مرور زیادی برخوردارند. درب اتوماتیک کشویی، دارای یک حسگر جهت تشخیص حضور افراد در مقابل درب بوده که موجب باز و بسته شدن اتوماتیک درب می‌شود.

عملکرد درب اتوماتیک کشویی

عملکرد درب اتوماتیک کشویی، به شکل خودکار و بدون بهره گرفتن از نیروی مکانیکی عمل باز و بسته شدن را انجام می‌دهد. در این درب‌ها، یک‌چشم الکترونیکی بر روی بالای درب نصب و به‌این‌ترتیب، رفت‌وآمد افراد را تشخیص خواهد داد. این حسگر درواقع درخواست باز یا بسته شدن درب را به موتور منتقل می‌کند سپس موتور نیز فرمان حرکت بازوهای درب را صادر نموده و عملیات مربوطه صورت خواهد گرفت.

مزیت‌های درب اتوماتیک کشویی

شرکت‌های معتبر تولید درب‌های اتوماتیک، مانند آچیلان در توانسته‌اند با به‌کارگیری امکانات روز دنیا محصولاتی را طراحی و اجرا کنند که به لحاظ مزایای فوق‌العاده، کاربردهای فراوانی در اکثر مکان‌های عمومی یافته‌اند. برخی از مزیت‌های درب اتوماتیک کشویی شامل موارد زیر می‌باشد:

* بهبود ظاهر ساختمان و افزایش زیبایی
* افزایش سرعت در عبور و مرور افراد
* مصرف بهینه وقت و انرژی
* راحتی در استفاده
* دارای امنیت فوق‌العاده
* متناسب با انواع دکوراسیون
* دارای تنوع ایده آل در مدل و طرح

درب اتوماتیک بیمارستانی

یکی از انواع پرکاربرد و پرفایده درب‌های امروزی، درب اتوماتیک بیمارستانی بوده که از نام آن پیداست که برای محیط بیمارستانی و مراکز درمانی مناسب و کارا است. به این دلیل که در محیط‌های درمانی بر بهداشت عمومی و عوامل تأثیرگذار در این زمینه تأکید فراوان می‌شود، کارایی درب اتوماتیک بیمارستانی می‌تواند کاملاً مؤثر واقع شود.

چرا که در رفت‌وآمد از درب‌های این مراکز، هیچ‌گونه استفاده‌ای از دست نمی‌شود که این امر به‌عنوان یکی از نکات مهم در عدم انتقال برخی آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زا بسیار مؤثر است. فاکتور مهم بعدی برای انتخاب درب اتوماتیک بیمارستانی، سرعت عبور و مرور و رسیدگی به بیماران است که این نوع درب‌ها با استفاده از سنسورهایی با حساسیت بالا، توانسته است این امکان را برای فضاهای درمانی و بیمارستانی ایجاد کنید.

کاربرد درب اتوماتیک بیمارستانی

همان‌طور که می‌دانید شرکت‌های فعال در زمینهٔ درب‌های اتوماتیک، این نوع درب اتوماتیک بیمارستانی را باهدف استفاده در محیط همه‌ی بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، اتاق‌های عمل، بخش‌های مهم بیمارستان همچون سی تی اسکن، رادیولوژی، سوانح سوختگی تولید می‌کنند. علاوه بر آن، درب اتوماتیک بیمارستانی در آزمایشگاه‌ها، لابراتورهای داروسازی، داروخانه‌ها و حتی کارخانجات مواد غذایی و... دارای کاربردهای گسترده‌ای می‌باشند.

مزایای درب اتوماتیک بیمارستانی

امنیت: قابلیت کنترل از راه دور درب اتوماتیک بیمارستانی باعث افزایش امنیت و منع ورود افراد متفرقه می‌گردد.

رعایت بهداشت: علاوه بر عدم برخورد دست برای باز و بسته کردن درب، به علت استفاده از فلز در ساخت این نوع درب، کاملاً بهداشتی و ضد باکتری بوده و مانع از ورود آلودگی به محیط بیمارستان می‌شود.

کاهش مصرف انرژی: حرکت درب پس از رفت‌وآمد اشخاص، مانع از صرف انرژی زیاد شده و ضمن اینکه کاهش مصرف انرژی را نیز موجب می‌شود.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman