رئیس هیات مدیره ایمیدرو مطرح کرد:

باید انجمن قطعه‌سازان فولاد تصویب شود

باید انجمن قطعه‌سازان فولاد تصویب شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۲۲ | ۱۳۹۸/۱۰/۲۳

رئیس هیات مدیره ایمیدرو گفت: برای سازماندهی بهتر و استفاده از ساختاری بهتر در فولاد و تجهیزات آن باید انجمن قطعه‌سازان تصویب شود.
به گزارش اخبار ساختمان، خداداد غریب‌پور در دومین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی فولاد ایران با بیان اینکه فولاد کشور جزو افتخارات کشور است و با توجه به آنکه از نوامبر سال گذشته و بعد از حادثه اخیر تحریم‌ها شدت یافت، به این معناست که توانسته است بدرخشد. بنابراین باید در این روزها سمینارهایی با محوریت بومی‌سازی تشکیل شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در همه دنیا فولاد پیشرفت عجیبی داشته و توانسته است وزن فولاد را بین 30 تا 40 درصد کمتر کند، گفت: گازهای ناشی از تولید فولاد در کشور تا متانول و تولید برق پیش رفته است بنابراین تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش یافته است و از طرف دیگر تولید هیدروژن و آب افزایش یافته است.

رئیس هیات مدیره ایمیدرو با اشاره به آنکه در تولید فولاد سرباره‌خواه دیگر ضایعات اضافی نیستند بلکه در ساخت جاده‌ها و تولید سیمان مصرف می‌شوند، گفت: با توجه به آنکه رقابت در این حوزه بسیار بالا است و جهت‌گیری کلی نظام بنا به فرموده مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر صمت هم‌راستا با حمایت از ساخت داخل و رونق تولید است، توانسته‌ایم 95 درصد فولاد را بازیافت کنیم.

غریب‌پور با طرح این سوال که در بومی‌سازی در کجا قرار گرفته‌ایم، گفت: با توجه به آنکه در مرحله اول اطلاعات دقیقی از تجهیزات مورد نیاز تولیدکنندگان نداریم و در مرحله دوم اطلاعات دقیقی از تعداد تامین‌کنندگان و قطعات تولیدشده نداریم، مسائل مربوط به این حوزه هنوز مبهم و ناآشنا است، پارامتری از ارتباط این دو نداریم.

وی با اشاره به برگزاری همین نمایشگاه در سال قبل گفت: در سال گذشته در نمایشگاهی با همین عنوان با امضای تفاهمنامه‌هایی راه را شروع کردیم با این تفاوت که تفاهمنامه‌ها در آن زمان گفتاری بود اما امسال فیزیکی و مربوط به تجهیزات است.

رئیس هیات مدیره ایمیدرو افزود: در حوزه بومی‌سازی تجهیزات ماشین‌آلات نیاز داریم که تحریم‌ها این موقعیت را برای ما به وجود آورده است. بنابراین ایجاد ساختاری در این حوزه به عنوان ضرورت در کار ما تبدیل شده است و حتما باید همه فولادگران ساختار ساخت داخل را ایجاد کنند. پیشنهاد بعدی من این است که انجمن قطعه‌سازان مانند انجمن فولادسازان تشکیل شود و در این حوزه پیشتاز باشد تا بتواند به بهترین نحو سازماندهی شود و در این انجمن با برگزاری همایش‌ و گردهمایی‌های اینچنینی از ما دعوت و همکاری کنند.

غریب‌پور با بیان اینکه امیدواریم روزی برسد که این انجمن بتواند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات فولادی در کشور و دنیا باشد، گفت: تولیدکنندگان باید به سمت کسب دانش فنی در حوزه خود باشند و با توجه به آنکه عمده تولیدکنندگان بزرگ از این دانش فنی برخوردار هستند، قطعه‌سازان نیز باید آن را داشته باشند.

وی تصریح کرد: خواهش ما این است که با تشکیل این انجمن پیمانکاران بزرگ در کنار هم قرار گیرند. خوشبختانه ایمیدرو مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان را در دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، تهران و شریف تشکیل خواهد شد.

رئیس هیات مدیره ایمیدرو ادامه داد: در همین راستا شرکت فولاد مبارکه اصفهان 7 تا 8 شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه تهران تشکیل داده است و امیدواریم که این موضوع فراگیر شود و مجموعه‌ای از کارهای علمی، اجرایی، ارتباطی و سازمانی نیاز است تا به آینده‌ای که آرزوی آن را داریم برسیم تا بتوانیم نیاز 80 دلاری ارز برای تولید هر تن فولاد نیاز است را کاهش دهیم.

در ادامه این جشنواره قرارداد سه‌جانبه بین ستاد دیجیتال معاونت علمی ریاست جمهوری، شرکت مبارکه فولاد و دانشگاه تهران امضا شد.

همین تفاهمنامه بین انجمن تولیدکنندگان فولاد و بانک صادرات نیز به امضا رسید. در انتها نیز تفاهمنامه دیگری بین انجمن تولیدکنندگان فولاد و صنایع کوچک به امضا رسید.

ایلنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman