وضعیت عجیب بازار مسکن در سمنان

وضعیت عجیب بازار مسکن در سمنان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۸ | ۱۳۹۹/۰۴/۲۹

قیمت بالا و سرسام‌آور مسکن امروز سبب شده تا آرزوی خانه‌دار شدن برای بعضی‌ها به امری محال تبدیل شود.
به گزارش اخبار ساختمان، «انگشت حیرت بر دهان ماند» را که حتماً شنیده‌اید می‌گویند فلان چیز را شنیدم و حیرت‌زده شدم و حالت این فرد را می‌توان در زمان حیرت‌زدگی تصور کرد که انگشت بر دهان مانده و هاج و واج و سردرگم و سرگردان است که واقعاً چه شده و یا چه خواهد شد.

این روزها شاید بتوان گفت اکثر قریب به اتفاق مردم انگشت حیرت بر دهان مانده و هاج و واج هستند و حق هم دارند آخر مگر می‌شود قیمت‌های نجومی و سر به فلک کشیده را در بحث زمین، مسکن، طلا، ارز، سکه و دیگر اقلام و کالاهای اساسی و موردنیاز مردم از خوراک گرفته تا پوشاک دید و شنید و لمس کرد و حیرت‌زده نبود؛ قبل‌ترها اگر در جمع‌های خانوادگی که البته این روزها به دلیل شیوع کرونا دیگر از آن‌ها هم خبری نیست؛ بزرگ‌ترها دور هم جمع می‌شدند می‌گفتند پارسال فلان چیز فلان قیمت بود و امسال درصدی بر آن افزوده‌شده و یا می‌شود؛ حالا دیگر اما این‌گونه نیست و باید قیمت را با ثانیه نه با صدم ثانیه قبل‌تر از آن قیاس کرد و گفت ای دل غافل یک‌صدم ثانیه قبل قیمتش این بود و الان این قیمت!

چرتکه حساب‌وکتاب مال و اموال را امروز خیلی از مال دارها و سرمایه‌دارها بر دست گرفته‌اند و البته این چرتکه فقط در دست همین عده است و آن عده که آهی در بساط ندارند را چه به چرتکه و حساب‌وکتاب و این حرف‌ها.

در گزارش ذیل به‌صورت ویژه به بحث افزایش قیمت مسکن پرداخته‌شده است؛ که امروز آه از نهاد همه درآورده است.

پرواضح است که یکی از دلایل عمده گرانی مسکن و زمین وجود دلالان زمین و مسکن است و آن دسته از افرادی که مسکن مصرفی را به مسکن تجاری و سرمایه‌ای تبدیل کرده‌اند و چندین مسکن دارند و مدام در حال خریدوفروش مسکن هستند و می‌خرند و می‌خرند برای کسب سود و سرمایه بیشتر؛ بدون اینکه به فکر دیگر افراد جامعه باشند که حالا داشتن مسکنی برای خودشان و به نام خودشان برایشان به یک آرزوی محال تبدیل‌شده است و حقیقتاً سؤال اینجاست چه کسی پاسخگوست؟

مسئولان برای تأمین زمین مسکونی در مناطق شهری چاره کنند

یکی از شهروندان سمنانی نظر خود را در مورد علت افزایش نجومی قیمت مسکن این‌گونه بیان می‌کند که متأسفانه رشد قیمت مصالح ساختمانی و فولاد این روزها تهدیدی برای بخش مسکن محسوب شده است و همین امر بهانه خوبی برای سازندگان شده است تا قیمت مسکن را افزایش دهند، هرچند مسکن با این حقوق و درآمد پایین مردم کشش رشد قیمت ندارد و متأسفانه بعضی از مشاوران املاک هم بر طبل گرانی مسکن می‌زنند و قیمت‌ها را افزایش داده تا بازارگرمی خودشان را داشته باشند و مطالبه بنده به‌عنوان یک شهروند از مسئولان امر این است که فکری برای آزادسازی زمین مسکونی در مناطق شهری داشته باشند؛ چراکه کمبود زمین خود دلیلی بر افزایش قیمت زمین شده است و اثر خود را بر افزایش قیمت مسکن گذاشته است.

مسئولان باید زمین ارزان در اختیار جوانان قرار دهند

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید به نظر بنده نوسان قیمت ارز، کاهش ارزش پول ملی و همچنین ورود دلالان به بازار مسکن سبب افزایش مسکن شده است؛ باید مسئولان تدابیری اندیشه کنند که ساخت‌وساز افزایش پیدا کرده و مسکن به خریدار واقعی برسد؛ چراکه اگر ساخت‌وساز مسکن رونق بگیرد؛ اقتصاد کشور شکوفا و اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

او اضافه می‌کند مسئولان باید زمین ارزان در اختیار جوانان قرار داده و با تسهیلات با نرخ پایین و همچنین پایین آوردن قیمت مصالح ساختمانی، مسکن را ارزان و با قیمت مناسب در اختیار متقاضی قرار دهند.

راهکار اساسی برای کاهش قیمت مسکن حمایت از بخش خصوصی است

این همشهری دغدغه‌اند می‌گوید راهکار اساسی برای کاهش قیمت مسکن حمایت از بخش خصوصی و کاهش نرخ تورم است؛ از مسئولان کشوری و استانی تقاضا دارم به فکر جوانان باشند و به نظر بنده بهترین راه برای کمک به جوانان استفاده دولت از وام ازدواج برای خرید مسکن است؛ به‌جای اینکه این وام را در اختیار جوانان قرار دهند؛ برای آن‌ها مسکن تهیه‌کرده و به‌صورت وام ازدواج تحویل آن‌ها دهند.

دلالان زمین و مسکن در افزایش قیمت بسیار اثرگذار هستند

دیگری شهروند سمنان بیان می‌کند در این چند سال قیمت مسکن فوق‌العاده تغییر کرده است و اصلاً قابل باور نیست و برای بنده سؤال این است که این تغییر و تحول چطور اتفاق می‌افتد؛ البته که هیچ مبنا و اصولی ندارد و هرکسی هر قیمتی دلش بخواهد می‌گوید، یکی از اقوام ما خانه‌اش را فروخت؛ دقیقاً بعد از گذشت 2 ماه خریدارش آن را به 2 برابر قیمت به فرد دیگری فروخت.

نظارت جامع بر بنگاه‌های املاک ضعیف است

او وجود دلالان زمین و مسکن را در افزایش قیمت مسکن بسیار اثرگذار دانسته و می‌گوید نظارت در این حوزه بسیار ضعیف است و مسئولان امر در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند؛ درصورتی‌که اگر نظارتی جدی، قاطع و محکم بر بنگاه‌های معاملات املاک وجود داشته باشد؛ امروز نباید شاهد افزایش نجومی قیمت مسکن و زمین باشیم.

یکی از مشاوران املاک می‌گوید عدم ثبات قیمت زمین و مسکن فقط مختص شهر و استان نیست و یک موضوع کشوری است؛ وقتی قیمت مسکن در تهران افزایش پیدا کند در سمنان و دیگر شهرهای این استان هم تأثیر می‌گذارد و اگر در تهران بازار مسکن راکد شود؛ به همان نسبت درکل کشور نیز بازار مسکن راکد می‌شود.

تورم نقش مهمی در افزایش قیمت مسکن دارد

او اضافه می‌کند بخش دیگر مربوط به تورم سالانه در کشوراست؛ وقتی تورم در کشور 40 درصد باشد؛ به‌طور طبیعی افزایش 400 درصدی قیمت مسکن طبیعی است.

این مشاور املاک اضافه می‌کند علت دیگر افزایش قیمت مسکن؛ افزایش قیمت مصالح ساختمانی است، در حال حاضر قیمت اغلب مصالح ساختمانی مانند آهن‌آلات، کاشی و سرامیک، لوازم برقی، آجر و دیگر مصالح نسبت به بهمن و اسفند سال گذشته حدود 30 درصد افزایش داشته است، نمی‌توان توقع داشت مصالح ساختمانی گران شود؛ اما قیمت مسکن افزایش نداشته باشد؛ چراکه مسکن شامل زمین و مصالح ساختمانی است.

او عنوان می‌کند نمی‌گویم دلالان نقشی درافزایش قیمت ندارند؛ اما برخلاف تصور نقش آنان اندک است، قیمت مسکن را فروشنده تعیین می‌کند؛ وقتی فردی که می‌خواهد خانه خودش را بفروشد، قیمت آن را فلان قیمت اعلام می‌کند؛ دلال چه نقشی می‌تواند داشته باشد؛ از طرفی اگر خانه به‌اندازه کافی وجود داشته باشد، دلال چه‌کاری می‌تواند بکند.

یکی دیگر از مشاوران املاک مهم‌ترین علل افزایش قیمت مسکن را این‌گونه بیان می‌کند که دلالی مدیران مرتبط در حوزه تنظیم بازار مسکن و برخی بنگاه‌ها یا همان مشاورین املاک مؤثرترین عامل گرانی زمین و مسکن هستند.

نداشتن برنامه جامع مسکن از سوی دولت از دلایل گرانی مسکن است

وی از دیگر دلایل گرانی مسکن را منفعلانه عمل کردن و نداشتن برنامه جامع مسکن از سوی دولت و دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه، عدم‌مداخله مؤثر و ورود سازمان‌های نظارتی قضایی با دلالان مسکن و پیش‌بینی ارزش‌افزوده آتی مسکن و ریسک کمتر نسبت به سرمایه‌گذاری‌های دیگر با توجه به تورم‌های افسارگسیخته عنوان کرد.

افزایش مصالح از علل گرانی مسکن است

این مشاور املاک افزایش روزافزون قیمت مصالح ساختمانی را از دیگر علل گرانی زمین و مسکن عنوان کرده و می‌گوید این افزایش خارج از عرف و هرروزه افزایش لجام‌گسیخته مصالح ساختمانی به علت ناتوانی دولت در کنترل قیمت‌ها است

مصالح در سال‌های اخیر منجر به افزایش بهای تمام‌شده مسکن شده است و باید گفت با توجه به اینکه بیش از 90 درصد مصالح موردنیاز مسکن در داخل تهیه می‌شود؛ این افزایش‌های افسارگسیخته هرروزه، دلیل برناتوانی دولت در کنترل قیمت مصالح دارد و به‌طورکلی عزم و اراده‌ای برای رفع این معضل جامعه وجود ندارد و نمونه آن همان اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه است که سال‌هاست به مرحله اجرا در نیامده است.

دولت باید برای کمبود زمین راه‌حلی پیدا کند

اما پاسخ عباس آل‌بویه یکی از اعضای شورای اسلامی شهر سمنان در مورد قیمت‌های نجومی مسکن این است که قیمت ساختمان دو سوم مربوط به زمین است؛ در جاهایی که زمین کمبود داشته باشند قیمت زمین را بالا می‌برند بنابراین می‌توانیم بگوییم در وهله نخست دولت باید برای کمبود زمین راه‌حلی پیدا کند و راه‌حلش این است که سرانه‌های اداری را که اضافه است؛ زمین آن را به مسکن اختصاص دهد؛ حداقل با شرایط و ضوابط قانون و مقررات و حداقل برای زمین‌های کارکنان خودش از سرانه‌های اداری که اضافه دارد، استفاده کند.

او اضافه می‌کند در حال حاضر در سمنان ادارات بسیار بزرگی وجود دارد که ممکن است یک‌دهم از فضا را برای سیستم اداری استفاده کنند که می‌توان از فضای اضافه و بلااستفاده این ادارات به نفع کارکنان همان اداره استفاده کرد.

عضو شورای اسلامی شهر سمنان می‌گوید کمبود زمین بر افزایش قیمت مسکن اثر گذاشته است و راهکار آن ایجاد شهرک‌های اقماری است که عزم و تلاشی مستمر و پیگیر می‌خواهد تا این اقدام انجام شود و باید دستگاه‌های اجرایی به وسط میدان آیند با ایجاد زیرساخت‌های لازم نظیر آب، برق و گاز و دیگر زیرساخت‌های لازم و ضروری را در این شهرک‌های اقماری ایجاد کنند تا کمکی باشد برای ارزان شدن قیمت مسکن و بهره‌مندی افراد متقاضی در این حوزه.

آل‌بویه علت افزایش تصاعدی قیمت زمین و مسکن را عدم نظارت دانسته و می‌گوید باید نظارت در این حوزه بیشتر شود.

او معتقد که باید دولت طرح جامع در این زمینه داشته و باید آئین‌نامه اجرایی ببندد و هر کدام از شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی و املاک مثل نظام‌مهندسی، مسکن، شهرداری، تعزیرات املاک به‌طور دقیق و جامع و کامل تدوین و ابلاغ شود.

نظارت‌ها در حوزه مسکن کم و ضعیف است

این عضو شورای شهر سمنان ضعف در حوزه نظارت بر مسکن را از دلایل مهم افزایش قیمت مسکن دانسته و می‌گوید در حال حاضر نظارت‌ها در حوزه مسکن کم و ضعیف است و دلیل اینکه زمین خریدوفروش برحسب تقاضا و عرضه است یعنی فروشنده می‌گوید ملکم را A ریال می‌فروشم؛ این در حالی است که مبنایی برای A ریال وجود ندارد.

آل‌بویه می‌گوید دولت باید مثل ماده 64 قیمت تقویم املاک مناطق را قیمت‌گذاری کند و از کارشناسان، مسئولین، بخش خصوصی، حتی از آینده‌سازان و سرمایه‌گذاران در این زمینه استفاده کند و قیمت زمین و ساختمان و اجاره‌بها به‌طور مشخص تدوین و بر اساس آن اقدام شود.

آل‌بویه تصریح کرد: مرجعی برای قیمت‌گذاری وجود ندارد؛ باید این معضل و مشکل حل شود تا قیمت‌ها در حوزه مسکن و زمین واقعی شوند.

او اضافه می‌کند هرگونه تغییری در قیمت مسکن تابع دلار است و اگر امروز دلار برای مثال 21 هزار تومان است؛ قیمت یک مترمربع زمین هم به همین نسبت افزایش می‌یابد.

عضو شورای اسلامی شهر سمنان معتقد است البته نباید افزایش قیمت مسکن را به‌طورکلی به دلیل تبعیت از افزایش قیمت دلار و اعمال تحریم‌ها و فشارهای خارجی دانست و باید این حقیقت را پذیرفت که برخی از دلایل و علل داخلی در کشور وجود دارد که باید رصد، نظارت و کنترل شود و راه‌حلی اصولی و عملی برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن یافت.

دولت و مجلس در زمینه ساماندهی قیمت مسکن وارد عمل شوند

آل‌بویه اضافه می‌کند ضعف و خلأ قانونی نیز می‌تواند از دیگر علل افزایش قیمت مسکن و زمین و اجاره‌بها باشد که باید دولت و مجلس در زمینه ساماندهی قیمت‌ها در این بخش‌ها وارد عمل شوند و چاره‌ای عاجل بیندیشند.

او می‌گوید دستگاه‌های مختلف اجرایی ازجمله صنعت و معدن، بانک‌ها، تعزیرات و دیگر ادارات و دستگاه‌ها باید به راه‌حلی جامع تدوین کنند و باید گفت همت و تلاشی مضاعف باید از سوی تمامی مدیران و مسئولان صرف شود تا اوضاع‌واحوال مسکن سامان یابد.

تهیه مسکنی ارزان‌قیمت امروز به دغدغه‌ای مهم برای مردم تبدیل‌شده است که می‌طلبد دولت، مجلس، دستگاه قضا و دیگر نهادها و ارگان‌های مسئول افسار افزایش قیمت‌ها در حوزه مسکن را بگیرند تا شاهد رشد فزاینده قیمت‌ها در این بخش نباشیم.

روا نیست تا عده‌ای صاحب چند خانه بوده و یا در خانه‌های میلیاردی و مجلل زندگی کنند و عده‌ای آرزوی داشتن سقفی از آن خود را داشته باشند.

در حدیثی از حضرت علی (ع) نقل‌شده است که «عدل آن است که هر چیزی، در جایگاه خود قرار گیرد» و از دیدگاه این امام بزرگوار مقوله عدالت چنان ارزشمند و پراهمیت است که نادیده گرفتن آن، ثبات اجتماعی را متزلزل می‌کند و شکست یک ملت را موجب می‌شود؛ و اجرای آن مایه پایداری و استحکام جامعه است؛ یعنی عدالت، مایه قوام و پایداری مردم است.

می‌توان گفت امروز نداشتن سرپناه برای عد‌ه‌ای زیادی از مردم «عادلانه» نیست و باید دولت به داد مردم برسد.

تسنیم

برچسب ها:

قیمت مسکن ،سمنان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman