تیرآهن هاش چیست؟

تیرآهن هاش چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۵۳ | ۱۳۹۸/۰۴/۱۲

تیر آهن انواع زیادی دارد اما یکی از آنها کاربرد بیشتری دارد و شبیه «هاش» است، در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات مفیدی در مورد انواع کیفیت های این محصول تا قیمت تیرآهن به شما بدهیم.
به گزارش اخبار ساختمان، تا حالا به خانه‌ای که در حال ساخته شدن هست، دقت کرده اید؟!

به بتن‌ها، فولاد، میلگردها، پروفیل، تیرآهن‌ها و… . برخی از این سازه‌ها بیشتر از همه به چشم می‌خورد، حتی موقعی که ساختمان در مرحله سفت کاری باشد و تیرهای آهنی با فاصله و شرایط معین از هم در اسکلت تعبیه شده تا بقیه مصالح ساختمان بر روی آن شکل بگیرد. درست متوجه شدید، تیر آهن! تیر آهن انواع زیادی دارد اما یکی از آنها کاربرد بیشتری دارد و شبیه H است.

در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات مختصر اما مفیدی در مورد انواع کیفیت‌های این محصول تا قیمت تیرآهن به شما بدهیم.

تیرآهن هاش یا H چیست؟

این محصول را در مرحله‌ای که می‌خواهند اسکلت ساختمان (اسکلت زنی) را انجام دهند نصب می‌کنند. پروفیل با سطح مقطع شبیه H که بیشترین کاربردش در اسکلت فلزی ساختمان است. کیفیت‌های شناخته شده در بازار تیرآهن هاش ایران به سه دسته تقسیم می‌شوند.

اول براساس استاندارد جهانی دوم بر اساس استاندارد اروپا و سوم براساس استاندارد ملی کشور. تشخیص کیفیت این محصول کار دشواری نیست چرا که اسم کارخانه سازنده و استاندارد به کار رفته در تیرآهن، روی آن نوشته شده است.

از شاخصه‌های مهم و خوب در تیرآهن، تراز بودن آن است؛ یعنی اینکه همه سطوح با هم مساوی و یکسان باشند. به این معنا که اگر از ابتدا به انتهای تیرآهن هاش نگاه کردید بتوانید تمام سطوح را در یک راستا ببنید. از تیرآهن‌های با کیفیت موجود در بازار می‌توان از تیرآهن هاش اروپایی نام برد.

مشخصات تیرآهن هاش

این محصول از کاربردی‌ترین محصولات در مراحل اولیه ساختمان سازی است چرا که حضور تیرآهن هاش در اسکلت فلزی باعث می‌شود که مقاومت ساختمان را افزایش دهد. افزایش مقاومت منجر می‌شود که تمام حرکات ساختمان در برابر رانش زمین را به خود جذب کند و در برابر زلزله مقاومت کند. هر چه که تعداد طبقات ساختمان بیشتر شود حضور تیرآهن هاش پر رنگ تر خواهد بود. این تیرآهن در فعالیت‌های عمرانی بسیاری استفاده می‌شود و به همین خاطر پر کاربرد است.

انواع تیرآهن هاش

این تیرآهن به سه نوع گروه تقسیم می‌شود که این تقسیم بندی براساس وزن است که شامل تیرآهن معمولی IPE، تیرآهن سبک HEA و تیر آهن سنگین HEB است. قیمت تیرآهن هر روز متفاوت است و این سه نوع هم در قیمت و کاربرد و… با هم فرق دارند.

پروفیل چیست؟

قطعاتی با مقطع ثابت و طول زیاد که با قطعات فولادی ساخته می‌شوند، پروفیل است. تیرآهن جزو پروفیل‌های باز است اما پروفیل به دو نوع تقسیم می‌شود. پروفیل باز و بسته. به میلگرد، تسمه، نبشی، چهار پهلو و…پروفیل باز و به لوله، قوطی، کرکره برقی و… پروفیل بسته می‌گویند.

اهمیت پروفیل را باید در جای جای صنعت ساختمان دید. مواد اولیه در پروفیل که بنا به کاربرد آن، درصدش متفاوت می‌شود شامل سیلیس، کربن، گوگرد، فسفر، منگنز است که قسمت عمده مواد اولیه در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تهیه و یا از کشورهای آسیای میانه، برزیل، اروپای شرقی و… وارد می‌شود.

پروفیل در دنیای فلزات و ساختمان نقش پر رنگی دارد و کاربردش از وسایلی همچون میز و صندلی هست تا نرده‌های کنار خیابان و حفاظ‌های راه پله، پوشش سقف سوله تا نبشی و…. همان طور که گفته شد تنوع مصرف و نوع کاربری پروفیل زیاد و متفاوت است.

اگر می‌خواهید در بازار از قیمت پروفیل مطلع شوید اول از همه بدانید که چه نوع پروفیلی می‌خواهید با چه کاربری و سایزی. پس از آن حتماً از مراکز معتبر قیمت‌ها را بپرسید چرا که به خاطر نوسانات بازار، قیمت‌ها هر روز متفاوت و بالا و پایین می‌شود. پروفیل به صورت کیلویی معامله می‌شود.

در حال حاضر به خاطر نوسان بازار ارز و ناپایدار بودن قیمت دلار صادرات این محصول در بعضی از کارخانه‌ها به مشکل برخورد کرده است. از آن سو واردات و تهیه مواد اولیه به مسأله‌ای برای تولیدکنندگان تبدیل شده است که این روزها مجبورند با آن دست و پنجه نرم کنند و همین امر برای برخی از فعالان این صنعت کار را دشوار کرده است.

پروفیل سبک

این محصول از ورق روغنی و با ضخامت زیر ۱.۵ میلی متر است که از طریق نورد سرد تولید می‌شود و به پروفیل مبلی هم معروف است. این محصول کاربرد فراوانی دارد مثلاً در صنایع خودرو سازی، اگزوز، دوچرخه، لوازم خانگی و… استفاده می‌شود. از محاسن این محصول این است که تنوع وزنی خوبی دارد و قابلیت آب کاری شدن دارد و خیلی راحت فرم می‌پذیرد. قیمت پروفیل سبک را طبق وزن آن محاسبه می‌کنند البته عواملی مثل نرخ ارز، هزینه انرژی صرف شده برای تولید و… در آن تأثیر دارد.

پروفیل سنگین

این محصول ضخامتی بیش از ۱.۵ میلی متر دارد و به دو صورت صنعتی و ساختمانی موجود است. پروفیل سنگین را در ساخت ستون پنجره‌ها، دستگاه‌های صنعتی، ماشین آلات سنگین و… استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های خوب این محصول جوش پذیری بالا، سختی سطح، مقاومت خمشی و… است.

تفاوت مهمی که در نوع سبک و سنگین هست را می‌توان نخست در وزن این پروفیل‌ها عنوان کرد که برای مصارفی که وزن بیشتری را باید تحمل کنند از نوع سنگین استفاده می‌شود، دوم قیمت آن است که قیمت پروفیل سبک از پروفیل سنگین به خاطر وزن کمتر ارزان‌تر است.

تنوع تولید پروفیل در ساختمان سازی

پروفیل‌ها در ساختمان به سه صورت تولید می‌شوند. نوع اول از نورد گرم شمش فولادی است که به شکل قوطی آن را تولید می‌کنند. نوع دوم آن ناودانی است یعنی از خمکاری و پرسی روی ورق فولادی انجام می‌شود، به وجود می‌آید و نوع سوم که از وصل کردن چند پروفیل گرم و سرد به یکدیگر تولید می‌شود و به پروفیل مرکب معروف است.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman