معرفی محصول؛

بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۰ | ۱۳۹۹/۰۶/۲۱

در صنعت ساخت و ساز، مصالح زیادی وجود دارند که استفاده زیادی در همه ساخت و ساز ها دارند. یکی از این مصالح پر استفاده بتن است که به دلیل داشتن قیمت مناسب و طول عمر بالا به طور عمده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، بتن اکسپوز یکی از انواع بتن است که از آن در نما کاری های داخل و خارج ساختمان استفاده می شود. در این مقاله به معرفی بتن اکسپوز می پردازیم و انواع مختلف آن را معرفی می کنیم.

بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز یکی از انواع بتن است که به دلیل دارا بودن سطح سیقلی و صاف در نمای خارجی و داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع بتن به معماران اجازه می دهد طرح های مورد نظرشان برای نمای ساختمان را به راحتی پیاده سازی کنند.

بتن اکسپوز که به آن بتن نما نیز گفته می شود به دلیل سطح صاف و یکدست بودن، به راحتی قابل رنگ آمیزی است. البته این نوع بتن به صورت پیش فرض در سه رنگ کمرنگ، میانه و پررنگ وجود دارد و می توان از آن استفاده کرد.

بتن نما برای استفاده در ساخت و ساز، به صورت پیش ساخت ساخته می شوند. این نوع بتن معمولا به صورت پنل های بتنی آماده شده و مورد استفاده قرار می گیرد. این پنل ها در هر ابعادی تولید می شوند و بسته به محل مورد استفاده، اندازه آن ها می تواند متفاوت باشد.

مزیت مهمی که در مورد استفاده از این نوع بتن وجود دارد این است که دیگر نیازی به نماسازی نیست. در واقع خود بتن مانند سنگ های مورد استفاده در نماکاری یکدست و یکپارچه است و نیاز نیست پوشش دیگری روی آن اجرا شود. با استفاده از بتون اکسپوز دیگر نیازی به هزینه کردن برای نما کاری نخواهید داشت.

 

بیشتر بخوانید: فایبر سمنت برد چیست؟

انواع بتن اکسپوز

بتن اکسپوز به دو صورت پیش ساخته و اجرا در محل پروژه قابل استفاده است و بسته به محل مورد استفاده از آن، می توان از یکی این دو نوع استفاده کرد.

در ادامه به توضیح دو نوع از این بتن می پردازیم:

۱-بتن پیش ساخته

این نوع بتن به صورت پنل های آماده در کارخانه تولید می شود و برای استفاده در سازه های نه چندان بزرگ قابل استفاده است. کارخانه های بتن سازی پنل های بتنی را بر اساس استاندارد های موجود تولید می کنند.

در استفاده از پنل های پیش ساخته باید به نکات زیر توجه کنید:

* از پنل هایی که شکستگی یا ترک خوردگی دارند استفاده نکنید.
* با توجه به اینکه پنل های پیش ساخته با ابزارهای مختلفی بر روی سطح مورد نظر نصب می شوند، بسته به حجم و ابعاد پنل از ابزار مناسبی استفاده کنید.
* برای اینکه پنل ها به خوبی به سطح مورد نظر نصب شوند، شرایط مناسب را برای آن سطح ایجاد کنید.
* به شاقول بودن و تراز بودن پنل ها و محل نصب آن ها توجه کنید.

۲- بتن قابل اجرا در محل پروژه

در این روش عملیات آماده سازی و قالب بندی بتن در محل ساخت و ساز انجام می شود. این نوع بتن اکسپوز بیشتر برای سازه های بزرگ کاربرد دارد. در پروژه های بزرگ استفاده از بتن اکسپوز پیش ساخته باعث افزایش هزینه ها می شود. به همین دلیل پیمانکاران پروژه به جای استفاده از پنل های آماده از این روش استفاده می کنند.

در هنگام استفاده از این نوع بتن باید به نکات زیر توجه کنید:

* قالب ها باید کاملا تراز باشند تا نصب آن ها با مشکل مواجه نشود.
* از قالب های سالم استفاده کنید.
* درزبندی قالب ها باید به درستی انجام شود.
* از روغن قالب مناسب استفاده کنید.
* از عملیات ویبره استفاده کنید تا حباب های موجود در بتن خارج شوند.

بتن اکسپوز چگونه ساخته می شود؟

در ساخت این نوع بتن ابتدا سیلیس و آب باهم ترکیب می شوند و به شکل دوغاب در می آیند. سپس مواد اولیه که شامل سیمان، آهک و سیلیس هستند، به صورت خشک مخلوط می شوند. در واقع این دو فرآیند یکی برای ترکیب مواد خشک و یکی برای ترکیب مواد تر به صورت جداگانه انجام می شوند. پس از آن این مواد با هم ترکیب شده و در میکسرهای مخصوص برای مدت معینی مخلوط می شوند.

در قالب های بتنی که به صورت پیش ساخته در کارخانه آماده می شوند، کارشناسان کارخانه به میزان حرارت و آماده بودن قالب ها برای خط برش توجه زیادی می کنند. همچنین برای جلوگیری از پایین آمدن کیفیت بتن، مواد اولیه پیش از ورود به خط کنترل می شوند تا از تغییر نکردن مواد اولیه اطمینان حاصل کنند.

 

بیشتر بخوانید: نمای ایتکس چیست؟

مزایای استفاده از بتن اکسپوز

* بتن نما وزن سبک تری نسبت به سایر مصالح ساختمانی دارد. به همین دلیل به گزینه مناسبی برای نمای ساختمان تبدیل شده است و در پروژه های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.
* بتن نما در مقابل تغییرات آب و هوایی کاملا مقاوم است. به همین دلیل در هر فصلی از سال می توان از آن استفاده کرد.
* بتن نما یک نمای مناسب برای ساختمان است و با استفاده از آن دیگری نیازی به انجام نماکاری ندارید. این موضوع باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز می شود.
* استفاده از بتن نما سرعت پیشرفت کار را افزایش می دهد. به دلیل اینکه قالب های آن مانند بلوک معمولی هستند، نصب آن با سرعت بالایی انجام می شود.
* این نوع بتن مانند سایر انواع بتن ها طول عمر بالایی دارد.

موارد استفاده از بتن اکسپوز

* محوطه ی پارک ها و باغ ها
* پیاده روها و محل های رفت و آمد
* کف استخر(به دلیل مقاوم بودن این نوع بتن در مقابل نفوذ آب)
* نمای داخلی و خارجی ساختمان (به دلیل داشتن سطح صاف و زیبا)
* پوشش های حمل و نقل و جاده ای

بتن پژوهان


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman