نقش تهران در آشفتگی بازار سیمان همدان

نقش تهران در آشفتگی بازار سیمان همدان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۵ | ۱۳۹۹/۱۱/۲۹

در هفته‌های اخیر شاهد نوسان قیمت سیمان در بازار آزاد بودیم به‌طوریکه سیمان به نرخی بالاتر از نرخ مصرف کننده عرضه می‌شد که برخی علت این افزایش قیمت را ناشی از بروز مشکلاتی از قبیل قطع برق توسط وزارت نیرو در اکثر کارخانجات به علت توزیع متناسب برق در سطح ملی و قطع گاز توسط وزارت نفت دانستند.
به گزارش اخبار ساختمان، به‌گفته کارشناسان و فعالان بازار سیمان، قطعی برق و گاز کارخانجات آبیک و تهران منجر به تعطیلی کارخانجات سیمان شده است و به گفته کارخانجات سیمان حتی در استان همدان نیز به مدت یک ماه فقط کلینکر تولید می‌شد.

افزایش کرایه‌های حمل سیمان از یک سو و افزایش قیمت پاکت‌های سیمان از سوی دیگر به این صنعت فشار آورده به‌طوریکه اگر در گذشته سیمان تنی ۱۵ هزار تومان از کارخانه تا همدان حمل می‌شد، امروز به ۴۵ هزار تومان رسیده است که تمام این موارد دست در دست هم داده تا قیمت سیمان افزایش پیدا کند.

ایجاد بازار سیاه سیمان در تهران یکی دیگر از دلایل آشفتگی و کمبود سیمان در بازار همدان است به‌طوریکه به علت کاهش تولید سیمان در تهران و آبیک موج مصرف از این دو شهر شدت گرفته و سیمان تولیدی در همدان به سمت تهران رفته و با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد.

به گفته فعالان بازار سیمان، قیمت سیمان در بازار آزاد تهران تا دو برابر قیمت مصوب کارخانه به فروش می‌رسد این در حالیست که کارخانه داران اجازه فروش سیمان با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب را ندارند.

وقتی بازار مصرفی مانند تهران با دو برابر قیمت سیمان تولیدی استان ما را خریداری می‌کند قطعاً کسی حاضر نیست این محصول را در داخل استان و با ۱۵ درصد سود بفروشد بنابراین سیمان به خارج از استان رفته و همین مسئله باعث کمبود سیمان در همدان شده است.

البته کارخانه‌داران در این موضوع بی تقصیر هستند به طوریکه اعلام می‌کنند سیمان تولیدی وقتی از کارخانه خارج می‌شود و مشخص نمی‌شود کجا می‌رود چراکه کنترلی بر روی آن صورت نمی‌گیرد. ضمن اینکه حمل و نقل سیمان به خارج از استان ضعیف بوده و براساس ضوابط تنها ۳۰ درصد سیمان تولیدی همدان مربوط به خارج از استان است این درحالیست که در روزهای اخیر با کمبود سیمان در استان مواجه هستیم.

قیمت هر کیسه سیمان درب کارخانه ۱۷ هزار تومان بوده و در بازار باید نهایتاً بین ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان به فروش برسد اما در حال حاضر در بازار تهران کیسه‌ای ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان و در بازار همدان ۴۷ هزار تومان است.

کمبود سیمان در برخی از شهرستان‌ها

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در این‌باره با بیان اینکه مشکل حمل سیمان باعث شده در برخی از شهرستان ها کمبود سیمان داشته باشیم، مطرح کرد: اختلافی بین کارخانه و باربری‌های حمل سیمان بر روی قیمت کرایه حمل سیمان به وجود آمده که سازمان حمل و نقل باید این مشکل را حل کند.

حمید بهزادی‌شریف با اشاره به اینکه گاز کارخانجات سیمان هر ساله در فصل زمستان قطع می‌شود، اظهار کرد: کارخانجات سیمان موظف به جایگزینی نفت کوره با گاز طبیعی هستند و قیمت نفت کوره نیز همانند قیمت گاز محاسبه می‌شود و مشکلی در این زمینه در استان وجود ندارد، تنها اختلاف بر سر نرخ کرایه حمل بار است.

وی با بیان اینکه استان همدان ظرفیت تولید سالانه سه میلیون تن سیمان را دارد، یادآور شد: در سال جاری به علت قطع گاز اُفت ظرفیت پیدا کرده‌ایم اما مشکلی از بابت تأمین سیمان به وجود نیامده است چراکه در فصل زمستان ساخت و سازها هم کاهش می‌یابد و مصرف سیمان هم اُفت می‌کند.

بهزادی‌شریف با تأکید بر اینکه کارخانجات سیمان قبل از فصل سرما سهمیه نفت کوره را دریافت می‌کنند، تصریح کرد: در شهریورماه ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر سوخت مازوت به کارخانجات سیمان تحویل می‌دهیم تا در زمان قطعی گاز از این سوخت استفاده کنند بنابراین در استان مشکلی از بابت تولید وجود ندارد بلکه مشکل حمل و نقل باعث کمبود سیمان در برخی شهرستان ها شده است.

فعالیت کارخانه‌های سیمان همدان با ۷۰ درصد ظرفیت

معاون سازمان صمت استان همدان با بیان اینکه هیچ گاه خط تولید سیمان متوقف نشده است، یادآور شد: در فصل زمستان تولید سیمان کاهش می‌یابد اما عمدتاً به علت کاهش سوخت نیست بلکه به خاطر کاهش مصرف سیمان بوده ضمن اینکه صادرات به عراق نیز همچنان در حال انجام است.

وی بیان کرد: در سال گذشته یک میلیون و و ۸۵۷ هزار و ۷۰۹ تن سیمان خاکستری و دو میلیون و ۵۷۶ هزار و ۷۷۱ تن کلینکر خاکستری در استان تولید شده بود همچنین در سال گذشته ۱۱۳ هزار و ۲۲۷ تن سیمان سفید و ۱۰۳ هزار و ۷۰۲ تن کلینکر سیمان سفید تولید شده است.

بهزادی‌شریف خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه امسال نیز یک میلیون و ۵۱۲ هزار و ۲۶۰ سیمان خاکستری و دو میلیون و ۲۱ هزار و ۳۸۷ تن کلینکر و ۸۸ هزار و ۸۷۶ تن سیمان سفید و ۸۱ هزار و ۸۰۹ تن کلینکر سیمان سفید در استان همدان تولید شده است.

معاون سازمان صمت استان همدان با بیان اینکه کارخانجات سیمان استان با ۷۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند، اظهار کرد: سه کارخانه سیمان استان همدان به ۷۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و هر سه کارخانه به صورت مستقیم صادرات به عراق انجام می‌دهند.

قیمت هر پاکت سیمان ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز درباره قیمت سیمان گفت: سازمان حمایت هیچ گونه افزایش قیمتی برای سیمان اعلام نکرده است و هر جا بالاتر از قیمت مصوب عرضه شود، برخورد می‌کنیم.

داریوش صفاری با بیان اینکه به سیمان فروشان همدان اعلام شده که سیمان به قیمت مصوب باید فروخته شود، تصریح کرد: سازمان حمایت قیمت هر پاکت سیمان را ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است و فروش بیشتر از این قیمت تخلف محسوب می‌شود.

حمل داخلی سیمان مشکلی ندارد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان نیز با رد افزایش کرایه حمل سیمان، مطرح کرد: نرخ حمل سیمان اخیراً با حضور رؤسای انجمن صنفی شرکت های باربری مصوب شده است و علتی ندارد که بالاتر از قیمت مصوب بخواهند.

صفر صادقی‌راد در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته شده باربری‌ها قیمت مصوب را قبول ندارند و بیش از این نرخ را بری حمل سیمان مطالبه می‌کنند، اظهار کرد: نرخ حمل داخلی استان همدان کم نیست که رانندگان تقاضای کرایه بالاتری داشته باشند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه حمل داخلی سیمان هیچ مشکلی ندارد، گفت: اگر روزانه ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار تن سیمان وجود داشته باشد، حمل می‌شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

با بازگشایی کارخانه سیمان آبیک درخواست حمل سیمان کاهش یافته است

رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل شرکت های سیمان شهرستان رزن نیز با بیان اینکه براساس مصوبه ۲۰۸ شورای ترابری کشور نرخ کف کرایه(تن-کیلومتر) برای رانندگان و شرکت‌های حمل تعیین شده است، گفت: در مواقعی که درخواست بار زیاد و ماشین محدود باشد، انتخاب راننده مطرح می‌شود به طوریکه هر باری که کرایه بیشتر و مسیر کوتاه‌تری داشته باشد، زودتر حمل می‌شود.

محمد اسدیان با اشاره به اینکه استان همدان مشکل حمل سیمان نداشته است، اظهار کرد: شهرستان های همدان از نظر سیمان با همان نرخ قبلی تغذیه می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه عده‌ای از مصالح فروشان و شرکت های بتنی و پیمانکاران برای اینکه بارشان به سرعت حمل شود با راننده ارتباط می‌گیرند و مبلغی را اضافه تر پرداخت می‌کنند که این موضوع باعث ایجاد هرج و مرج در نرخ کرایه حمل بار می‌شود، تصریح کرد: شرکت‌های حمل و نقل براساس کف کرایه بارنامه صادر می‌کنند و مازاد بر این به کارخانجات و شرکت‌ها اعلام نمی‌شود بلکه مبلغ انعام یا پشت بارنامه بین صاحب بار و راننده رد و بدل می‌شود.

اسدیان با بیان اینکه این مبالغ در بارنامه نیست که ما مدعی شویم، خاطرنشان کرد: تعطیلی کارخانجات سیمان آبیک، ساوه و تهران به علت قطعی برق و تعمیرات باعث شده هجمه کار زیادی به باربری‌های همدان وارد شود و درخواست حمل سیمان بالا برود و قطعاً وقتی حجم درخواست بالا برود، هرج و مرج در کرایه نیز به وجود می‌آید.

رئیس انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل شرکت های سیمان شهرستان رزن با اشاره به اینکه با بازگشایی کارخانه سیمان آبیک درخواست حمل سیمان کاهش یافته است، یادآور شد: ۱۷۰ دستگاه حمل سیمان در استان همدان فعال هستند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد مشکل سیمان در استان همدان فقط به حمل و نقل مربوط نمی‌شود بلکه وجود بازار سیاه در تهران و البرز و جذابیت قیمتی در این استان ها باعث شده سیمان از مسیر خود منحرف شود و دست مصالح فروشان و فعالان ساختمانی استان از سیمان خالی بماند، هر چند توجه به هرج و مرج ایجاد شده در بخش باربری نیز نیازمند توجه جدی مسئولان برای کنترل بازار داخل است.

ایسنا

برچسب ها:

قیمت سیمان ،همدان ،تهران 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman