لزوم تامین ایمنی ساکنان بافت‌های فرسوده

لزوم تامین ایمنی ساکنان بافت‌های فرسوده
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۴۰ | ۱۳۹۸/۰۵/۰۳

معاون وزیر راه و شهرسازی از مدیران کل استان‌ها خواست تا به فوریت مقدمات کلنگ زنی ۳۰ هزار واحد مسکونی را همزمان با عید غدیر فراهم کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، سید محمد پژمان در نشست تخصصی مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها، اظهارکرد: در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری، به دلیل فرسودگی و ناپایداری بنا‌ها مخاطرات زیادی وجود دارد و اگر زلزله‌ای اتفاق بیافتد با خسارات و فاجعه بزرگ انسانی در این مناطق مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: مسئولیت ما در وزارت راه و شهرسازی این است که تمامی ابزار‌ها و سیاست‌ها را برای تامین ایمنی ساکنان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، با اشاره به سه محور مهم فعالیت‌های بازآفرینی شهری گفت: تامین مسکن، ایجاد زیرساخت و تامین سرانه‌های خدماتی از مهمترین این فعالیت‌ها هستند.

وی با اشاره به مغفول ماندن حوزه مسکن در سال‌های اخیر، اظهارکرد: در این سال‌ها توجه به کمبود سرانه‌های خدماتی و ایجاد زیر ساخت‌ها بیشتر بوده و این مساله موجب شده که از موضوع اصلی که تامین مسکن است، غافل شده ایم.

پژمان ایجاد سازوکار تولید مسکن را امری دشوار برشمرد و گفت: موضوع ورود به بافت‌ها از مقاوم سازی گرفته تا نوسازی پدیده‌ای چند وجهی و پیچیده است و پایه‌ای اجتماعی دارد. ما باید بتوانیم در فضایی چند وجهی و پیچیده تعداد زیادی از دستگاه‌ها و نهاد‌ها و همچنین مردم را با خود همراه کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دولت در بازآفرینی شهری به دنبال تصدیگری نیست و صرفا به دنبال ایجاد ساز و کار‌های لازم است، گفت: بازآفرینی شهری فعالیتی دشوار، تدریجی و پر استهلاک است که حوصله زیادی را می‌طلبد و انتظار می‌رود مدیران کل راه و شهرسازی با بهره گیری از تجارب جهانی، تجربه‌های کارشناسی گذشته و دانش بالا، ساز و کار‌های مناسبی برای اجرای این برنامه ایجاد کنند.

وی گفت: نظر رییس جمهور این است که دولت، سازنده خوبی نیست و باید شرایط را برای حضور بخش خصوصی در بافت‌ها به ویژه نوسازی مسکن مهیا شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهارکرد: باید شرایطی فراهم شود تا مردم، تشکل‌های حرفه‌ای و انبوه سازان برنامه‌های ما را به حدی دقیق و اقتصادی احساس کنند که با ما همکاری و سیاست‌های ما را اجرا کنند.

پژمان شرح خدمات ضعیف را یکی از موانع اجرای برنامه‌های بازآفرینی دانست و گفت: بافت‌های فرسوده، بافت‌های تاریخی، بافت‌های میانی و سکونتگاه‌های غیررسمی هر کدام شرح خدمات مناسب خود را نیاز دارند که بر اساس دستوری که داده ایم در حال حاضر این شرح خدمات اصلاح شده اند.

وی ادامه داد: باید مشاورین طرح‌ها نیز بر اساس توانمندی ها، تجربیات قبلی و آشنایی با مناطق مختلف دسته بندی شوند و تحویل گیری کار‌ها نیز توسط ادارات کل راه و شهرسازی انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت‌ها و بضاعت مهندسی کشور در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری، گفت: باید مهر تایید جامعه حرفه‌ای معماری و شهرسازی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها وجود داشته باشد و کیفیت نهایی توسط طراح و تحویل گیرنده تایید شود.

وی با تاکید بر ضرورت اقتصادی بودن طرح‌های بازآفرینی، افزود: باید این طرح‌ها به گونه‌ای تهیه شوند که مسائل مالی را از ظرفیت‌های داخلی خود تامین کنند و نیازمند به بودجه‌های دولتی نباشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، بر اهمیت نقش مدیریت شهری در فعالیت‌های بازآفرینی تاکید کرد و گفت: مدیریت شهر‌ها از صفر تا صد با مدیریت شهری است و نباید این امر در ادارات کل راه و شهرسازی متمرکز شود.

وی با تاکید بر لزوم جذب فعالین بخش خصوصی، اظهارکرد: ارائه تسهیلات و رایگان شدن پروانه ساخت انجام شده است و در حال هماهنگی برای تکمیل مشوق‌ها با دستگاه‌های خدماتی و زیرساختی هستیم تا این هزینه‌ها به صفر یا به حداقل ممکن برسد.

پژمان گفت: هماهنگی‌هایی با مدیرعامل شرکت توانیر هم شده تا با اضافه تعرفه برق در برخی مناطق برخوردار ذخیره‌ای برای مناطق غیربرخوردار ایجاد شود و از این جهت نیز تسهیلاتی اتفاق بیافتد.

وی با تاکید بر اینکه باید در تمام زمیه‌ها کاهش چشم گیر یا حذف هزینه‌ها اتفاق بیافتد، گفت: گروه‌های اجتماعی ساکن در مناطق مورد هدف بازآفرینی شهری از نظر اقتصادی شرایط دشواری دارند و به همین دلیل این کاهش هزینه‌ها می‌تواند به توفیق برنامه بازآفرینی شهری کمک کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به تشکیل هیئت‌های اجرایی بازآفرینی شهری در استان ها، افزود: این اقدام در راستای کاهش فاصله صف و ستاد انجام و اختیاراتی به هیئت سه نفره متشکل از معاونان عمرانی، مدیران کل راه و شهرسازی و شهرداران تفویض شده تا سرعت بیشتری به تصمیم گیری‌ها داده شود.

وی با اشاره به تاکید وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت تمرکز بر ایجاد مسکن در کشور، گفت: ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات وجود دارد که باید بر این اساس ۱۰۰ هزار مسکن در بافت‌ها مورد هدف بازآفرینی ساخته شود.

پژمان گفت: هر استان باید بتواند به طور متوسط با استفاده از اراضی خود در داخل بافت‌ها و اراضی شهرداری و سایر اراضی، برای ایجاد ۳ هزار واحد مسکونی برنامه ریزی کند و انتظار می‌رود از این تعداد حداقل هزار واحد مسکونی تا عید غدیر برای کلنگ زنی توسط رییس جمهور آماده شود.

وی تاکیدکرد: در ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی باید از ظرفیت زمین‌های دولتی و دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی استفاده شود و ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مردم عملی شود.

وی همچنین اظهارکرد: قرارداد‌های مشارکت به شکلی که فعالیتی منطقی با لحاظ کردن خواسته‌های شرکا و صیانت از حقوق و امکانات دولت را رقم بزند آماده و به استان‌ها ارسال شده و معاون عمران و بهسازی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران توسط ادارت کل راه و شهرسازی سریعتر پیگیری شود.

پژمان در ادامه تاکید کرد: باید برای بهره برداری از خانه‌های خریداری شده و مرمت شده توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران با اولویت در اختیار گرفتن توسط بخش خصوصی برنامه ریزی شود و خانه‌های خریداری شده و مرمت نشده نیز با کمک از تیم مشاوره و لحاظ کردن عملکرد بعدی بنا مرمت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بنا‌های مرمت شده باید به فوریت در صورت امکان واگذاری، فروخته و یا اجاره داده شود و تا پایان سال باید تمام خانه‌های تاریخی در تمام استان‌ها مرمت شده و حتی الامکان به بهره برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر استفاده از همه اراضی سرمایه ای، گفت: نباید حتی یک متر از اراضی ما در هر استانی غیر دایر باشد. در مورد اراضی سرمایه‌ای در صورت نیاز به آماده سازی یا احداث مسکن باید فعالیت‌های مربوطه انجام و در مورد اراضی غیرسرمایه‌ای نیز مقدمات کار فراهم و ظرف سه ماه آینده برنامه‌ای برای بهره برداری، توسط مدیران استان‌ها آماده شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفت: در برخی استان‌ها می‌توانیم با تهاتر اراضی بیرون از بافت‌های مورد هدف بازآفرینی شهری با زمین‌های داخل بافت ها، اراضی مناسب فعالیت‌های خود را فراهم کنیم.

پژمان افزود: به دنبال تهیه و تدوین چارچوبی هستیم که بخشی از اراضی را به عنوان ثروت و دارایی بازآفرینی به استان‌ها اختصاص و اختیار بهره برداری از این اراضی را به عنوان تنخواه در اختیار ادارات کل راه و شهرسازی برای دستیابی به اهداف برنامه‌های بازآفرینی قرار دهیم.

وی در پایان اظهارکرد: طی توافقی که در شورای مسکن وزارت راه و شهرسازی انجام شد، مصوب شده، سند تمامی اراضی سکونتگاه‌های غیررسمی که به نام شرکت بازآفرینی شهری ایران تنظیم تا برنامه بازآفرینی شهری در این بافت‌ها با شتاب بیشتری انجام شود.

ضرورت جذب اراضی سرمایه‌ای توسط ادارات راه و شهرسازی

محمد آیینی با اشاره به بعضی افراط و تفریط‌ها در برنامه‌های نوسازی و بهسازی، گفت: به نظر می‌رسد در بین همه نظریه ها، تحلیل‌ها و شیوه‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده اعتدال بهترین شیوه است.

این عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران به سخنان رییس جمهور در سال ۹۶ در خصوص اینکه اساس برنامه ملی بازآفرینی شهری در حوزه مسکن، سلامت جان مردم و تامین مسکن خانه اولی‌ها و نوسازی و بازآفرینی محلات فرسوده است، افزود: این یعنی اولویت اصلی در برنامه بازآفرینی جان انسان هاست و آگاهی از این مساله می‌تواند گفتمان ما را اصلاح کند و حتی تغییر دهد.

وی افزود: ارزیابی گذشته می‌تواند دید ما را نسبت به این موضوع که اقدامات ما تا چه حد در راستای حفظ جان انسان‌ها بوده است و تا چه حد باید در این جهت حرکت کنیم، شفاف و روشن کند.

این عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری، با اشاره به تاکیدات وزیر راه و شهرسازی در خصوص توقف بازآفرینی محلاتی که هیچ اثربخشی برای بازگشت به زندگی نداشته اند، تصریح کرد: احیای اقتصادی باید برای مردم و هم سازندگان سودمند باشد.

آیینی تاکید کرد: باید در حوزه مسکن تلاش عمده‌ای انجام شود که در این راستا دفتر اختصاصی برنامه ریزی و توسعه مسکن در شرکت بازآفرینی شهری ایران راه اندازی شده است.

وی گفت: تا اجرایی شدن سازوکار جدید نمی‌توان برای تهیه طرح‌ها و فرآیند تحویل گرفتن کار‌ها و حضور خاص مشاورین، معطل ماند و باید تا آماده شدن آن در کوتاه مدت به طرح‌های بهسازی و نوسازی که قبلا تهیه شده و طرح‌های تجمیعی که خط آن کشیده شده است، بسنده شود.

این عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفت: حدود یک هزار و ۵۹۰ واحد طرح در اصفهان، یک هزار و ۱۷۰ واحد در کرمانشاه، یک هزارو ۲۴۲ واحد در سنندج و ۸۶۵ واحد در همدان طراحی و خط تجمیع آن‌ها کشیده و پلاک‌های تجمیع آن‌ها مشخص شده است که باید با ساز و کار‌های مناسب آن‌ها را با جذب مشارکت مردم به مرحله تولید برسانیم.

آیینی با اشاره به اینکه اولویت ما انجام طرح‌ها با حضور و مشارکت مردم است، اظهارکرد: تجربیات زیادی در شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص مشارکت مردم در سال‌های گذشته وجود دارد که نمونه بارز آن محله جولان همدان است که با ساخت ۲۸ واحد توسط دولت به طور مستقیم آغاز و با ساخت یک هزار و ۳۰۰ واحد توسط مردم در محدوده ۲۵ هکتاری ادامه پیدا کرد و به پایان رسید.

وی خاطرنشان کرد: نباید با نبود یارانه و تسهیلات از انجام برنامه بازآفرینی شهری باز بمانیم و باید برنامه‌ای داشته باشیم که در صورت نبود اعتبارات با مشارکت مردم فعالیت‌ها را پیش ببریم.

آیینی با تاکید بر لزوم جلب اعتماد مردم و سازنده‌های محلی با کمک مدیران راه و شهرسازی، گفت: انتظار مردم و سازنده‌ها از ما چیزی جز تسهیل فرآیند‌ها نیست، بنابراین بستر این کار باید با تسریع در اعطای پروانه ساخت و انشعابات فراهم شود.

این عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهارکرد: دفاتر تسهیلگری برای جلب اعتماد مردم محله بسیار ضروری هستند و امکان و توان اینکه ادارات کل خودشان مستقیم وارد کار شوند وجود ندارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که ادارات کل راه و شهرسازی در حد نظارت و تحویل گرفتن کار باشند و درکنار آن‌ها فرآیند کارگزاری و تسهیلگری نیز فراهم شود.

آیینی همچنین گفت: باید فراخوان‌های جذب سرمایه گذار در پروژه‌ها پیگیری، خانه‌های تاریخی خریداری شده تعیین تکلیف و بهره برداری شوند و برای جذب حداکثری اراضی سرمایه‌ای تلاش شود.

این عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری خاطرنشان کرد: هم اکنون امکان جذب ۶۵۰ میلیارد تومان از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن را داریم و هر چقدر اراضی مرغوب‌تر و بهتری اختصاص داده شود به عنوان سرمایه استان تلقی خواهد شد و همچنین می‌تواند اعتبار دائمی برای بازآفرینی شهری استان ایجاد کند.

وی در پایان بر ضرورت تشکیل هر چه سریعتر جلسات هیئت‌های اجرایی در استان‌ها تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران

برچسب ها:

بافت ،فرسوده ،ساخت ،مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman