با آماده سازی تاسیسات گرمایشی و سرمایشی منزل، به استقبال فصل گرم بروید

با آماده سازی تاسیسات گرمایشی و سرمایشی منزل، به استقبال فصل گرم بروید
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۵۶ | ۱۴۰۰/۰۱/۲۲

با فرا رسیدن روز‌های گرم سال، استفاده کاربران از پکیج تنها محدود به گرم کردن آب مصرفی بوده و از رادیاتور‌ها برای گرم کردن خانه استفاده‌ای نخواهد شد. به همین دلیل کاربران پکیج را در حالت تابستانه قرار می‌دهند، تا هم در مصرف انرژی صرفه جویی کنند و هم راندمان و عمر مفید دستگاه را بالا ببرند.

به گزارش اخبار ساختمان، با آمدن فصل بهار و تابستان باید تنظیمات تاسیسات گرمایشی و سرمایشی منزل را، متناسب با گرم شدن آب و هوا تغییر و آماده کرد. این پروسه برای به تعادل رساندن دمای محیط، مصرف بهینه انرژی و افزایش راندمان دستگاه امری ضروری بوده و در هزینه‌ها نیز صرفه جویی خواهد کرد.

 

 

نحوه تغییر حالت پگیج از وضعیت زمستان به تابستان

با فرا رسیدن روز‌های گرم سال، استفاده کاربران از پکیج تنها محدود به گرم کردن آب مصرفی بوده و از رادیاتور‌ها برای گرم کردن خانه استفاده‌ای نخواهد شد. به همین دلیل کاربران پکیج را در حالت تابستانه قرار می‌دهند، تا هم در مصرف انرژی صرفه جویی کنند و هم راندمان و عمر مفید دستگاه را بالا ببرند.

 

قبل از اینکه برای تغییر وضعیت پکیج از زمستانه به تابستانه اقدام کنید، باید نکاتی که در ادامه گفته خواهد شد را در نظر بگیرید:

*  در ابتدا باید وضعیت و کارکرد دودکش را بررسی کنید. زرد سوختن رنگ شعله‌ها و خاموش و روشن شدن مکرر پکیج، می‌تواند به دلیل مسدود شدن مسیر دودکش باشد.

*  هواگیری رادیاتور‌ها را نیز فراموش نکنید. سروصدای زیاد و ناهنجار دستگاه پکیج، اغلب به دلیل وجود هوای اضافی در آن است.

انجام ندادن هر یک از نکات گفته شده در حین تغییر حالت، می‌تواند منجر به مشکلات جدی در دستگاه و در نهایت باعث خرابی و تعمیر پکیج شود. برای تغییر حالت زمستانه به تابستانه، سه ولوم در پکیج ایرانی و خارجی تعبیه شده است.

 

ولوم اول: این قطعه کار خاموش و روشن کردن دستگاه را انجام می‌دهد.

ولوم دوم: برای تنظیم دمای آب مصرفی به کار می‌رود. 

ولوم سوم: تبدیل حالت زمستانه به تابستانه را انجام می‌دهد.

برای تبدیل حالت زمستانه به تابستانه، ابتدا باید با کمک ولوم اول دستگاه را خاموش و دوباره راه اندازی کنید. در برخی از پکیج‌ها مانند بوتان بعد از راه اندازی دوباره، باید فشار دستگاه را بررسی و اگر میزان آن از حد استاندارد کمتر بود آن را تنظیم و بالا بیاورید. در مرحله بعدی با کمک ولوم سوم، تبدیل حالت زمستانه به تابستانه را انجام دهید.

 

در برند‌های دیگر مانند ایران رادیاتور، بعد از خاموش و روشن کردن پکیج، شیر‌های رفت و آمد رادیاتور‌ها را بسته، با کمک ولوم دوم دمای آب را تنظیم و سپس ولوم سوم را در حالت صفر قرار دهید.

 

پیشنهاد سرویسکاران برای افزایش عمر طولانی و سودمند پکیج

 

فرقی ندارد که پکیج دیواری شما از چه برندی است، حجم آن چقدر است و برای چه مکانی از آن استفاده می‌کنید. پکیج دستگاه پرمصرفی است و تقریبا در تمام فصول سال از آن استفاده می شود. در ماه‌های گرم سال برای تولید آب گرم مصرفی و در فصول سرد برای گرمایش رادیاتور و شوفاژ و گرم کردن محیط از پکیج استفاده می شود. این استفاده مداوم باعث می شود که به مرور عمر پکیج دیواری کوتاه تر شود و بیشتر به سرویس و تعمیر پکیج نیاز داشته باشد. همچنین وجود رسوبات و مواد معدنی محلول در آب باعث ایجاد رسوبات در سیستم لوله کشی پکیج می‌شود و کم کم دستگاه را از کار خواهد انداخت. برای نگهداری صحیح و طولانی مدت از این دستگاه باید به صورت دوره‌ای پکیج را سرویس کنید.

 

 

بهترین زمان برای سرویس و آماده کردن کولر آبی

 

اگر می‌خواهید کولر آبی، سال‌های زیادی بدون دردسر برای شما کار کند باید سرویس دوره‌ای دستگاه را در برنامه خود بگذارید. برخی از کاربران بهترین زمان برای تعمیر کولر آبی را، پایان فصل تابستان می‌دانند.

 

اما در حقیقت بهترین زمان برای سرویس کولر آبی قبل از شروع فصل تابستان و در بهار است. تا دستگاه در اوج گرمای تابستان بهترین عملکرد و راندمان را داشته باشد. با توجه به ساختار ساده و در دسترس بودن قطعات کولر آبی، به راحتی می‌توانید سرویس دوره‌ای دستگاه را خودتان انجام دهید. اما اگر وقت کافی برای انجام این کار ندارید، از یک تعمیرکار کمک بگیرید. 

 

سرویس کامل کولر آبی شامل چه مواردی می‌شود؟ 

  • تنظیم شناور کولر آبی، جهت کنترل آب ورودی به کفی کولر
  • کنترل پمپ آب و سیستم انتقال آب به پوشال‌ها
  • بررسی فن و در صورت نیاز تعویض تسمه کولر
  • روغن کاری یاتاقان کولر آبی
  • بررسی و روغن کاری دینام کولر
  • از بین بردن رسوبات کولر آبی
  • بررسی جعبه تقسیم برق کولر
  • شستشوی مخزن حلزونی
  • تنظیم تسمه کولر آبی
  • تعویض پوشال کولر
  • شستشوی بدنه کولر
  • راه اندازی کولر آبی

 

بهترین راه برای افزایش عمر مفید و قدرت کولر گازی

 

یک روش ساده که به افزایش عمر مفید، بالا بردن راندمان و کاهش هزینه‌ برق کولر گازی کمک می‌کند شست و شوی پنل خارجی و داخلی دستگاه است. این پروسه باید به صورت دوره‌ای و در ابتدای فصل گرم باشد.

*  قبل از هرکاری کولر را خاموش و برق را قطع کنید، تا خطری شما را تهدید نکند.

*  درپوش جلویی پنل را باز و سپس فیلتر‌ها را بیرون بیاورید. باید فیلتر را بشوئید، اما اگر میزان کثیفی به حدی است که روزنه‌های آن مسدود شده، باید به فکر فیلتر جدید باشید.

*  کاور شست و شو را برداشته و به پنل وصل کنید. اگر امکان نصب کاور را در خانه ندارید، پنل را برداشته و آن را در فضای بیرون از خانه بشوئید.

*  برای تمیز کردن کویل کولر گازی، با یک آب پاش کمی آب یا شیشه شوی به آن پاشیده و بگذارید که کثیفی‌ها خیس بخورند. سپس با کمک یک برس به خوبی کویل را بشوئید.

*  سپس مسیر خروجی آب یونیت داخلی را بررسی کنید و ببینید که مسدود شده است یا نه؟

*  برای شست و شوی پنل خارجی، در‌های بالایی کندانسور را باز کرده و فین‌ها را بشوئید. از یک بخار شو، کارواش و یا شلنگی با سری آب پاش کمک بگیرید، تا با فشار بالای آب تمام قسمت‌ها را تمیز کنید.

*  جعبه برق کندانسور را چک کرده و گرد و غبار را از آن پاک کنید. پیچ‌ها و تمامی اتصالات را نیز، با رعایت نکات ایمنی بررسی کنید. بعد از انجام پروسه شست و شو، دستگاه را برای چند ساعت روشن نکنید تا قطعات کولر گازی خشک شوند.

با توجه به ساختار پیچیده و قیمت بالای کولر گازی، به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر از تجربه کافی در زمینه سرویس کولر گازی برخوردار نیستید، این پروسه را به تعمیرکار ماهر بسپارید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman