اگر در آسانسور گیرافتادیم؛ چه کنیم؟

اگر در آسانسور گیرافتادیم؛ چه کنیم؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۴۹ | ۱۴۰۰/۰۳/۰۸

مدیرکل استاندارد فارس گفت: محبوس شدن در کابین آسانسور هیچ خطری ندارد، تنها فقط تاریکی هست که توسط چراغ قوه و یا نور گوشی موبایل قابل حل است.
به گزارش اخبار ساختمان، مرتضی رهنما گفت: در حال حاضر با توجه به اجرای برنامه خاموشی برق در مناطق مختلف شهری؛ احتمال محبوس شدن افراد در آسانسورهای مجموعه‌های مسکونی، تجاری، اداری و پل‌های عابر پیاده افزایش یافته و برخی شهروندان گمان می‌کنند اگر آسانسوری بین طبقات گیر کند، آنان با خطر سقوط یا خفگی و ... مواجه خواهند شد.

او افزود: این تصور وجود دارد که فرد محبوس در آسانسور برای نجات جان خود، باید بکوشد هرچه سریع‌تر از آسانسور خارج شود؛ در صورتی که چنین تفکری کاملا اشتباه است.

رهنما با بیان اینکه ضروری است توصیه‌های ایمنی در تابلوی اعلانات ساختمان نصب شود، افزود: آگاهی شهروندان از نکات ایمنی و رعایت آن‌ها در زمان اتفاق قطع برق در آسانسور بسیار مهم و حیاتی است.

مدیرکل استاندارد فارس به شهروندان توصیه کرد: اگر پس از خروج اعضای خانواده از آپارتمان برق قطع شد، حتما بررسی کنید که آن‌ها از آسانسور خارج شده‌اند یا نه و اگر در ساختمان تنها هستید، ترجیحا از آسانسور استفاده نکنید.

رهنما با بیان اینکه در زمان قطعی برق کابین سقوط نمی‌کند و کسی در آسانسور از نبود هوا خفه نمی‌شود، گفت: کابین آنقدر سوراخ و منفذ دارد که هوا به مقدار زیاد داخل کابین می‌شود، لذا افراد در صورت محبوس شدن در کابین آسانسور وحشت نکنند و آرام و بدون نگرانی کف کابین بنشینند.

او با تاکید بر اینکه افراد محبوس شده در آسانسور با موبایل به خانواده، همسایه، مدیریت ساختمان، مسئول فنی یا نگهبانی، اطلاع دهند و کمک بخواهند، افزود: اگر موبایل آنتن نداشت، دکمه زنگ خطر درون کابین را فشار داده و در صورت کار نکردن زنگ خطر، با یک شئ مانند کلید یا مثلا خودکار، آرام و با فاصله به درب کابین ضربه زده شود تا همسایه‌ها و کسانی که از کنار آسانسور عبور می‌کنند متوجه حضور افراد در آسانسور شوند.

مدیرکل استاندار فارس گفت: هر شخص آموزش دیده در ساختمان (مانند مدیرساختمان و یا سرایدار)، موظف به انجام عملیات نجات اضطراری از درون موتوخانه است و در صورت عدم توانایی انجام این کار توسط نامبردگان، باید با شرکت آسانسوری تماس گرفت و در صورت عدم دسترسی به شرکت آسانسوری و حضور افراد دارای بیماری‌های قلبی یا تنفسی درون کابین و بالا بودن ریسک انتظار برای رسیدن نیروی شرکت آسانسوری، با آتش نشانی تماس گرفته شود.

رهنما تاکید کرد: انجام عملیات نجات اضطراری تنها باید توسط افراد مسئول آموزش دیده انجام شود.انجام این امور توسط افراد عادی وآموزش ندیده با تقلید از کلیپ‌های منتشر شده در فضای مجازی، بسیار خطرناک بوده و باعث احتمال بروز آسیب‌های شدید جسمی به افراد خواهد شد.

او با بیان اینکه در صورت اطلاع از برنامه خاموشی منطقه محل زندگی ، ترجیحا از پنج دقیقه مانده به ساعت قطع برق، دیگر از آسانسور استفاده نشود، گفت: افراد درون کابین به هیچ عنوان نباید برای خارج شدن، به درهای کابین ضربه زده یا فشار وارد کنند.

مدیرکل استاندارد فارس تاکید کرد: نام ساختمان و آدرس دقیق محل و شماره آسانسور که اغلب روی پنل و بالای دکمه‌های احضار یا داخل درب پنل نوشته شده است، حتما باید داخل کابین آسانسور نصب باشد.

ایسنا

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman