همه چیز درباره‌ی ساختمان‌های مدرن

همه چیز درباره‌ی ساختمان‌های مدرن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۲ | ۱۴۰۰/۰۳/۳۰

ساختمان‌های مدرن از خیلی جهات نسبت به ساختمان‌های کلاسیک برتری دارند. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع ساختمان‌های مدرن و امروزی آشنا کنیم.

به گزارش اخبار ساختمان، ساختمان سازی در عصر مدرن دیگر آن شکل و شمایل گذشته را ندارد. ساختمان‌های امروزی با مصالح گوناگون و روش‌های نوین طراحی و اجرا می‌شوند و جلوه‌ی تازه‌ای به شهر می‌دهند.

اما تفاوت ساختمان‌های امروزی با گذشته فقط در ظاهر آن‌ها نیست، ساختمان‌های مدرن از خیلی جهات نسبت به ساختمان‌های کلاسیک برتری دارند. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع ساختمان‌های مدرن و امروزی آشنا کنیم، با ما تا انتهای صفحه همراه باشید.

انواع نمای مدرن

گفتیم که ساختمان‌های مدرن از نظر مصالح مصرفی و روش‌های اجرا، با دیگر ساختمان‌ها متفاوت هستند. حالا می‌خواهیم انواع نمای مدرن و روش‌های اجرای آن را با هم بررسی کنیم.

نمای فلزی

نمای فلزی از دسته نماهای محبوب ساختمان است که با توجه به نوع فرم و برش ورقه‌های فلزی، به انواع: استرچ متال، پانچ متال، مش توری، سه بعدی دیجیتال و … ساخته می‌شوند.

 



نمای استرچ متال:

به پانل‌هایی که در هنگام تولید برش داده می‌شوند و سپس تحت نیروی کشش قرار می‌گیرند پانل‌های استرچ متال می‌گویند. استرچ متال‌ها با مواد و آلیاژهای مختلفی مانند: مس، برنج، آهن، آلومینیوم و استیل تولید می شوند.

شبکه‌های توری شکل تایل‌های استرچ متال استحکام بالایی دارند و در ابعاد و اندازه و ضخامت‌های مختلف با رنگ های متنوعی در کارخانه تولید شده و برای نصب به محل ساختمان ارسال می‌شوند. استرچ متال با نام اکسپندد متال نیز شناخته می‌شود.

نمای پانچ متال:

این نوع سیستم نمای ساختمانی، با ایجاد سایه اندازی بر روی سطوح آفتابگیر، محاسن زیادی از نظر صرفه‌جویی تاسیساتی برای ساختمان دارد. عموما برای نمای پانچ متال از آهن و آلومینیوم استفاده می‌شود. این دو نوع سیستم، از رایج‌ترین نماهای فلزی می‌باشند.

نمای چوبی

استفاده از نمای چوبی در ساختمان، امروزه زیاد دیده می‌شود. معروف‌ترین متریالی هم که از آن استفاده می‌شود ترموود است.

استفاده از چوب در نمای ساختمان مزایا و معایب خاص خودش را دارد، از جمله معایب استفاده از چوب در نمای ساختمان، می‌توان به: قابل اشتعال بودن، کاهش مقاومت مکانیکی در مراحل تولید کار و هزینه‌ی بالا برای چوب‌های با کیفیت و درجه یک اشاره کرد.

و از جمله مزایای نماهای چوبی هم، زیبایی نما به دلیل استفاده از یک متریال طبیعی، خاصیت ضد آب و ضد رطوبت چوب‌های ترموود، سبک بودن، شست و شو و نگهداری آسان، سهولت نصب و اجرا و … می‌باشد.

نمای شیشه‌ای

از دیگر نماهای مدرن ساختمانی، نماهای شیشه‌ای می‌باشند که همیشه طرفدار زیادی داشته‌اند. نمای شیشه‌ای بیشتر برای ساختمان‌های تجاری، اداری، فرهنگی کاربرد دارد و به دو نوع اسپایدر و کرتین وال تقسیم می‌شود.

 



نمای اسپایدر:

نمای اسپایدر، نوعی نمای شیشه ای خود ایستا است که بدون نیاز به فریم و با استفاده از اتصالات نقطه ای به سازه متصل می‌شوند و هیچ گونه سازه افقی و عمودی در نمای شیشه‌ای ساختمان قابل مشاهده نیست.

استفاده از نمای اسپایدر امروزه بسیار مرسوم تر از گذشته شده و طرفداران زیادی پیداکرده است، و با وجود ظاهری زیبا، جداکننده فضای داخلی ساختمان و فضای بیرونی آن است.

در نمای اسپایدر، شیشه‌ها به صورت شبکه های موزائیکی در یک راستا نصب می شوند. بسیاری دلیل نام‌گذاری این نما را فرم اتصال دهنده های شیشه که شبیه عنکبوت است می دانند.

نمای کرتین وال:

یکی از پرکاربردترین نماهای شیشه‌ای ساختمان، نمای کرتین وال است که در اصطلاح به آن دیوار پرده‌ای نیز گفته می‌شود.

با گذشت زمان و پیشرفت صنایع ساختمانی، مهندسان تواستند تا با استفاده از ستون‌های باربر داخلی، بار روی دیوارهای نما را سبک کنند و اینگونه بود که طراحان به فکر استفاده از شیشه در نمای خارجی ساختمان افتادند و نمای کرتن وال و انواع نمای شیشه‌ای به وجود آمد.

کرتین وال از دو بخش شیشه و آلومینیوم تشکیل می‌شود که به پروفیل‌های آلومینیومی لامل می‌گویند و نمای کرتن وال از کنار هم قرار گرفتن این لامل‌ها و شیشه در فضای خالی بین آن‌ها، ساخته می‌شود.

نمای کرتین وال خود به دو دسته‌ی فریم لس و فیس گپ تقسیم می‌شود. نمای کرتن وال فریم لس، نمایی است که پروفیل‌های آلومینیومی در ظاهر نما مشخص نیستند و همین موضوع باعث زیبایی این نما شده است.

در نمای کرتین وال فیس گپ، برای پیاده‌سازی این نما، اول باید لامل‌ها نصب شوند و بعد از این که تقسیم‌بندی پروفیل‌ها انجام گرفت، شیشه‌ها بر روی زبانه‌های تعبیه شده روی ساختار پروفیل قرار می‌گیرد.

 



نمای جی اف آر سی

نمای جی اف آر سی یا جی آر سی، در اصل بتن مسلح شده با الیاف شیشه است و می‌توان گفت از جدیدترین نماهای ساختمان است که در دنیا در حال ساخته شدن است. از این متریال می‌توان در ساخت ستون‌ها و سرستون‌ها، پنل‌های تزئینی، گنبد و … استفاده کرد.

نمای مدرن خشک چه نمایی است

نماهای نام برده شده، همه از انواع نمای خشک و مدرن بودند که این روزها در سطح شهر زیاد به کار می‌روند.
نمای خشک به نمایی گفته می‌شود که برای اتصال مصالح به جداره‌ی خارجی ساختمان، از هیچ ملات و دوغابی استفاده نشده باشد و به جای از آن اتصالات و پیچ و مهره استفاده شود.

نماهایی که در بالا نام بردیم همه نمای خشک هستند. البته نماهای دیگری هم هستند که با سیستم خشک نصب و اجرا می‌شوند، مانند نمای خشک سنگ، نمای خشک سرامیک و ... که این نماها نیز هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

 



یکی از شیک‌ترین و مقاوم‌ترین مصالحی که می‌توانید برای نمای خارجی ساختمان استفاده کنید؛ نمای سنگ است.
از بین تمام مصالحی که امروزه برای طراحی نما از آن‌ها استفاده می‌شود، نمای سنگی دوام و مقاومت بالاتری دارد.
نمای سرامیک خشک نیز از متریال‌های پرطرفداری است که بدلیل تنوع طرح و رنگ زیاد و سبکی وزن نسبت به دیگر مصالح، در بین کارفرمایان و پیمانکاران بسیار محبوب است.

از انواع نما و روش‌های اجرای آن که بگذریم، چیزی که اهمیت آن از همه‌ی این چیزها بیشتر است، این است که شهرداری به نمای ساختمان شما تاییدیه بدهد تا ساختمان شما اجرا شود.

چگونه باید از شهرداری تاییدیه بگیریم؟ در ادامه می‌خوانید.

گرفتن تاییدیه نما از شهرداری

به طور کلی برای گرفتن تاییه شهرداری مراحلی هست که باید از اول اصولی و درست طی شود، این مراحل به شرح زیر است.

ابتدا باید محل پروژه درست و دقیق بررسی شود. از نظر گذر، فضای سبز، همسایه، و از تمام این بررسی‌ها و بازدیدها باید عکسبرداری انجام شود و نقشه‌های مربوطه تهیه شود و همه‌ی این‌ها در قالب یک پروژه‌ طراحی فاز ۲ به شهرداری ارائه شود.

از جمله نکات مهم در طراحی نما، بررسی دقیق و درست همسایه‌ها و درآوردن مشکل یا عدم مشکل ساختمان‌های اطراف است.

اینکه همسایه‌ها پیشروی دارند یا ندارند هم از نکات قابل توجه برای طراحی نمای ساختمان است.

نکته‌ی مهم دیگر، توجه به سبک و نوع نمای ساختمان‌های مجاور است، مثلا باید توجه کنید که همسایه‌ها چه نمایی کار کرده‌اند، اگر در یک محل به طور مثال دو نمای مدرن کار شده باشد، کار کردن نمای کلاسیک کار اشتباهی است چرا که کمیته نما تهران به شما مجوز اجرا نمی‌دهد.

پس اگر که می‌خواهید شیک‌ترین نمای ساختمان را داشته باشید و در عین حال بتوانید از شهرداری مجوز اجرا را بگیرید، باید یک تیم طراحی و اجرای ماهر پیدا کنید تا همه‌ی این مراحل را بدون دردسر برایتان انجام دهد.

پیشنهاد ما شرکت ساختمانی نمادیزاین است که به کمک معماران جوان و خلاقی که دارد، تا کنون جذاب‌ترین نماهای ساختمانی را طراحی و به مرحله‌ی اجرا رسانده است.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع نمای مدرن و روش‌های اجرای آن آشناکنیم، امیدواریم تابا انتخابی درست، جذاب‌ترین نماها را در سطح شهر ایجاد کنید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman