در بازار مسکن چه خبر است؟

در بازار مسکن چه خبر است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۴ | ۱۴۰۰/۰۵/۲۵

ندادن رای به تفکیک وزارت راه و شهرسازی از سوی نمایندگان مجلس در این روزهای رکود بازار مسکن نشان داد که متقاضیان مسکن و فعالان و کارشناسان انتظارات مسکنی خود را از وزیر و دولت جستجو می کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، گسترش موج پنجم کرونا در کشور و تعطیلات مکرر باعث شده است رکود بازار مسکن، بیشتر از پیش شود و حتی در بازار اجاره نیز رونق تابستان هر سال را شاهد نباشیم. در همین حال انتظار برای آغاز به کار وزیر آینده مسکن ادامه دارد. هرچند در روزهای اخیر بالاخره تکلیف وزارت مسکن و شهرسازی مشخص شد و همان‌گونه که رئیس جمهوری می‌خواست، این وزارتخانه در شکل فعلی باقی ماند. در این وضعیت، بیشتر رسانه‌ها و کارشناسان انتظارات خود از دولت و وزیر آینده را مطرح می‌کنند. به این امید که آنها بتوانند گره موجود را باز کنند.

در روزهای اخیر، تحولات مهمی در بازار مسکن رخ نداده؛ اما در سیاستگذاری این بخش، خبرهای جدیدی منتشر شد. ابتدا ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در نامه‌ای به مجلس، خواستار مسکوت گذاشته شدن طرح جداسازی وزارت راه از وزارت مسکن شد که نمایندگان به این نامه ترتیب اثر ندادند؛ اما در نهایت هنگام رای‌گیری، با این طرح مخالفت کردند.

علی مختار زاده کارشناس حوزه اقتصاد مسکن درمورد تفکیک وزارت راه از مسکن گفت: باتوجه‌ به کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومان دولت، این سوال مطرح است که بار مالی و هزینه تفکیک این دو وزارتخانه از کجا باید تأمین شود؟

وی به وعده انتخاباتی آقای رئیسی مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال اشاره و اظهار کرد: وزارت راه و مسکن بانی تحقق این وعده رئیس‌جمهور است اما اگر تفکیک شود زمان بسیار زیادی می‌برد تا این وزارتخانه به کارایی لازم برسد.

کارشناس حوزه اقتصاد مسکن تصریح کرد: اولین ضربة ناشی از تفکیک وزارتخانه متوجه وعده رئیس‌جمهور خواهد بود و وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را غیرعملی خواهد کرد.

فرشید ایلاتی کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه ما از ظرفیت پهنه کشور در حوزه مسکن استفاده نکردیم گفت: در حال حاضر جمعیت متراکم در بخش‌هایی از کشور بارگذاری شده اما بخش‌های زیادی از کشورمان هم خالی از سکنه است.

وی با اذعان به نبود برنامه منسجم و آمایش سرزمینی برای بارگذاری متوازن جمعیت در پهنه کشور گفت: به‌خاطر سیاست‌هایی که وجود داشته و تغییرات اقلیمی هم اکنون بخش شرقی کشورمان تقریباً محروم و از سکنه خالی شده است.

کارشناس اقتصاد مسکن، حکمرانی شبکه‌ای در بخش مسکن را پیشنهاد کرد و گفت: توسعه گر مسکن، دولت، بخش خصوصی، مردم، نخبگان، تشکل‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان باید در قالب یک شبکه با هم تعامل کنند تا تصمیمات به‌جای اتاق بسته، به صورت شبکه‌ای اتخاذ شوند.

وزیر نفت دولت احمدی نژاد در وزارت راه و شهرسازی

در تحولی دیگر، چهارشنبه هفته گذشته، ناگهان رستم قاسمی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد. قاسمی که در دولت احمدی‌نژاد، وزیر نفت بود، این بار هم نامش در میان گزینه‌های همان وزارتخانه شنیده می‌شد؛ اما ناگهان به عنوان وزیر راه و شهرسازی معرفی شد که ابتدا نام سعید محمد مطرح بود. حالا باید دید آیا مجلس با حضور رستم قاسمی در این وزارتخانه موافقت می‌کند یا خیر و در همین حال برنامه قاسمی برای ایجاد آرامش و رونق در بازار مسکن، چیست؟

یکی از برنامه‌هایی که ابراهیم رئیسی در دوران پیش از انتخابات مطرح کرد، ساخت سالانه یک میلیون مسکن بود. ناصر چمنی، فعال حوزه کار در این رابطه گفت: «هر طرحی که در بحث ساخت مسکن دنبال می‌کند با تمرکز بر استان‌ها و ارائه گزارش به مرکز باشد و از یک برنامه زمان‌بندی و آغاز و پایان مشخص پیروی کند، در غیر این صورت مثل مسکن مهر که ۱۶ سال دو دولت را گرفتار کرد، چهار سال هم این دولت را درگیر خواهد کرد.»

در همین حال پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را همخوان با مطالعات طرح جامع دانسته است؛ اما کارشناسان همه مشکلات را تنها در ساخت مسکن جدید نمی‌بینند.

مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه رستم قاسمی کارنامه خوبی در بخش‌های عمرانی دارد گفت: «مهمترین علت رشد قیمت مسکن، تاثیر مخرب تورم عمومی و بازارهای موازی بر این حوزه است؛ اما مسکن با مشکلات درون بخشی نیز همچون رکود ساخت‌وساز، عدم کارآیی قانون پیش‌فروش و ایرادات قانون نظام صنفی مواجه است که انتظار داریم وزیر آینده راه و شهرسازی نسبت به اصلاح این موارد اهتمام داشته باشد.»

خسروی گفته است که در حال حاضر نیز با کسری پنج میلیون واحد مسکونی در کشور مواجهیم و حتی طی سه سال اخیر که طرح اقدام ملی مسکن به اجرا رسید کمتر از ۱۰ درصد واحدها افتتاح شده و اهداف تحقق پیدا نکرد. او از این اعداد نتیجه گرفته است: « ساخت‌وساز دولتی به نتیجه نمی‌رسد و باید از توان بخش خصوصی استفاده کرد.»

بازار خالی از خانه اجاره‌ای

در حالی که میانه تابستان به عنوان مهم‌ترین زمان جابه‌جایی مستاجران شناخته می‌شود؛ اما گزارش‌ها نشان می‌دهند در این بازار نیز مانند بخش ساخت‌وساز، رونق چندانی وجود ندارد.

سه عامل شیوع کرونا، افزایش نرخ اجاره‌بها و کاهش عرضه فایل به بازار اجاره را دلیل اصلی این کسادی بازار اجاره دانسته و نوشته است که چون خرید سرمایه‌ای کمتر انجام می‌شود، طبیعتا تعداد واحدهایی که برای اجاره عرضه می‌شوند هم کم شده است و بدین ترتیب آن دسته از مستاجران که مجبور به جابه‌جایی هستند، وضعیت سختی‌تری نسبت به سال‌های گذشته دارند.

بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman