آیا قیمت مسکن ملی تغییری خواهد کرد؟

آیا قیمت مسکن ملی تغییری خواهد کرد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۴ | ۱۴۰۰/۰۶/۰۲

مدتی است که با افزایش قیمت سیمان و مصالح ساختمانی از جمله فولاد و میلگرد بسیاری از سازندگان و انبوه سازان مسکن، زمزمه‌های گرانی قیمت مسکن را به ویژه مسکن ملی را مطرح کرده‌اند که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی و هم مسئولان مسکن ملی در راه و شهرسازی استان تهران این موضوع را رد کرده‌اند.
به گزارش اخبار ساختمان، مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران درباره هزینه ساخت مسکن ملی با توجه به نرخ‌های در حال تغییر فولاد و سیمان گفت: قراردادها همچنان در پایه و مبنای سال گذشته و با فهرست بهای سال ۱۳۹۹ بسته شده است. اما یک شاخص تعدیل دارد که هر سه ماه یک بار، سازمان برنامه و بودجه آن را اعلام می‌کند.

یاسر لک افزود: این موضوع که در چند هفته گذشته میلگرد و سیمان کمیاب یا گران شده یا برق قطع می‌شود، تأثیر آنی روی قراردادهای طرح اقدام ملی نمی‌گذارد به دلیل آنکه شاخص تعدیل مانند شاخص تورم بانک مرکزی سه ماهه تعیین می‌شود؛ به عبارت دیگر، سازمان برنامه و بودجه میانگین قیمت سه ماهه را در نظر می‌گیرد و اعلام می‌کند مثلاً تعدیل قیمت فولاد، افزایش ۱۱ درصدی در سه ماه است.

وی بیان کرد: شاخص تعدیل‌ها با چند ماه تأخیر اعلام می‌شود؛ مثلاً شاخص تعدیل سه ماهه تابستان احتمال در پاییز یا زمستان اعلام می‌شود و پس از آن به قراردادهای پیمانکاران اضافه خواهد شد.

مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران تصریح کرد: افزایش قیمت میلگرد در هفته‌های گذشته، تأثیر فوری بر قراردادها نخواهد گذاشت به ویژه آنکه احتمال بازگشت قیمت میلگرد و سیمان بعد از وصل شدن برق کارخانجات بسیار زیاد است و تأثیری روی هزینه ساخت و قرارداد با پیمانکاران طرح اقدام ملی نخواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: قراردادهای ساخت مسکن ملی همچنان متری سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، اما احتمالاً شاخص‌های تعدیل به متری ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان بسته به نوع پروژه می رسد؛ ولی تا زمانی که شاخص‌های جدید تعدیل قیمت‌ها از سوی سازمان برنامه ابلاغ نشود، هزینه جدید ساخت را نمی‌توان تعیین کرد.

لک همچنین درباره آخرین وضعیت مسکن تهرانسر نیز گفت: پیشرفت این پروژه ۳۸ درصد است و شهرداری منطقه ۲۱ همچنان از صدور پروانه ساخت سر باز می زند. مرتباً در جلسات قول می دهند که مشکل پروانه را حل کنند، اما باز هم از صدور پروانه ساخت امتناع می کنند.

طرح‌های مسکنی باید در مقیاس کوچک‌تر اجرایی شود

آرش بازیار، یک انبوه ساز مسکن با بیان اینکه صنعت ساختمان با مشاغل متعددی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط است، گفت: رونق بخش مسکن، زمینه ساز حرکت چرخ اقتصاد کشور خواهد شد به طوری که در بسیاری از کشورهای همسایه از جمله ترکیه برای رونق گرفتن اقتصاد کشور بخش مسکن در این حوزه فعال می‌شود.

بازیار اضافه کرد: در کشور ایران هم به منظور تعادل بخشی به عرضه و تقاضای مسکن و نیز در جهت بهبود وضعیت کلان اقتصادی، ضروری است که در جهت رونق بخشی به صنعت ساختمان گام برداریم.

این انبوه ساز مسکن بیان کرد: در دوره‌های گذشته دست اندرکاران میانه خوبی با مسکن نداشتند و بدون توجه به زمین‌گیر شدن شرکت‌ها و بی خانمان شدن مردم، پروژه‌ها تعطیل شدند و در اوج متعادل بودن قیمت‌های بازار، دولت به جای تمرکز و اهتمام خود برای اتمام پروژه‌ها، در جهت تعطیلی پروژه‌های مسکن مهر حرکت کرد که منجر به ورشکشستگی بسیاری از شرکت‌های ساختمانی شد.

وی اظهار کرد: به طور قطع اگر طرح‌های مسکنی مانند مسکن مهر در مقیاس کوچکتر اجرا شده بود، موفقیت بیشتری حاصل می‌شد.

بازیار اضافه کرد: البته انتقادهای زیادی درباره مسکن مهر به لحاظ موقعیت یابی نامناسب، فقدان زیرساخت‌های لازم، عدم رعایت کیفیت ساخت و ساز، تاثیرات فرهنگی نامناسب وارد است، ولی در یک نگاه جامع، پروژه مسکن مهر در آن مقطع زمانی، زمینه ساز ایجاد مشاغل مستقیم و غیر مستقیم مرتبط با مقوله‌ مسکن شد و همچنین سبب تقویت توان داخلی بسیاری از کارخانجات داخلی شد به طوری که بسیاری از آن‌ها به حدی رشد کرده اند که درحال حاضر محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر می کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman