معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خبر داد؛

گزارش 150 هزار مورد تخلف زمین خواری

گزارش 150 هزار مورد تخلف زمین خواری
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۷ | ۱۴۰۰/۰۶/۰۶

یک مقام مسئول گفت: از ۱۳ سال گذشته ۱۵۰ هزار مورد تخلف در خصوص زمین خواری به مراجع گزارش شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه بهسازی و عمران روستایی مسکن افراد کم درآمد و معلول در حوزه فعالیت عمران روستایی بنیاد مسکن در دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: ۹۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در قالب طرح‌های هادی اجرا شده اند و تمام ساخت و سازها و فعالیت‌ها در چارچوب طرح های هادی اجرا شده اند.

او ادامه داد: ۸۲۲ روستای زیر ۲۰ خانوار به لحاظ شرایط در حوادثی که پیش آمده برای آنها طرح تهیه شده و در زمینه اجرای طرح محیط روستاها هم حدود ۲۱ هزار و ۳۰۰ روستا فعالیت‌های اجرایی و طرح برای آنها صورت گرفته که ۵۴ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار را این روستاها شامل می‌شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: تمام ۲۱ هزار بهسازی به صورت کامل در حال انجام است و در بسیاری از روستاها طرح‌ها در مراحل مختلف مقدماتی قرار دارند به طوری که محورهای اصلی کار شده و تعدادی از آنها هم به اتمام رسیده است.

شاملو در ادامه به سنددار کردن املاک روستاها که اشاره کرد و گفت: سنددار کردن املاک کار بسیار ارزشمندی است و برای استفاده از سرمایه‌های راکد در این خصوص کار مشترکی با همکاری بنیاد مسکن و سازمان ثبت اسناد انجام شده به طوری که برای سه میلیون و ۶۳۳ هزار واحد سند صادر کردیم که ۲۷۷ هزار واحد از این تعداد مربوط به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و مابقی هم برای سایر مناطق سند صادر شده است.

معاون عمران روستایی در ادامه به بهسازی و احیای بافت های با ارزش روستایی هم اشاره کرد و گفت: در قانون برنامه پنج ساله ششم این موضوع مورد عنایت مجلس قرار گرفته برای ۳۰۰ روستا برنامه تهیه شده است.

شاملو تصریح کرد: برای ۱۹۹ روستای دارای بافت با ارزش روستایی طرح تهیه کرده ایم و در ۱۰۵ روستا به اجرا درآمده و طرح‌های آنها به اتمام رسیده و در بخش بازنگری طرح های هادی هم اقدامات گسترده ای انجام داده ایم به طوری که برای ۱۱ هزار و ۹۰۰ روستا طرح های هادی را بازنگری کرده ایم.

به گفته این مقام مسئول کاری که در سال‌های اخیر به صورت آزمایشی با همکاری استانداری ها صورت گرفت طرح توسعه منظومه های روستایی است که از تجارب نیم قرن گذشته در این بخش استفاده کرده ایم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه فعالیت عمرانی در استان می‌تواند اثربخشی کافی داشته باشد و هر فعالیت جدیدی در بخش عمران روستایی بدون توجه به بخش‌های دیگر و به صورت جزیره ای اجرا می شد، گفت: طرح منظومه سال ۹۳ توسط مرکز تخصصی و دانشگاهی تهیه شده و خوشبختانه طبق تفاهم‌نامه ای مبادله کرده ایم و در دست اقدام است و از ردیف‌های سازمان برنامه و بودجه و با همکاری استانداری و بنیاد مسکن شهرهای مختلف استفاده می شود.

او تصریح کرد: طرح منظومه در قالب توانمندسازی به مردم انجام می شود و در یک سال گذشته آثار منطقه ای را در این بخش انجام داده ایم و با توجه به موافقت اصولی توجیه اقتصادی و اجرای فعالیت‌های تولیدی در جلسات مشترک بین دولت و مجلس مطرح کرده ایم.

او با اشاره به اینکه امسال با حمایت دولت و مجلس هشت هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب کردیم که ۴۰ درصد آن تخصیص داده شده و کارهایی شروع شده است، گفت: بر اساس اعتبارات مصوب برای امسال توانستیم در سه هزار و ۵۰۰ روستا طرح هادی و بازنگری را انجام دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در چهار هزار و ۷۰۰ روستا اجرای طرح هادی و بهسازی روستاها را عملیاتی کرده ایم، گفت: در اجرای طرح هادی و محیط روستایی هم ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از معابر روستایی را بهسازی خواهیم کرد که شامل ۱۹ میلیون متر مکعب آسفالت و سنگ فرش است. همچنین ۲ هزار کیلومتر هم اجرای شبکه و رفع آب های سطحی است که بخشی از آنها اجرایی شده و بخشی هم اجرا خواهد شد.
۱۴۰ هزار واحد مسکونی توسط سازمان ثبت سنددار می شوند

او با اینکه ساماندهی مراکز در ۲۲۰ روستا و ۲۲۰ هزار مترمربع در زمینه بهسازی و احیای بافت‌های با ارزش روستایی هم انجام شده است، گفت: در ۹۱ روستا کارهای اجرایی و نیمه تمام عملیاتی شده و در ۱۴۸ روستا هم طرح تهیه خواهیم کرد‌.

معاون عمران روستایی تصریح کرد: سنددار کردن واحدهای مسکونی همچنان ادامه خواهد داشت و حداقل ۱۴۰ هزار واحد مسکونی توسط سازمان ثبت سنددار می شوند.

شاملو با بیان اینکه با توجه به شعار امسال که مانع زدایی است با همکاری دستگاه‌های مختلف اقداماتی را در این حوزه انجام داده ایم، اظهار کرد: به طوری که در بحث سنددار کردن اراضی و املاک فاقد سند، اقداماتی را از طریق دولت و مجلس تحت پوشش خود قرار داده ایم.

او در ادامه به فرارسیدن هفته دولت هم اشاره کرد و گفت: با بهره‌برداری از طرح های هادی، ۶۴۵ روستا که بخشی از آنها با اعتباری بالغ بر ۳۹۰ میلیارد تومان در روزهای اخیر افتتاح می شوند و مابقی هم به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرند.

شاملو تصریح کرد: در سیل دی ماه سال ۹۸ ،۱۱ هزار روستا تحت تاثیر بارندگی سیلاب قرار گرفتند و ۲۶ روستا دچار آبگرفتگی شدید شدند و حدود ۱۹۴ هزار واحد مسکونی هم آسیب دیدند. بنیاد مسکن کار گسترده‌ای در سال ۹۸ در سراسر کشور انجام داد به طوری که اقدام به ایمن‌سازی و نوسازی واحدهای آسیب‌دیده کرد.

او اظهار کرد: برنامه جامعی در یک هزار و ۱۷۳ روستا و شهر انجام شده و یک هزار و ۷۵۱ پروژه اجرایی هم در زمینه جا به جایی روستاها صورت گرفته است و برای ۵۷۱ روستا هم پروژه های ایمن سازی و پایدار سازی را انجام داده ایم.

این مقام مسئول توضیح داد: در ۴۶۰ پروژه احداث ابنیه فنی و آسیب دیده داشته ایم و در ۶۵۴ روستا بهسازی محیط روستاها و پس از بازسازی محیط را در دستور کار خود قرار داده ایم.

معاون عمران روستایی تاکید کرد: ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار تمام پروژه ها در کمتر از یک سال و نیم پرداخت شده و آخرین پروژه ها هم آغاز کرده ایم.

اجرای طرح منظومه روستایی در کشور

شاملو در پاسخ به سوالی در خصوص اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح منظومه گفت: در مجموع اعتباری که برای طرح منظومه ها در نظر گرفته شده ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است که به صورت پایلوت در برخی از شهرها اجرا شده است. طبق توافقی که با سازمان برنامه بودجه داشته‌ایم اجرای این طرح‌ها از پراکنده کاری جلوگیری می کند.

او در پاسخ به سوال دیگر در خصوص زمین‌خواری هم گفت: زمانی که دستگاه‌های مسئول به نیاز مردم در خصوص اراضی پاسخ ندهند، این اقدام باعث می شود که بخش خصوصی در برخی از مواقع اقدام به تخلف کند اما با اجرای طرح هادی در ابتدا اعلام کرده ایم که از محیط زیست، فضای سبز و باغات مردم حفظ خواهد شد.

او بیان کرد: از نیمه دوم سال ۸۷ که حدود ۱۳ سال گذشته است ۱۵۰ هزار مورد تخلف در خصوص زمین خواری به مراجع گزارش داده شده است.

شاملو در پایان اظهار کرد: با تشکیل شورای حل اختلاف و همکاری مجلس و دولت در این بخش و اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته میزان تخلف و زمین خواری در این بخش کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

باشگاه خبرنگاران

برچسب ها:

زمین خواری 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman