دولت باید گره کور بخش مسکن را باز کند

دولت باید گره کور بخش مسکن را باز کند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۲۰ | ۱۴۰۰/۰۷/۰۳

نگاهی گذرا به املاکی‌های بخش‌های مختلف شهر شیراز نشان از قیمت‌های سرسام‌آوری است که هر مستاجر یا خریداری را مستاصل و درمانده می‌کند، موضوع مسکن، چند سالی است که به یک معضل حل‌نشدنی برای جامعه به‌ویژه قشر جوان تبدیل شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، با بی‌حوصلگی بنگاه‌های مشاور املاک را از زیر نظر می‌گذراند و با دیدن قیمت‌های حک شده در تابلوی املاکی‌ها خسته و بی‌حوصله به نقطه اول بازمی‌گردد، این حال و روز افرادی است که این روزها به دنبال خانه هستند.

افزایش بی حساب و کتاب ودیعه مسکن و اجاره بها که هر سال با درصد بالایی اعمال می‌شود و یا افزایش قیمت مسکن که نرخ مصوبی ندارد و به گفته مشاورین املاک بیشتر بر مبنای سلیقه شخصی مالکان و صاحب‌خانه‌ها اعمال می‌شود، شرایط دشواری را در جامعه ایجاد کرده است که درمان آن نیازمند نه یک مُسکن بلکه چاره‌ای درست و حسابی است تا بتواند این گره کور را که سالهاست بر موضوع مسکن چنبره زده، بازگشایی کند.

مسکن، سرپناهی که به‌عنوان یکی از اولین دغدغه‌های یک خانواده برای گذران زندگی در اولویت قرار دارد.

جوانی که برای تشکیل خانواده و ازدواج قدم برمی‌دارد نخستین چالش پیش روی خود را تهیه مسکن می‌بیند.

شاید در گذشته زندگی‌های خانوادگی و دسته جمعی برای خود حال و هوایی داشت و فرزندان در کنار پدران و مادران در یک اتاق زندگی می‌کردند اما با گذشت زمان و زندگی‌های امروز، استقلال زوجین یکی از مهم‌ترین و منطقی‌ترین خواسته‌های آنان است.

در این میان اگر از خرید خانه که این روزها رویایی دست نیافتنی حداقل برای اقشار متوسط رو به پایین جامعه است صرف نظر کنیم، رهن و اجاره خانه هم سر به فلک می‌کشد، واحدهای کوچک آپارتمانی با رهن‌های بالا و اجاره‌های سنگین کمر قشر متوسط و ضعیف جامعه را خم کرده است، معضلی که یکی از اصلی‌ترین دلایل به تاخیر افتادن ازدواج جوانان و در نتیجه بروز آسیب‌های بعدی تلقی می‌شود و همچنین مهاجرت از شهرها به حاشیه شهر و روستاها را افزایش داده است.

در سال‌های گذشته و دولت‌های مختلف کم و بیش برای تامین مسکن گام‌هایی برداشته شد که می‌توان موثرترین آن را اجرای طرح مسکن مهر دولت نهم و دهم دانست.

طرحی که به مدلی موفق تبدیل شد

طرحی که گرچه در اجرا با مشکلاتی مواجه شد و البته صد در صد به موفقیت نرسید اما توانست اقشار ضعیف جامعه را خانه‌دار کند و در کل الگوی موفقی تلقی شود.

یکی از ایرادات طرح مسکن مهر مکان‌یابی نامناسب و عدم کیفیت در استفاده از مصالح بود اما باز هم نمی‌توان صد در صد به آن ایراد گرفت.

پس از آن با روی کار آمدن دولت یازدهم، وزیر مسکن، طرح مسکن مهر را در حالی مضحک و نامناسب خواند که دولتش طی هشت سال هیچ اقدام درخوری در حوزه مسکن انجام نداد.

آخوندی با تمسخر سازوکار مسکن مهر از اجرای پروژه‌ای دیگر در حوزه ساخت خانه خبر داد اما شاهد بودیم که تنها نام اقدام مسکن‌ملی شنیده می‌شود و تا آخرین سال از عمر هشت ساله دولت سابق اتفاقی به منصه ظهور ننشست.

مسکن اقدام ملی، طرحی ناپخته که از سر بی‌میلی مطرح شد

طرح مسکن اقدام ملی اما از همان ابتدا هم ناموفق بود چرا که در سال آخر دولت پیشنهاد دهنده حرف و حدیث اجرای آن به میان آمد و به گفته معاون عمرانی استاندار فارس، تنها برای افرادی مناسب بود که هنگام اجرا ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان آورده داشته باشند آن هم به نرخ همان روز!

آورده‌ای که بدون شک نه برای یک جوان در آستانه ازدواج و نه برای زوج‌هایی که تازه زندگی مشترک را آغاز کرده‌اند با نرخ تورمی که در جامعه وجود دارد، امکان‌پذیر نیست، از این رو به نظر می‌رسد آنچه که در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از همه مورد غفلت واقع شد، بحث مسکن بود که آسیب‌های دیگر را با خود به دنبال آورد.

از سویی افرایش تعداد خانه‌های خالی در کلان‌شهرها و نگاه به مسکن به‌عنوان یک کالای تجاری یکی دیگر از آسیب‌های این حوزه بود.

مجلس فعلی زمانی که روی کار آمد با اقدامی انقلابی قانون افزایش مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد تا قیمت مسکن را به سمت کاهشی شدن سوق دهد، از طرفی با روی کار آمدن دولت سیزدهم قانون جهش تولید مسکن نیز به تصویب رسید و با شعار ساخت هر ساله یک میلیون مسکن، این اقدام مهم را در دستور کار قرار داد.

مسکن عامل پیشرفت اقتصادی کشور است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت موضوع مسکن گفت: مسکن یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در معادلات اقتصادی و عامل پیشرفت کشور است.

ابراهیم عزیزی اظهار داشت: اگر مسکن مورد توجه جدی قرار گیرد سایر بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور را متاثر می‌کند لذا باید تلاش کنیم مسکن را به‌عنوان یک موضوع محوری قلمداد کنیم.

وی ادامه داد: دولت و مجلس با تصویب قانون جهش تولید مسکن و رفع گره‌های این قانون مسیر را برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال هموار کرده و لذا باید تلاش کنیم نگاه واقع‌گرایانه‌ای را بر خروج مسکن از نگاه لوکس، انحصاری و احتکاری اعمال کنیم تا دست دلالان و دلال صفتان از بازار مسکن کوتاه شود.

عزیزی در ادامه با تاکید بر لزوم حمایت از شرکت‌های خصوصی تولیدکننده مسکن اظهار داشت: نیاز است تا جهت تسهیل مسیر ساخت مسکن از شرکت‌های تولیدکننده مسکن حمایت جدی و منطقی شود، مشکل تامین زمین برطرف شود و هزینه خدمات اب، برق و گاز به حداقل برسد.

وی پایین آوردن قیمت تمام شده مسکن را مهم‌ترین بحث در خانه‌سازی دانست و گفت: رفتارهای پیچیده دولتی در بحث مسکن باید حذف شده، نظام بانکی کشور اصلاح شده و حمایت کند و همه تلاشمان بر این باشد تا قیمت تمام شده مسکن در پایین‌ترین حد پای مردم تمام شود.

عزیزی با اشاره به اینکه در قانون جهش تولید مسکن این موارد دیده شده است، افزود: امیدواریم این قانون هم مبنایی برای تحول‌بخشی به این حوزه باشد و هم راهگشای این نیاز به‌حق مردم شود.

نگاه منطقی به تولید مسکن، موجب تسهیل ازدواج و افزایش جمعیت می‌شود

وی در ادامه عنوان کرد: قطعا پرداختن به بحث مسکن، ازدواج جوانان را تسهیل خواهد کرد، به افزایش جمعیت کمک خواهد کرد و مشکل اشتغال را نیز تا حد زیادی بهبود خواهد بخشید چراکه رونق خانه سازی منجر به فعال شدن کارگاه‌های تولید انواع و اقسام لوازم مورد استفاده در ساخت و ساز و در نتیجه به کارگیری جوانان خواهد شد که این امر اقتصاد کوچه و بازار را نیز رونق می‌بخشد‌.

وی اجرای قانون افزایش مالیات بر خانه‌های خالی و افزایش عوارض بر سرمایه را در این راستا موثر خواند و گفت: تولید مسکن علاوه بر موارد عنوان شده باید به جبران عقب‌ماندگی‌های دولت گذشته نیز بپردازد.

او یکی از لطمات جبران‌ناپذیر دولت سابق را ناشی از برخورد نامعقول وزیر مسکن سابق دانست و گفت: آقای آخوندی که در بحث مسکن آسیب‌های جبران ناپذیری به حوزه مسکن و اقتصاد وارد کرد اکنون باید پاسخگو باشد چراکه وی با سنگ‌اندازی و کوتاهی موانع بسیاری بر سر راه ساخت مسکن ایجاد کرد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار کرد: اکنون دو هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی خالی و حبس شده داریم که قانون افزایش مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند دو سه سال ما را جلو بیندازد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در پاسخ به اینکه چه اقشاری برای تامین مسکن در اولویت قرار دارند؟ تاکید کرد: مسکن نیاز مبرم همه آحاد جامعه است و لذا با خروج از نگاه لوکس و درآمدزایی و سوق یافتن به نگاه مصرفی، می‌توان طرح‌هایی را اجرا کرد که همه گروه‌های جامعه بتوانند صاحب خانه شوند.

وی با نامناسب خواندن مسکن اقدام ملی، این طرح را طرحی از سر بی‌میلی و دل‌سیری خواند که در واپسین ماه‌های دولت دوازدهم اجرا شد.

عزیزی افزود: بحث ما بحث عناوین نیست بلکه ما ساخت یک میلیون مسکن در سال را با پایین‌ترین قیمت در دستور کار داریم و در شرایط فعلی مانعی را برای انجام این کار نمی‌بینیم.

پول زمین جهت تهیه مسکن نباید از مردم گرفته شود

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی چند فاکتور مهم را در تامین مسکن موثر دانست و گفت: اولین نکته در تامین مسکن این است که هزینه تمام شده مسکن باید کاهش یابد، دولت نباید پول زمین را از مردم بگیرد و هزینه آب، برق و گاز باید به حداقل برسد.

او در ادامه مسکن مهر را مدلی موفق در حوزه تامین مسکن دانست و گفت: این مدل مدل موفقی بود که اجرا شد و در ادامه می‌توان با رفع نواقص و معایب موجود در آن از این طرح الگوبرداری کرد اما اصل کار فرمول مناسب و موفقی بود که توانست با قیمت پایین تعداد زیادی از افراد را صاحب خانه کند.

حالا همه امیدها به دولتی بسته شده است که ساخت مسکن را به‌عنوان یکی از شعارهای اصلی خود عنوان کرد و با قول ساخت یک میلیون‌مسکن در سال مردم را به خانه دار شدن امیدوار کرد، امید که با همکاری همه دستگاه‌های متولی رویای خانه‌دار شدن برای مردم به حقیقت بپیوندد و گره بزرگی از مشکلات اصلی جامعه به دست دولت فعلی بازگشایی شود.

فارس

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman