معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد:

امکان ساخت یک میلیون مسکن وجود دارد

امکان ساخت یک میلیون مسکن وجود دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۲ | ۱۴۰۰/۰۷/۰۷

معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر دولت چهار مولفه اصلی یعنی منابع، زمین، ساختار‌های اجرایی و عوامل اجرایی را در نظر بگیرد و آن‌ها را با برنامه ریزی برای تحقق ساخت و ساز مسکن به خط کند می‌تواند به وعده خود جامه عمل بپوشاند.
به گزارش اخبار ساختمان، دولت آقای رئیسی سال آینده یعنی بعد از یک سال از آغاز دوره کاری خود باید یک میلیون واحد مسکونی ساخته باشد. این وعده‌ای است که رئیس دولت به مردم برای چهار سال آینده داده است. حال این وعده تا چه حد شدنی و قابل تحقق است و چه امکانات و لوازمی برای اجرایی شدن آن باید در دسترس باشد را سید محمود فاطمی؛ کارشناس مسکن و معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی برای ما توضیح داده است که در ادامه مشاهده می‌کنید.

معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی با تاکید براینکه امکان ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال وجود دارد گفت: قطعا امکان ساخت و ساز یک میلیون واحد مسکونی درسال وجود دارد، اما باید لوازم آن مهیا شود. تامین زیر ساخت‌های لازم می‌تواند زمینه‌های تحقق وعده آقای رئیس جمهور را ایجاد کند.

فاطمی عقدا در خصوص مولفه‌های لازم برای تحقق وعده ساخت و ساز مسکن در دولت سیزدهم گفت: اگر دولت چهار مولفه اصلی یعنی منابع، زمین، ساختار‌های اجرایی و عوامل اجرایی را در نظر بگیرد و آن‌ها را با برنامه ریزی برای تحقق ساخت و ساز مسکن به خط کند می‌تواند به وعده خود جامه عمل بپوشاند. در حال حاضر عوامل اجرایی مثل صنعتی سازان، انبوه سازان، سیستم‌های حمایتی در بخش تامین منابع در کشور وجود دارد از این نظر مشکل چندانی وجود ندارد، مساله مهم تفکیک اولویت‌ها و مولفه‌ها از یکدیگر است.

کارشناس بازار مسکن خاطر نشان کرد: قطعا نیازی نیست که یک میلیون واحد مسکونی در سال با حمایت همه جانبه وتامین مالی دولتی ساخته شود. بخشی از هزینه ساخت و ساز را افراد پردرآمد و دهک‌های بالا متقبل می‌شوند چرا که از عهده پرداخت اقساط و وام‌های نسبتا سنگین بانکی برمی آیند؛ لذا در این موضوع نیازی به حمایت مالی آنچنانی دولت وجود ندارد.

فاطمی عقدا خاطر نشان کرد:، اما برخی از دهک‌های جامعه به دلیل عدم تامین منابع مالی و یا عدم توانایی پرداخت قسط‌های سنگین بانکی باید به صورت مستقیم مورد حمایت مالی دولت در ساخت و ساز‌های مسکن قرار بگیرند. جامعه هدف یعنی دهک‌های کم درآمد باید مورد حمایت‌های بیشتر دولتی قرار بگیرند، پس تفکیک دهک‌های نیازمند به ساخت و ساز و خرید مسکن برای حمایت‌های دولتی موضوع مهمی است.

وی در این باره تصریح کرد: اگر دولت این موضوع و موارد را از هم تفکیک دهد پروژه انجام شدنی است و دولت از نظرتامین منابع ساخت و ساز با مشکل چندانی رو به رو نمی‌شود. دولت برای این منظور می‌تواند از منابع تعیین شده در طرح رشد و جهش تولید برای دهک‌های کم درآمد استفاده کند و دهک‌های شش به بالا در تامین هزینه‌های ساخت و ساز مسکن مورد نیاز خود یا فرزندانشان باید مشارکت مالی داشته باشند، اما دهک‌های شش به پایین جامعه حتما باید مورد پوشش‌های حمایتی مالی و تسهیلات بلند مدت دولتی قرار بگیرند.

سید محمود فاطمی عقدا درباره هدایت منابع بانکی به سمت ساخت و ساز مسکن برای تحقق وعده رئیس جمهور گفت: اگر تمامی منابع و تسهیلات بانکی در حوزه مسکن چه در بانک مسکن و سایر بانک‌ها به سمت تولید مسکن هدایت شوند و خانه‌های خالی که در بازار وجود دارد با قوانین سخت گیرانه مالیاتی عرضه شوند، از آن سود دولت نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد بهای خانه را وام آن هم با اقساط طولانی مدت پرداخت کند قطعا می‌توان منتظر تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال بود.

کارشناس بازار مسکن خاطر نشان کرد: این طرح شدنی است، چرا که خوشبختانه کشور هم از توان فنی و اجرایی بالایی برای ساخت و ساز مسکن برخوردار است وهم اگر دولت سنجیده عمل می‌کند می‌تواند با استفاده از منابع صندوق حمایت از تولید و جذب منابع مالی بزرگی از بازار سرمایه و حتی جذب سرمایه‌های خارجی بخش مسکن را دچار رونق کند.

فاطمی عقدا خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بازار ایران جذاب است دولت و مجلس با وضع قوانین مطلوبی در این موضوع می‌توانند در‌های کشور را به روی سرمایه‌های خارجی باز کنند تا خارجی‌ها با سرمایه‌های خود مسکن بسازند و در یک بازار رقابتی به فروش برسانند، قطعا آن‌ها هم مشتریان خاص خود را خواهند داشت. اگر روال براین اساس مدیریت شود حتما می‌توانیم در سال یک میلیون مسکن بسازیم. یعنی اصل قصه ساخت یک میلیون واحد در سال شدنی است.

وی دراین باره توضیح داد: اگر زمینه‌ها برای سرمایه گذاری خارجی در بخش مسکن فراهم شد مثل مسکن مهر باید به سرمایه گذار خارجی زمین داده شود، اما با سرمایه‌های آن‌ها ساخت و ساز مسکن کلید زده شود. وقتی چنین موضوعی محقق شود مسکن تولید شده در یک بازار رقابتی با قیمت عادلانه به فروش می‌رسد. ساخت و ساز یک میلیون واحد مسکونی در ایران امکان پذیر است، مشروط به اینکه ساختار اجرایی این طرح و پروژه ملی به صورت کامل تعریف شود و سهم هر کدام از دستگاه‌ها مشخص باشد. در کنار انبوه سازان و وزارت راه و شهرسازی، بهزیستی؛ کمیته امداد نیز اقشار مورد حمایت خود را این بار به صورت ویژه‌تر برای خانه دار شدن مورد حمایت قرار دهند. بی تردید با هدایت و نظارت صحیح می‌توان به تحقق وعده رئیس جمهور امیدوار بود.

دانشجو

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman