چرا مسکن ملی با وام هم جذاب نیست؟

چرا مسکن ملی با وام هم جذاب نیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۰۵ | ۱۴۰۰/۰۸/۱۹

دولت قرار است بر اساس طرح جهش مسکن ملی ظرف چهار سال آینده چهار میلیون واحد مسکن در نقاط مختلف کشور بسازد تا حدود چهار میلیون خانواری که برآورد می‌شود فاقد مسکن هستند را خانه‌دار کند. از آنجایی که زمین این واحدهای مسکونی توسط دولت تامین می‌شود و به شکل دولتی نیز ساخته می‌شود، هزینه تمام شده آن به شکل چشم‌گیری نسبت به قیمتهای کنونی در بازار مسکن پایین است.

به گزارش اخبار ساختمان، این در حالی است که آورده شخصی در این طرح نیز بسیار اندک است و درصد زیادی از قیمت نهایی را به شکل وام از متقاضیان دریافت می‌شود. با این حال ایراداتی متوجه این طرح است که ممکن است آن را برای خریدار غیرجذاب کند.

حال سوال این است که آخرین جزئیات در خصوص مسکن ملی چیست؟ چقدر وام می‌توانیم بگیریم و چگونه برای خرید اقدام کنیم. آیا همه مشمول این طرح می‌شوند؟ آیا از پس هزینه اقساط وام بر می‌آییم؟ هزینه تمام شده هر واحد چقدر برآورد می‌شود؟ به این سوالات در این گزارش پاسخ داده شده است.

چه کسانی مشمول طرح مسکن ملی می‌‌شوند؟

آنطور که در قانون طرح نهضت ملی مسکن آمده، متقاضیان باید دارای چهار شرط اولیه باشند تا با در خواست آنها برای اخذ وام موافقت شود: اول تاهل و سرپرست خانوار بودن ملاک است، دوم حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، سوم هم فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب است.

همچنین گفته شده که زنان مجرد بالای 35 سال و نخبگان و معلولان نیز می‌توانند برای دریافت این واحدهای مسکونی اقدام کنند.

البته امروز وزیر مسکن اعلام کرد که شرایط برای ثبت نام مجردها نیز بدون محدودیت سنی فراهم شده است، البته با این شرط عجیب که در زمان تحویل مسکن ازدواج کرده باشند.

چگونه برای دریافت مسکن ملی اقدام کنیم؟

افرادی که دارای شرایط دریافت این مسکن‌های ارزان قیمت هستند می‌توانند با ورود به سامانه ثمن (https://saman.mrud.ir) نسبت به ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن اقدام کنند. برای ثبت نام اولیه تنها مدارک و اطلاعات شخصی نیاز است و نیاز به پرداخت هیچ وجهی نیست. مهلت ثبت نام از 28 مهرماه تا 28 آبان است. با این حال ظاهرا در همه شهرها دولت نتوانسته زمین رایگان برای احداث این واحدها تامین کند. به گفته سردار قاسمی، تا کنون ۹۰۰ زمین برای این طرح شناسایی و در سامانه ثبت شده است.

او ابراز امیدواری کرده که ظرف یک ماه آینده کل بانک زمین طرح نهضت ملی مسکن تکمیل شود. از این رو احتمالا مهلت ثبت نام در سامانه ثمن نیز تمدید خواهد شد.

البته فرآیند ثبت نام در روستاها قدری متفاوت است. در روستاها بنیاد مسکن متولی اجرای نهضت ملی مسکن است، از این رو این امکان وجود دارد که هر متقاضی دارای زمین مناسب برای ساخت مسکن یا متقاضی تخریب و نوسازی مسکن فعلی، با مراجعه به بنیاد مسکن در فرایند دریافت تسهیلات نهضت ملی مسکن قرار گیرد. همچنین به گفته سیدرضا حمیدی، مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها تسهیلات با نرخ سود پنج درصد پرداخت می‌شود و مابه‌التفاوت 13 درصدی آن را سازمان برنامه از محل منابع اختصاص یافته به صندوق ملی مسکن متعهد خواهد شد.

تا کنون بیش از 980 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

آورده اولیه برای دریافت مسکن ملی چقدر است؟

آنطور که امروز معاون مسکن‌ و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است: آورده اولیه متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های اول تا سوم ۲۰ میلیون تومان و برای سایر دهک‌ها ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

به گفته محمود محمودزاده این مبلغ برای متقاضیان تایید صلاحیت شده است که در صورت تایید شرایط نهایی از طریق پیامک به آنها اعلام خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: واریز آورده اولیه متقاضیان نهضت ملی در چهار تا پنج مرحله انجام خواهد شد که در این زمینه نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

چقدر وام به مسکن ملی اختصاص می‌یابد؟

بر اساس بخش‌نامه‌ای که دیروز بانک مرکزی به بانک‌ها و مؤسسات مالی کشور ابلاغ کرد، سقف مبلغ مجاز برای تسهیلات طرح مسکن ملی در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای یک‌میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان ۳۵۰ میلیون تومان، در سایر مناطق شهری کشور ۳۰۰ میلیون تومان و در روستا ۲۵۰ میلیون تومان است. نرخ سود این وام 18 درصد و مدت باز پرداخت آن 20 ساله است.

قیمت مسکن ملی چند؟

در خصوص قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن تا کنون برآوردهای مختلفی انجام شده است. سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هزینه ساخت این واحدها را بالغ بر 2.7 میلیون تومان برای هر متر مربع اعلام کرده است. معاون اداره راه و شهرسازی استان تهران اما تیر ماه هزینه ساخت را متر مربعی 3.7 میلیون تومان اعلام کرد و در نهایت در اواخر دولت روحانی اعلام شد که هزینه ساخت مسکن ملی به چهار تا پنج میلیون تومان افزایش یافته است. با این حال دولت رئیسی فعلا اعلام کرده که هزینه ساخت حدود سه میلیون تومان است. اما آنطور که معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید، احتمالا هزینه‌ها تا زمان تحویل بسته به افزایش قیمت‌ها و تورم تعدیل شود.

اقساط وام مسکن ملی چقدر است؟

اما شاید غیرعملی‌ترین بخش اجرای این طرح و استفاده از تسهیلات اختصاص یافته به آن مبلغ بالای اقساط ماهانه آن است. همانطور که شرایط متقاضیان مسکن ملی نشان می‌دهد، این طرح خانواده‌های کم بضاعت و دهک‌های پایین درآمدی را نشان گرفته است، این در حالی است که اقساط وام 450 میلیون تومانی آن در تهران به حدود هفت میلیون تومان می‌رسد.

از این رو بسیاری از متقاضیان مسکن ملی نمی‌توانند از پس هزینه پرداخت اقساط این وام برآیند.


اقساط وام مسکن ملی در هر شهر چند؟

رستم قاسمی در پاسخ به انتقادات در این خصوص، امروز اعلام کرد که اقساط وام به شکل پلکانی دریافت می‌شود. در مدل ساده اقساط وام تا پایان 20 سالا حدود هفت میلیون تومان ثابت می‌ماند از این رو با گذشت زمان (به دلیل تورم و کاهش ارزش پول) پرداخت اقساط وام ساده‌تر می‌شود. اما در مدل پلکانی در سال‌های اول میزان اقساط کمتر است و به مرور با افزایش تورم میزان اقساط نیز افزایش می‌یابد. اقساط هرساله با ضریبی نرخ رشد مبلغ اقساط نامیده می‌شود، افزایش می‌یابد.

اگر فرض کنیم نرخ رشد مبلغ اقساط پنج درصد است، در سال اول میزان اقساط جدود چهار میلیون و 800 هزار تومان است که تا سال 20ام مبلغ آن به ماهی بیش از 12 میلیون تومان افزایش می‌یابد که ارقام می‌تواند نگرانی‌هایی را برای وام گیرنده ایجاد کند.

علاوه بر این در وام اقساط یکسان مقدار سودی که به بانک می‌پردازی کمتر از وام اقساط پلکانی است. به طور مثال در وام 450 میلیون تومان با اقساط یکسان میزان سودی که از متقاضی اخذ می‌شود 1.2 میلیارد تومان است. در حالی که این مبلغ برای مدل پلکانی به حدود 1.9 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

بنابراین به نظر بعید است که این تسهیلات چندان مورد استقبال متقاضیان مسکن شود.

این در حالی است که مسائلی چون قرار گرفتن زمین‌های مسکن ملی در محدوده خارج از بافت شهری و تجربه تلخ مسکن مهر از ابتدا تقاضا برای این گونه مسکن‌ها را با چالش مواجه کرده بود. حالا نیز به نظر می‌رسد تسهیلات اعطایی چندان دردی از واحدهای مسکونی غیرجذاب طرح نهضت ملی دوا نکند.

 



بورسان


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman