نقش مثبت بهسازی در مقابله با زلزله

نقش مثبت بهسازی در مقابله با زلزله
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۴ | ۱۴۰۰/۰۸/۲۴

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در زلزله امروز، تعداد کشته شدگان و زخمی‌ها بسیار کم بود، زیرا به سمت رعایت مقررات ملی ساختمان و سند بهسازی کشور پیش رفته ایم.
به گزارش اخبار ساختمان، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، درباره نقش بهسازی در مقابله با حوادثی مانند زلزله بیان کرد: هرچه به سمت رعایت مقررات ملی ساختمان و آیین نامه ۲۸۰۰ پیش برویم، قطعا می‌توانیم خسارت‌ها را کاهش دهیم.

او اضافه کرد: به طور مثال، در زلزله ۱۳۸۲ شهرستان بم که بزرگی کمتر از ۷ ریشتر داشت، علاوه بر ساختمان‌های خشتی و گلی، بسیاری از ساختمان‌های اسکلت دار نیز تخریب شدند و بیش از ۳۰ هزار نفر کشته شدند، اما در زلزله ۱۳۹۶ سرپل ذهاب، صرفاً ۶۲۰ کشته دادیم، زیرا در آن جا، ساختمان‌ها عمدتاً اسکلت دار بودند و بعد از جنگ بازسازی شده بودند.

این مقام مسئول گفت: این مسئله نشان می‌دهد که هرچه این مسیر را طی کنیم، به نتایج مثبتی می‌رسیم. آیین نامه ۲۸۰۰، سند بهسازی کشور محسوب می‌شود و هرچه به این سمت نزدیک شویم، عملکرد بهتری داریم.

او بیان کرد: در همین منطقه که امروز زلزله رخ داد، در فروردین ماه سال ۵۶ نیز زلزله‌ای به بزرگی ۶.۹ ریشتر اتفاق افتاد و بیش از ۱۵۰ نفر کشته شدند، اما در زلزله امروز، تعداد کشته شدگان و زخمی‌ها بسیار کم بود و این افراد نیز در اثر آسیب مستقیم زلزله دچار مشکل نشدند بلکه به دلیل فرار و عدم آموزش، آسیب دیدند.

شکرچی زاده همچنین گفت: این نشان می‌دهد که هرچه به سمت رعایت بیشتر پیش برویم و اخلاق مهندسی را پیش بگیریم، آسیب‌ها کمتر خواهد شد. ارزانترین کار، کیفی سازی و استفاده از خدمات مهندسی است، زیرا هزینه آن به مراتب کمتر از آسیب‌های ناشی از زلزله می‌شود.

باشگاه خبرنگاران

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman