استقبال مردم بیرجند از طرح جهش مسکن

استقبال مردم بیرجند از طرح جهش مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۹ | ۱۴۰۰/۰۹/۱۵

در حالی مهلت ثبت نام طرح جهش مسکن تا پایان آذرماه تمدید شده است که بیرجند با ۱۳ هزار ثبت نام کننده بیشترین متقاضی را دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، تامین مسکن یکی از مهم ترین دغدغه های هر فردی است. هرچند مدتی است که با روند افزایشی قیمت‌ها تامین مسکن برای مردم به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است اما در اواخر دولت قبل بود که طرح ملی مسکن مطرح شد این طرح که در ابتدا برای مردم سبب خرسندی شده بود اما با نارضایتی مردم مواجه شد چرا که طرح ملی مسکن دو سال گذشته و در دولت پیشین به منظور خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه کلید خورد اما پس از کش و قوس فراوان و گذر از هفت خان برای ثبت نام در نهایت بیشتر افرادی که خانه دار نبودند و تقریباً جز قشر با درآمد متوسط و کمی بالاتر بودند در طرح ماندگار شدند و باز هم خانوارهای کم در آمد شهری جاماندند و در آرزوی خانه دار شدن به سر می برند.

اما این روزها هم با روی کار آمدن دولت جدید و کلید خوردن طرح جهش مسکن برای تولید و تأمین مسکن اقشار مختلف باز هم متقاضیان بسیاری از طرح ملی مسکن که فقط یک پرونده با چند کاغذ که دستورات اداری دارد نصیبشان شده و افرادی که از طرح قبل جا ماندند و توانایی کنار آمدن با شرایط سنگین تسهیلات و بازپرداخت آن و دیگر شرایط سخت خانه دار شدن را نداشتند و سرگردان‌اند و به دنبال ثبت نام برای طرح جهش مسکن هستند.

طرح جهش تولید مسکن که امسال از سوی دولت سیزدهم و در پی افزایش مداوم قیمت آن طی 2 سال و نیم گذشته آغاز شد، با برنامه ریزی برای ساخت مسکن در خراسان جنوبی هم آغاز شده است.

از سال 97 نرخ خرید مسکن به طور چشمگیری افزایش یافت و خانه دار شدن را برای بسیاری به رویایی دست نیافتنی بدل کرد، طرح اقدام ملی مسکن هم با شرایطش مورد استقبال واقع نشد اما اکنون در صورت اجرای مناسب طرح جهش تولید مسکن و استقبال مردم انتظار می رود که دست کم زمینه ساز توقف قیمت مسکن شود.

برای پیگیری بیشتر به سراغ مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی رفتیم، وحید داعی تعداد ثبت نام کنندگان در طرح جهش تولید در خراسان‌ جنوبی را بیش از 30 هزار نفر دانست و گفت: البته این آمار ثبت نام کنندگان اولیه است و کار بررسی واجد صلاحیت بودن آن نیز صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها در 6 شهر خراسان‌جنوبی امکان ثبت‌نام مردم در طرح مهیا نیست و در شهرهای دیگر استان کار تأمین زمین انجام و سایت برای ثبت نام هم استانی‌ها باز است، گفت: در شهرهای قاین، آبیز، مود، آیسک، باغستان و ماژان فعلاً امکان ثبت‌نام در طرح جهش مسکن وجود ندارد، اما در حال حاضر پیگیر تأمین زمین برای این شهرها هستیم که به زودی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در زمینه دغدغه شهروندان این 6 شهر که کار تأمین زمین انجام نشده در زمینه پایان مهلت ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن یادآور شد: مهلت ثبت‌نام تا پایان آذرماه تمدید شده است و از طرف دیگر برای شهرهایی که تازه سامانه برای ثبت‌نام باز می‌شود، مهلت ادامه خواهد داشت.

مدیرکل مسکن و شهرسازی خراسان‌جنوبی یادآور شد: بیشترین ثبت نام کنندگان در این طرح مربوط به شهرستان بیرجند با 13 هزار ثبت نام کننده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه شهرهای شوسف، گزیک و درح زمین ها توسط بنیاد مسکن تأمین شده است افزود: برای احداث یک میلیون مسکن در طرح نهضت ملی مسکن منتظر ابلاغ بخشنامه ها هستیم تا سریع تر کار احداث مسکن در استان آغاز شود.

قاسم تنها با بیان اینکه وظایف بنیاد مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر، سه موضوع است که راه و شهرسازی باید انجام دهد، تا بنیاد مسکن کار را آغاز کند، گفت: ثبت نام متقاضیان در سایت سمن، پالایش افراد، تامین تسهیلات و تامین زمین توسط بنیاد مسکن در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه در مقاوم سازی شاخص کشوری 52 درصد است و در خراسان جنوبی 53 درصد است که از متوسط کشوری جلوتر هستیم که این عدد در نهبندان بالای 72 درصد و از بقیه شهرستان های استان در جایگاه بهتری قرار دارد که بخش قابل توجهی در دو سال اخیر احداث شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه دولت برنامه جدید و ویژه ای برای مسکن پیش بینی کرده است، افزود: با توجه به افزایش سرسام آور هزینه های تأمین مسکن، طرح نهضت ملی مسکن قانون خوبی برای کمک به متقاضیان مسکن است و افراد می توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی گفت: در طرح اقدام ملی که سال گذشته شروع شده بود، نهبندان؛ شهرستان دوم در تعداد سهمیه جذب شده بود و در اجرا هم پیشرفت خوبی داریم، اما متقاضیانی که تاکنون انعقاد قرارداد نداشته اند باید در اسرع وقت اقدام کنند چرا که 300 میلیون تومان می توانند تسهیلات بگیرند.

استاندار خراسان جنوبی هم در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه نشست فرمانداران خاطرنشان کرد: موضوع جذب سهمیه استان در طرح جهش تولید مسکن موضوع مهمی است که با توجه به اقدامات صورت گرفته، در 25 شهرِ استان، زمین های لازم برای اجرای این برنامه آماده شده و ثبت نام های اولیه نیز صورت گرفته است.

قناعت اظهار داشت: در جلسه امروز به این نکته تأکید شد که برای 6 شهری که به علت کمبود زمین، این طرح وارد فاز اجرا نشده، جلسات فوق العاده برگزار شود و موانع برطرف شود تا بتوانیم سهمیه استان را برای سال اول و در مجموع کل چهار سال به طور کامل جذب کنیم.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman