بررسی وضعیت ساخت و ساز در زنجان

بررسی وضعیت ساخت و ساز در زنجان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۲ | ۱۴۰۰/۰۹/۲۹

رئیس اداره نظام مهندسی راه و شهرسازی استان زنجان گفت: طبق بازدیدها و بازرسی‌ها از پروژه‌های مسکن در استان حدود 77 درصد از ساخت و سازهای این استان مغایر با پروانه ساختمانی انجام شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، احسان ذبیحیان در ادامه افزود: یکی از سه ضلع ساخت و سازها، طراحی و نظارت است که بر اساس بازدیدها و بازرسی هایی که از ساخت و سازهای مسکن در استان زنجان انجام شده ۲۳ درصد ساختمان ها طبق پروانه ساختمانی احداث می شود و مابقی ۷۷ درصد مغایر با پروانه است.

وی اظهار داشت: حدود ۹۰ درصد ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی نقشه ها لحاظ می شود اما جزئیات نقشه های مصوب به دلیل دخالت اشخاص غیرذیصلاح به طور کامل عملیاتی نمی‌شود.

رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره راه و شهرسازی زنجان گفت: با رعایت ضوابط مقررات ملی ساختمان کیفیت ساخت، طول عمر ساختمان و بهره برداری از آن افزایش می یابد.

ذبیحیان به لزوم رعایت مفاد مقوله ۱۹ مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و ادامه داد: برخی از ساختمان های ساخته شده اتلاف انرژی زیادی دارند و این مقررات ضوابط خاصی را با توجه به شرایط جوی هر منطقه مشخص کرده است.

به گفته وی، این ضوابط شامل ضخامت و جنس دیوار پیرامونی، نما و جنس پوشش سقف ساختمان است که با لحاظ این موارد اتلاف انرژی، هزینه های تامین سرمایش و گرمایشی نیز کاهش می یابد.

رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره راه و شهرسازی زنجان گفت: با بازیدهایی که از تعدادی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در دست ساخت استان انجام شده از مصالح عایق صوتی و حرارتی برای دیوارهای ساختمان استفاده و با وجود افزایش هزینه ها در تلاش برای استفاده از مصالح با خاصیت عایق حرارتی و صوتی هستیم.

ذبیحیان افزود: پروانه اشتغال، زمینه فعالیت مهندسان را فراهم می کند و فعالیت مهندسان به ساخت و سازهایی که در شهر اتفاق می افتد وابسته است.

وی با بیان اینکه با تمهیدات راه و شهرسازی استان زنجان از مهندسانی که پروانه اشتغال دارند برای اجرای پروژه های مسکن استفاده می شود و تعداد زیادی از آنها در عملیات احداث واحدهای مسکونی جهش تولید مسکن مشغول به کار هستند.

رئیس اداره نظام مهندسی، مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره راه و شهرسازی زنجان گفت: ۱۳ شرکت طراح و ناظر حقوقی در استان فعال است که بیش از ۴۰۰ نفر از مهندسان در حوزه ساخت طرح اقدام ملی که با نهضت ملی مسکن ادغام شده مشغول به کار شده اند.

ایرنا

برچسب ها:

ساخت و ساز ،زنجان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman