قیمت مصالح ساختمانی چه تغییراتی داشته است؟

قیمت مصالح ساختمانی چه تغییراتی داشته است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۹ | ۱۴۰۰/۱۲/۰۸

میانگین قیمت ۹ آیتم پرکاربرد ساختمانی نشان دهنده تورم فصلی ۵/ ۷‌ درصدی در بازار این گروه از مصالح است.

به گزارش اخبار ساختمان، مرکز آمار ایران روز گذشته در گزارشی، تازه ترین تغییرات قیمت ۹ آیتم مهم ساختمانی که می توان آنها را پرکاربردترین مصالح ساختمانی در ساخت و سازهای شهر تهران دانست را منتشر کرد.

این آمار تغییرات قیمت این مصالح را در بازه زمانی پاییز ۱۴۰۰ نشان می دهد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار، متوسط قیمت مصالح ساختمانی در این ۹ گروه اصلی در پاییز امسال در مقایسه با فصل قبل یعنی تابستان ۱۴۰۰ معادل ۵/ ۷‌ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش تغییرات قیمت مصالح ساختمانی در ۹ گروه شامل سنگ پلاک صیقلی تراورتن سفید درجه یک، ماسه شسته، آجر ماشینی سوراخدار سفید ۵/ ۵ سانتی، تیرآهن نمره ۱۴، میلگرد ساده نمره ۱۸ و کمتر، سیمان پرتلند تیپ ۲، بتن آماده با عیار ۲۰۰ کیلوگرم در مترمکعب، گچ و ورق بدون موج اکریلیک به ضخامت حدود سه میلی‌متر آمده است.

بر این اساس، بیشترین میزان تورم فصلی در میان این ۹ گروه اقلام پرکاربرد ساختمانی مربوط به گروه ماسه‌‌ شسته با رشد ۶/ ۲۹‌ درصدی در پاییز امسال در مقایسه با فصل قبل یعنی تابستان ۱۴۰۰ بوده است. بعد از آن بیشترین تورم در بازه زمانی یاد شده مربوط به گروه تیرآهن نمره ۱۴ با رشد ۴/ ۹‌ درصدی و سپس آجر ماشینی سوراخدار سفید ۵/ ۵ سانتی با رشد ۱/ ۸‌ درصدی قیمت بوده است.

در این فصل همچنین یکی از ۹ آیتم پرکاربرد ساختمانی با تورم منفی همراه شده است، به این معنا که میانگین قیمت آن در پاییز در مقایسه با متوسط قیمت آن در تابستان کاهش یافته است. متوسط قیمت بتن آماده با عیار ۲۰۰ کیلوگرم در مترمکعب در پاییز امسال در مقایسه با تابستان ۱۴۰۰ با کاهش ۶/ ۸‌ درصدی همراه شده است.

مرکز آمار ایران به صورت فصلی اقدام به انتشار تغییرات قیمت پرکاربردترین مصالح ساختمانی می‌کند که تازه ترین آمار مربوط به این بررسی که روز گذشته منتشر شد تغییرات قیمت این مصالح را در فصل پاییز امسال نشان می دهد.

طی دو سال گذشته، سازنده ها و فعالان ساختمانی از محل تورم مصالح ساختمانی و رشد شدید قیمت نهاده های ساختمان های مسکونی، با مشکلات بسیاری مواجه شدند.

پس از جهش قیمت مسکن و زمین و رشد شدید هزینه ساخت مسکن از ناحیه جهش قیمت املاک مسکونی کلنگی، رشد شدید هزینه های مربوط به تامین مصالح و نهاده‌‌‌های ساختمان‌‌‌های مسکونی، رکود در بازار ساخت و ساز را تشدید کرد.

متوسط قیمت مصالح ساختمانی از سال ۹۶ (سال قبل از جهش قیمت مسکن) تا پایان ۹۹ (سال اتمام جهش قیمت در بازار ملک)، بیش از پنج برابر افزایش یافت.

اما بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد همزمان با کاهش سرعت رشد قیمت مسکن و زمین، سرعت رشد قیمت در بازار مصالح ساختمانی نیز در حال کاهش است.

 

بیشتر بخوانید: رشد تند قیمت مصالح ساختمانی در تهران چه پیام هایی دارد؟

دنیای اقتصاد


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman