تفاوت پروفیل سبک و سنگین

تفاوت پروفیل سبک و سنگین
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۳ | ۱۴۰۰/۱۲/۲۳

پروفیل فولادی ازجمله مقاطعی است که قابلیت تولید در طرح‌ها و انواع بسیار متنوعی را دارد و همین موضوع سبب شده تا ردپایی از آن، در خیلی از صنایع دیده شود.

به گزارش اخبار ساختمان، اگر تاکنون سری به بازار آهن زده باشید، قطعا با اسامی چون پروفیل صنعتی و ساختمانی، پروفیل باز و بسته و پروفیل سبک و سنگین برخورد داشته‌اید که به نام‌گذاری‌های مختلف این مقطع فولادی براساس نوع کاربرد، وزن و شکل سطح مقطع اشاره دارد. خواص و قیمت پروفیل در هرکدام از این انواع، بسیار متفاوت است، بنابراین داشتن اطلاعات کافی درباره هرکدام از این انواع، می‌تواند در خرید مقرون‌به‌صرفه، مطمئن و آگاهانه شما بسیار موثر واقع شود.

در ادامه مطلب قصد داریم تا درباره تفاوت پروفیل سبک و سنگین، به عنوان دو محصول بسیار پرکاربرد در صنعت، صحبت کنیم.

 

عامل تعیین کننده سبکی و سنگینی پروفیل

 

عامل تعیین‌کننده سبکی و سنگینی پروفیل‌ها، وزن آن‌هاست که باتوجه به ضخامت ورق مورد استفاده در تولید آن تعیین می‌گردد. معمولا به پروفیل‌های ساخته شده از ورق‌های با ضخامت کمتر از 2  میلی‌متر، پروفیل سبک و به پروفیل‌های تولید شده با ضخامت بیش از 2 میلی‌متر، پروفیل سنگین گفته می‌شود.

 

پروفیل مبلی از متداول‌ترین، مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع پروفیل سبک محسوب می‌شود، به همین دلیل برخی افراد ممکن است به اشتباه، پروفیل سبک و پروفیل مبلی را یکی بدانند. اما باید گفت که پروفیل سبک، در انواع دیگری غیر از نوع مبلی نیز قابل تولید است.

تفاوت بین پروفیل سبک و سنگین

 

تفاوت پروفیل سبک و سنگین در روش تولید

 

پروفیل‌ها از طریق رول فرمینگ ورق فولادی در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند. رول فرمینگ نوعی فرایند شکل‌دهی است که به منظور ایجاد طرح‌های مختلف از ورق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، ضخامت ورق‌های مورد استفاده در تولید پروفیل‌های سنگین بیشتر است بنابراین، به منظور سهولت در شکل‌دهی این ورق‌ها، ممکن است گاهی اوقات نیاز به پیش گرم کردن باشد. درواقع امکان دارد از نورد گرم برای ساخت پروفیل‌های سنگین استفاده شود درحالیکه ساخت پروفیل‌های سبک، می‌تواند با استفاده از نورد سرد نیز صورت گیرد.

 

تفاوت در ماده اولیه تولید انواع پروفیل

 

درحالت کلی، ماده اولیه تولید پروفیل، ورق فولادی است. باتوجه به فرایند تولید، ورق‌ها در دو نوع کلی گرم و سرد قرار می‌گیرند. ورق گرم که در بازار با نام ورق سیاه نیز شناخته می‌شود، سیاه رنگ بوده و معمولا ضخامت بالایی دارد. پروفیل‌های سنگین را معمولا از این ورق‌ها تولید می‌کنند.

 

اما پروفیل‌های سبک از ورق‌های با ضخامت کم که معمولا از نوع ورق سرد یا روغنی است، ساخته می‌شوند. البته لازم به ذکر است که امکان تولید پروفیل‌های سبک از ورق سیاه با ضخامت کم نیز وجود دارد.

 

قیمت پروفیل سبک بیشتر است یا پروفیل سنگین؟

 

در نگاه اول ممکن است به نظر برسد که به دلیل وزن کم پروفیل سبک، قیمت آن نیز کمتر از پروفیل سنگین است. اما باید بگوییم که می‌توان از دو منظر به این محاسبه قیمت نگاه کرد.

 

اگر بخواهیم در واحد وزن، قیمت این دو کالا را با هم بسنجیم، باید گفت که قیمت پروفیل سبک بیشتر از پروفیل سنگین است. دلیل این بیشتر بودن قیمت نیز می‌تواند مربوط به ماده اولیه، مراحل و تجهیزات مورد استفاده در تولید آن باشد. اما در یک طول مشخص، قطعا باتوجه به وزن بیشتر پروفیل سنگین، قیمت آن نیز بالاتر است.

 

پروفیل مبلی، ازجمله پروفیل‌های سبکی است که تنها با استفاده از ورق روغنی تولید می‌شودقیمت پروفیل مبلی باتوجه به قیمت روز ورق روغنی در بازار، ابعاد و ضخامت آن، متفاوت خواهد بود.

فرق بین پروفیل سبک و سنگین

 

تفاوت بین پروفیل سبک و سنگین در کاربرد

 

عامل تعیین‌کننده نوع کاربرد هر محصول فولادی، خواصی است که ارائه می‌دهد. ازجمله مهم‌ترین این خواص می‌توان به استحکام و انعطاف‌پذیری، سختی، مقاومت به خوردگی، قابلیت شکل‌دهی و ... اشاره کرد.

 

پروفیل سبک، به دلیل ضخامت کم ورق مورد استفاده در تولید آن، استحکام کم و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. به همین دلیل در مواردی که به قابلیت تحمل نیروی بالا نیاز باشد، کاربرد ندارد. اما در مقابل، پروفیل سنگین از استحکام بالایی برخوردار است و در مواردی چون شاسی خودروهای سنگین، ساخت ستون سوله ها، بالابرها و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

از طرفی، پروفیل های سبک به واسطه تنوع ابعادی بالا و طرح‌های مختلفی که دارند، گستره وسیعی از کاربردها را به خود اختصاص داده‌اند. از موارد مصرف این نوع پروفیل می‌توان به کاربردهای سبک ساختمانی و صنعتی مانند ساخت مبل، صندلی، میز، بخش‌های مختلف دوچرخه، لوازم خانگی، خودروسازی و ... اشاره کرد.

 

تفاوت ظاهری پروفیل سبک و سنگین

 

فرق بین پروفیل سبک و سنگین، به تشخیص راحت‌تر این محصولات در حین خرید، کمک بسیاری می‌کند. پروفیل‌های سبک به این خاطر که اغلب از ورق روغنی تولید می‌شوند، معمولا ظاهر براق‌تر و تمیزتری نسبت به پروفیل‌های سنگین دارند. همین زیبایی ظاهری موجب شده تا در موارد دکوراتیو، از برخی پروفیل‌های سبک استفاده شود.

 

آیرومارت، مرجعی معتبر برای خرید انواع پروفیل

 

کاربرد بسیار گسترده و متنوع پروفیل های سبک و سنگین موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان مقاطع فولادی در سراسر کشور، در راستای پاسخگویی به نیاز صنایع مختلف، به تولید این محصولات بپردازند. به تبع این عرضه گسترده، فروشندگان پروفیل نیز در بازار بسیارند و این مسئله، یافتن منابع معتبر برای خرید را تاحدی دشوار می‌کند.

 

بازرگانی فولاد آیرومارت، با سابقه بیش از 35 سال حضور در بازار آهن، همواره هدف خود را معطوف به رضایت هرچه بیشتر مشتریان خود نموده است. این مجموعه علاوه بر تامین سبدی بسیار متنوع از محصولات فولادی و استیل، به ارائه تمامی خدمات مربوط به این مقاطع، در بهترین کیفیت و قیمت می‌پردازد.

 

واحد بازرگانی آیرومارت در قالب گروه‌هایی که به‌طور تخصصی روی مقاطع مختلف فعالیت دارند، قادر به ارائه بهترین مشاوره‌های فنی و تخصصی پیش از خرید به متقاضیان است. برای استعلام قیمت لحظه‌ای انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی مانند قیمت پروفیل زد، انواع قوطی، پروفیل لنگه دری و ... و همچنین دریافت مشاوره می‌توانید ازطریق چت آنلاین وبسایت آیرومارت به نشانی www.iromart.com  و تماس با شماره 45306-021 اقدام کنید.


نظرات کاربران
security code
اخبار مرتبط
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman