خانه نیما یوشیج در سال جاری بهره برداری می شود

خانه نیما یوشیج در سال جاری بهره برداری می شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۶ | ۱۴۰۱/۰۱/۱۵

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران از ساخت چندین ورودی برای شهر تهران خبر داد و گفت: با نگاه به هویت تهران قدیم ورودی های برای تهران ساخته می‌شود.

به گزارش اخبار ساختمان، کلانشهر تهران فاقد دروازه است مدیریت جدید شهری تصمیم دارد که چندین دروازه برای کلانشهر تهران با حفظ هویت شهر تهران ایجاد کند.

 

برخی از میادین شهر تهران فاقد المان شهری است میدان جمهوری از جمله این میادین است که قرار است در سال جاری المانی برای این میدان نصب و همچنین فضاهای پیرامونی آن ساماندهی شود.

 

یکی دیگر از اقدامات مدیریت شهری ایجاد خزانه واحد است تمامی درآمدهای سازمان ها و شرکت ها به خزانه واحد واریز می‌شود و از سوی دیگر بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران پول به حساب سازمان ها واریز می شود.

 

مدیریت جدید شهری به دنبال ایجاد شفاف سازی است و تاکید دارد که تمامی مناقصه ها باید شفاف برگزار شود و شفافیت باعث کاهش فساد می شود.

 

بسیاری از دیوارنگارها و نقاشی های دیواری شهر تهران فرسوده و نیازمند مرمت است. البته باید این نقاشی ها توسط همان هنرمندی که کشیده شده دوباره بازطراحی شود.

 

سالهاست که پروژه خانه اتحادیه متوقف شده است. شنیده شده که قرار است در سال جاری این پروژه به اتمام برسد و بهره‌برداری از خانه اتحادیه است. البته چالش های در این زمینه وجود دارد.

 

تمامی سازه‌های فرهنگی شهر تهران، به اکران طرح‌های فرهنگی متناسب با ماه مبارک رمضان اختصاص پیدا کرده است. فراخوان اجرای این سازه‌ها قبل از شروع سال 1401 منتشر شده و هنرمندان زیادی طرح های خود را ارسال کرده‌اند تمامی آثار منتخب شهری و منطقه‌ای در مناطق 22گانه شهرداری تهران به اکران این طرح‌ها اختصاص یافته ‌است.

 

یکی دیگر از برنامه های شهرداری تهران در این دوره ایجاد نشاط اجتماعی است و برنامه های در این زمینه وجود دارد تا بتوانند تهران را به شهری شاد تبدیل کنند.

 

در خصوص آخرین وضعیت ایجاد  ورودی های شهر، نصب المان‌های شهری، خزانه واحد، مبلمان شهری، اکران های فرهنگی، بازسازی خانه های تاریخی نشاط اجتماعی، برنامه های ماه مبارک رمضان و ... با رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به گفت وگو نشستیم.

 

تهران به عنوان پایتخت کشور فاقد ورودی است. چه برنامه هایی در سال 1401 برای ساخت دروازه های شهر تهران دارید؟

 

در سال 1401 در چند محور کارهای سازمان زیباسازی شهر تهران را پیش می‌بریم. یکی از موضوعات ما پروژه‌های فنی است و با توجه به تأکیدات علیرضا زاکانی شهردار تهران مبنی بر هویت بخشی به شهر تهران تقریباً در سه تا چهار ماه گذشته با تمامی شهرداران مناطق جلسه گذاشتیم تا پروژ‌ه هایی را با عنوان کار مشترک انجام دهیم. ان‌شاءالله در هر منطقه تهران کار عملیاتی می‌شود و با توجه به شرایط منطقه پروژه‌های کوچک، متوسط و بزرگ اجرا می‌کنیم.

 

یکی از مهمترین دغدغه‌های ما برای شهر تهران احداث ورودی شهر است. باید برای کلان‌شهر تهران به عنوان پایتخت کشور ورودی ایجاد کنیم. این ورودی‌ها باید از سمت فروگاه امام(ره)، فرودگاه مهرآباد، منطقه 15، منطقه 21 و... است و با تمام شهردارانی که بخشی از حوزه مأموریتی‌شان در بخش ورودی‌های تهران است صحبت کرده‌ایم. با مشاور قراردادی بسته‌ایم تا مطالعات لازم در این زمینه انجام شود.

 

امسال بخشی از پروژه آغاز می‌شود و تلاش می کنیم که ساخت ورودی‌های تهران را همزمان پیش ببریم. البته شاید برخی از پروژه‌ها در سطح طراحی و برخی هم وارد فاز عمرانی و یا بهره‌برداری شوند، اما قطعاً ساخت ورودی برای کلان‌شهر تهران جزو اولویت‌های ماست.

 

ورودی های تهران با چه المان های ساخته می‌شود؟

 

شرکت مشاور در حال بررسی است و با نگاه به هویت تهران قدیم دروازه‌هایی برای تهران ساخته می‌شود که البته باید مناسبات ترافیکی، شهری و مباحث فرهنگی هم دیده شود. قطعاً برای ورودی‌ها از سازه‌های حجمی، نور، مبلمان و... استفاده می‌کنیم. یکی از دغدغه‌های ما این است که بتوانیم دروازه‌هایی برای شهر تهران با هویت تهران قدیم ایجاد کنیم.

 

البته ورودی تهران از سمت اتوبان امام رضا(ع) با موضوع‌ محوری امام رضا(ع) انجام می‌شود و برای دروازه تهران از سمت فرودگاه امام خمینی(ره) که مسافران خارجی از این محل وارد شهر می‌شوند شاید لازم باشد پروژه ما رویکرد بین‌المللی داشته باشد.

 

در حال حاضر بر روی پروژه های دروازه های شهر تهران در حال کار هستیم. باید در این زمینه مناقصه و وارد فاز عملیاتی شویم.

 

برخی از میادین شهر تهران مانند میدان جمهوری فاقد المان مرتبط است، چه برنامه‌ای برای احداث المان در میادین شهر دارید، در این زمینه توضیح دهید.

 

در حوزه المان‌های شهری هم شاخص هایی باید در نظر بگیریم. البته باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد. باید المانی در میدان جمهوری اسلامی نصب کنیم. این میدان علی‌رغم اهمیت و وجه شریان ترافیکی متأسفانه فاقد هویت مرتبط است. ما باید برای این میدان المانی متناسب با عنوان میدان ایجاد کنیم و همچنین جداره‌سازی و محل‌های اطراف آن را بازسازی کنیم.

 

البته تعدادی میدان کوچک در شهر هم فاقد المان هستند که باید برای آنها هم فکری کنیم. برخی از المان‌های میادین هم نیاز به تعویض دارند که باید آنها را نوسازی کنیم. به عنوان مثال؛ میدان قیام به عنوان یک میدان پرتردد، المان شهری ندارد. یا میدان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) المان شهری دارد اما بسیاری از شهروندان و برخی از کارشناسان خواستار این شدند که این المان تغییر کند. قطعاً ایجاد المان در میادین شهر یکی از دغدغه‌های ماست.

 

نقاشی های دیواری و دیوارنگارها فرسوده‌ شده اند. چه برنامه هایی برای مرمت دیوارنگارهای شهر دارید؟ ایا دیوار نگار جدیدی در شهر ایجاد می شود؟

 

بحث ترمیم دیوارنگارها و نقاشی‌های دیواری در دستورکار است. بسیاری از دیوارنگارها و نقاشی‌های دیواری فرسوده هستند و نیاز به مرمت دارند. نقاشی‌های دیواری با توجه به جنس رنگ و... از بین می‌روند و نیاز به بازسازی دارند. البته باید این نقاشی‌ها توسط همان هنرمندی که کشیده شده دوباره بازطراحی شود. 500 دیوارنگار فرسوده و پوسیده در شهر داریم که نیاز فوری به مرمت دارند. البته درخواست‌های دیوارنگارهای جدید هم داریم. امسال یکی از اولویت‌های ما تعمیر دیوارنگارهای فرسوده است و هر ماه قصد داریم تعدادی از آنها را مرمت کنیم. بنابراین در هر ماه 10 تا 15 دیوار مرمت می‌شود. البته چالش‌هایی هم در این زمینه داریم، چرا که باید خود هنرمند اثر را مرمت کند و این امر شاید در جریان اجرا ما را با چالش‌هایی مواجه کند.

 

چه برنامه هایی برای اکران فرهنگی در شهر تهران دارید؟ شنیده شده که قرار است پویش هایی راه‌اندازی کنید در این باره توضیح دهید.

 

در حوزه اکران‌های فرهنگی و بیلبوردهای تبلیغی در چند ماه گذشته اقدامات خوبی انجام شده است. البته ما مفهوم اکران را به پویش تغییر می‌دهیم و فقط نمی‌خواهیم چهار بیلبورد بزنیم و تمام، بلکه می‌خواهیم با استفاده از ابزارهای دیگری مانند فضای مجازی، تلویزیون، نشریات مکتوب و... این اکران‌ها را تبدیل به پویش 360 درجه کنیم. می‌خواهیم گفتمان ایجاد شود. بنا داریم پویش‌های جامعی در شهر تهران ایجاد کنیم. بر روی مباحث فرهنگی هم تمرکز کرده‌ایم.

 

چه برنامه ای برای ایجاد المان‌های حجمی دارید؟ برای ماه مبارک رمضان چه اقداماتی در شهر انجام داده اید در این زمینه توضیح دهید.

 

یکی از کارکردهای ما در چند ماه گذشته ایجاد المان‌های حجمی در مناسبت‌های ملی مذهبی است. در سنوات قبل در ایام عید المان‌های حجمی مانند تخم‌مرغ و یا هفت‌سین‌های نوروزی ایجاد می‌کردند. در چند ماه گذشته در شب یلدا 200 انار حجمی در تهران نصب کردیم که بازتاب خوبی داشته است. البته در سایر مناسبت‌ها هم علاوه بر اکران فرهنگی، المان‌های حجمی هم داشتیم. در میلاد امام زمان(عج) گل نرگس ساختیم و امسال هم برای ماه مبارک رمضان تعدادی ماه بزرگ در شهر نصب می‌کنیم. این ماه‌ها به صورت حجمی کار شده‌اند و حدود 70 عدد هستند. در شب های قدر هم با رویکرد امیرالمؤمنین(ع) 50 ماه دیگر اضافه می‌شود.

 

همچنین برای روز قدس و عید فطر اکران‌های خاص و گسترده‌ای در نظر گرفته ایم و قصد داریم با برنامه‌های ویژه‌ ای این ایام را گرامی بداریم.

 

سالهاست که پروژه خانه اتحادیه متوقف شده است چه برنامه‌ای برای این پروژه دارید؟ ماجرای موزه مشاهیر چیست؟

 

برنامه‌ای در سازمان زیباسازی شهر تهران برای  حفظ خانه های تاریخی داریم. یکی از اقداماتی که در سال جاری انجام خواهد شد، بهره‌برداری از خانه اتحادیه است. چالش‌هایی برای خانه اتحادیه وجود داشت. رویکرد اصلی ما ایجاد موزه مشاهیر است. متأسفانه در چند سال اخیر پروژه متوقف شده است. قرار است در سال جاری خانه اتحادیه با رویکرد موزه مشاهیر آغاز به کار کند.

 

موزه مشاهیر در اواخر دوران قالیباف شهردار تهران افتتاح شد و مجسمه‌های شبیه‌سازی شده‌ای در آنجا ایجاد شد. قرار است تعدادی از آنها مرمت شوند و تعداد دیگری هم ساخته شوند. ما دو فاز عمرانی در این پروژه داریم تا کارها پیش رود. خانه‌های جدیدی در اتحادیه ایجاد می‌شود و تلاش داریم در سال جدید کار به بهره‌برداری برسد.

 

مدتهاست که خانه نیما یوشیج آماده بهره برداری نشده است، آیا برنامه‌ای در سال دید برای بهره‌برداری از خانه نیما یوشیج یا خانه مینایی دارید؟

 

خانه مینایی فعال است و خانه نیما یوشیج با همکاری آماده و در اختیار شاعران قرار می‌گیرد و به بهره‌برداری می‌رسد.

 

در خصوص شفافیت مالی در مزایده ها در سازمان زیباسازی شهر تهران توضیح دهید. آیا تمام پروژه‌ها به مناقصه گذاشته می‌شود؟ درآمد شهرداری تهران در سال گذشته چقدر محقق شد و در سال جاری پیش بینی می کنید چه میزان محقق شود؟

 

با تغییر فرایندها به دنبال شفاف‌سازی هستیم و تمام پروژه‌ها به مناقصه گذاشته می‌شود. سال گذشته درآمد زیباسازی شهر تهران دو برابر شده است و امسال هم روند برگزاری مزائده  و تبلیغات را با شفافیت پیش خواهیم برد و معتقدیم هر چقدر شفافیت بیشتر باشد فساد کمتر می‌شود.

 

البته خزانه واحد هم در شهرداری ایجاد شده، درآمدها به خزانه می‌رود و طبق قانون شورا ما از خزانه پول دریافت می‌کنیم و سهم سازمان‌ها هم مشخص است.

 

چه برنامه‌ای برای ایجاد نشاط اجتماعی در تهران دارید؟ در ایام نوروز و همچنین ایام شعبانیه چه اقداماتی انجام دادید؟

 

ما معتقدیم رنگ، نور، المان‌های حجمی و... می تواند حال خوب در شهر را ایجاد کند. البته ما به دنبال ایجاد رویدادهای ملی مذهبی هستیم. برای نیمه شعبان هم اقدامات خوبی انجام دادیم و 200 هزار ریسه در شهر تهران توزیع کردیم. ما به دنبال ایجاد نشاط عمومی در شهر هستیم و هر کاری در این زمینه لازم باشد انجام خواهیم داد تا نشاط را به شهر بازگردانیم.

 

فارس


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman