مستاجران چهارمحال و بختیاری حال خوبی ندارند

مستاجران چهارمحال و بختیاری حال خوبی ندارند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۲ | ۱۴۰۱/۰۲/۰۷

چهارمحال و بختیاری این روزها با شروع فصل جابجایی حال مستاجران چندان خوب نیست و با شنیدن قیمت رهن و اجاره حیرت زده می شوند، مستاجرانی که یا باید با قیمت های گزاف و سرسام آور اجاره بها بسازند یا شاهد ریختن اسباب و اثاثیه خود در خیابان ها باشند.

به گزارش اخبار ساختمان، اجاره بهای مسکن پا به پای گرانی مسکن تخته گاز پیش می رود و هرساله مستاجران با پیشنهادهای سرسام‌آور صاحبخانه ها روبه‌رو می شوند، آنها مجبورند بهای هنگفتی را به عنوان اجاره بها به صاحبخانه ها پرداخت کنند، البته باید مستاجر باشی و موعد تخلیه خانه اجاره ای رسیده باشد تا حال و روز اجاره نشین ها را درک کنید.

 

همواره قیمت مسکن در شهرکرد به نسبت استان های همتراز بالاتر بوده است، به طوری که با کلانشهرها برابری می کند، متاسفانه نبود نظارت مناسب بر بازار اجاره مسکن باعث شده است که صاحبخانه ها هرطور بخواهند واحدهای خود را بر اساس نیاز خود قیمت گذاری کرده و بدون توجه به توان مالی مستاجران در برابر اجاره های نجومی آنها را برای اجاره به مشاوران املاک بسپارند.

 

افزایش قیمت‌ زمین، مصالح، تجهیزات و ساخت و ساز مسکن تحت تاثیر تحریم ها  و نوسان نرخ ارز همه و همه در سال های اخیر دست به دست هم داده اند تا قیمت خانه به شکل سرسام آوری افزایش پیدا کند.

 

نظارتی بر قیمت گذاری خانه های اجاره ای نمی شود

 

کبیری یکی از مستاجران شهرکردی که به دنبال خانه نقلی و با اجاره مناسب برای خانواده سه نفره است، می گوید: دو سالی است که قرارداد را تمدید کرده ام و متاسفانه امسال صاحبخانه اجاره بهای سال گذشته را ۴۰ درصد افزایش داده است، اکنون به دنبال خانه ای با قیمت مناسب هستم که پیدا نکرده ام.

 

وی ضمن گلایه از قیمت بالای اجاره بها و نبود نظارت بر قیمت گذاری ها، گفت: مگر حقوق یک کارمند ساده در طول ماه چقدر است که باید بیشتر آن را صرف پرداخت اجاره کند، در حالی که باید برای سایر مخارج زندگی هم برنامه ریزی کنم.

 

کبیری بیان کرد: من از زمانی که ازدواج کردم مستاجرم و نتوانسته ام خانه ای خریداری کنم، سال های گذشته صاحبخانه ها انصاف بیشتری داشتند اما با وجود گرانی های بازار مسکن، صاحبخانه ها قیمت‌ مسکن اجاره ای را در دست گرفته اند و هرطور که مایل باشند خانه خود را قیمت گذاری می کنند، وقتی هم اعتراضی از طرف مستاجر می شود به راحتی می گویند پول نداری اجاره نکن.

 

زوج جوانی که به دنبال خانه برای اجاره کردن هستند، م گویند: اجاره ها به شدت بالاست و اصلا فکرش را نمی کردیم که خانه ای برای اجاره پیدا نشود یا همه مستاجران مجددا قرار داد خود را تمدید می کنند یا قیمت ها به اندازه ای بالاست که توان پرداخت آن برایمان مشکل است.

 

صادقی که به تازگی در شرکت خصوصی مشغول به کار شده و تشکیل خانواده داده است، گفت: برای جوانی که شغلی با حقوق کم دارد و باید علاوه بر پرداخت اجاره خانه اقساط وام را پرداخت کند، واقعا پرداخت چنین اجاره هایی مشکل است، اگر خانه ای با اجاره پایین در محله های پایین شهر پیدا می کردم حداقل سال اول زندگی سر در گم نبودم.

 

این جوان بیان کرد: هر مشاور املاکی که مراجعه می کنم یا می گویند خانه برای اجاره نیست یا آپارتمان هایی با متراژ پایین اما اجاره بالا را مطرح می کنند، همین که قیمت را می گویند سرم را پایین می اندازم و سکوت می کنم، فکر کنم با حقوقی که ماهیانه دریافت می کنم باید خارج از شهر به دنبال پیدا کردن خانه ای نقلی باشم که قطعا آن هم محال است.

 

زن میانسالی که خود سرپرست خانواده است، می گوید: دو سالی است که با داشتن چهار فرزند مجبور به اجاره نشینی شده ام.

 

او می گوید: متاسفانه چهار سال پیش همسرم در حادثه تصادف فوت شد و من ماندم و فرزندانم، خانه ای که در آن زندگی می کردیم را فروختیم و به جای بدهی که داشتیم، پرداخت کردیم، بعد از فوت همسرم در خانه پدری ام با سختی زندگی می کردیم، دو سالی است که با وجود تمام سختی ها مجبور شدم در شرکتی خدماتی مشغول به کار شوم و خانه ای را اجاره کنم، اما همین که قرارداد سال اول رو به اتمام بود صاحبخانه عذرم را خواست و با زبان بی زبانی ‌گفت خانه ام را نیاز دارم و به فکر پیدا کردن جایی دیگر باش.

 

این مستاجر شهرکردی گفت: بعد از آن شبانه‌روز به دنبال اجاره سرپناهی برای خودم و فرزندانم بودم که با قیمت مناسب خانه‌ای را پیدا کردم، البته با اصرار خود و مشاور املاک صاحبخانه راضی شد بخشی از اجاره تعیین شده را گذشت کند و قرارداد یک ساله‌ نوشته شد، اما اکنون سه ماه دیگر از زمان قرارداد باقی مانده که صاحبخانه قصد فروش ملک را دارد و مجبورم خانه را تخلیه کنم.

 

او بیان کرد: متاسفانه خانه‌هایی که اجاره‌بهای آن پایین و  با متراژ ۱۰۰ متر باشد کم است و خانه‌هایی با اجاره‌بهای بالا پیدا می‌شود که توان پرداخت را ندارم.

 

زوج جوان دیگری که یک سال است ازدواج کرده‌اند، می‌گوید: همسرم دانشجو است و با باز شدن دانشگاه‌ها مجبور شدیم به شهرکرد بیاییم، به دنبال خانه‌ای برای سکونت هستیم که متاسفانه اجاره‌ها بسیار بالاست و توان پرداخت آن را ندارم.

 

او گفت: اصلا فکرش را نمی‌کردم در شهری کوچک همچون شهرکرد اجاره‌ها بالا باشد، سال گذشته خانه‌ای قدیمی را در یکی از شهرهای استان همجوار اجاره کردیم، صاحبخانه فرد منصفی بود و چون به تازگی تشکیل خانواده داده بودم بخشی از اجاره را  گذشت کرد.

 

ابراهیمی بیان کرد: از اواسط فروردین‌ماه به دنبال خانه اجاره ای هستم، حتی خانه‌ای برای اجاره از سوی مشاور املاکی در شهرکرد پیدا شد اما موقع نوشتن قرارداد صاحبخانه زیر حرفش زد و اجاره گفته شده از سوی مشاور املاک را رد کرد، هر چه اصرار کردیم قبول نکرد، حالا من ماندم و خانه‌ای برای پیدا کردن که در انتظار آن هستم، در این یک سال همیشه سوالم این بوده که چرا صاحبخانه‌ها حال مستاجران را درک نمی‌کنند، واقعا بر چه اساس قیمت‌ اجاره تعیین می‌شود.

 

خانه برای اجاره در شهرکرد کم است

 

محمد رئیسی_ رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان شهرکرد گفت: در حال حاضر خانه برای اجاره بسیار کم است و افرادی که یک سال مستاجر بوده‌اند همواره قرارداد خود را به مدت یک سال دیگر تمدید می‌کنند.

 

وی افزود: متاسفانه صاحبخانه‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط افراد، خانه خود را برای اجاره به مشاوران املاک می‌سپارند که باتوجه به قیمت بالا گاهی مشاوران املاک حاضر به نوشتن قرارداد نیستند.

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان شهرکرد با اشاره به نبود نظارت بر اجاره‌بها، تصریح کرد: قیمت اجاره بها توافقی بین مستاجر و صاحبخانه است، قانونی برای اجاره‌بها وجود ندارد و همین امر موجب شده که براساس مکان ملک و افزایش تورم اجاره بها از سوی صاحبخانه تعیین شود.

 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه صاحبخانه ها قیمت اجاره را حتی تا ۴۰ درصد افزایش می دهند که پرداخت این مبلغ برای فرد مستاجر بسیار دشوار است و افراد بعد از یک سال مجبور به تخلیه خانه هستند، در صورتی که اگر قرار است قراردادی مجددا تمدید شود باید تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد اجاره‌بها افزایش یابد.

 

ایسنا

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman