ابعاد موتورخانه آسانسور و سایر نکات مهم درباره آن

ابعاد موتورخانه آسانسور و سایر نکات مهم درباره آن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۲۱ | ۱۴۰۲/۰۴/۲۸

موتورخانه آسانسور همانطور که از نام آن پیداست محل قرارگیری موتور آسانسور و تجهیزات کنترلی آن است که می تواند در مکان های مختلفی از ساختمان قرار بگیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، بسته به نوع آسانسور می توانید موتورخانه آسانسور را در مکان های مختلفی از ساختمان مشاهده کنید. به عنوان مثال برای یک سری از آسانسورها موتورخانه در زیر زمین قرار می گیرد و برای یک سری دیگر از آسانسورها موتورخانه در بالاترین نقطه ساختمان که معمولاً طبقه آخر است، قرار می گیرد.

 

سیستم محرکه و تجهیزات مربوط به آسانسور باید در اتاق ویژه ای که دارای دیوارهای محکم با سقف و درب یا دریچه مشخص قرار بگیرد. نکته مهم در استاندارد موتورخانه آسانسور این است که فقط افراد مجاز که معمولاً پرسنل نگهداری و تعمیرات و افراد بازرس و همچنین گروه نجات هستند، اجازه دسترسی به موتورخانه آسانسور را داشته باشند.

 

از موتور خانه و اتاق فلکه نباید به جز برای سیستم آسانسور کاربرد دیگری داشته باشد. همچنین تجهیزاتی که در این مکان قرار می گیرند فقط برای سیستم آسانسور تعبیه شده باشد.

 

موتورخانه آسانسور چیست؟

 

موتورخانه آسانسور جایی است که موتور آسانسور و سایر تجهیزات در آن قرار می گیرد. موتورخانه آسانسور معمولا در بالاترین نقطه چاه آسانسور قرار دارد. از جمله قطعات دیگر موجود در موتورخانه آسانسور، می توان به ابزارآلات تعمیرات آسانسور، تابلو فرمان آسانسور، تجهیزات خنک کننده و وسایل اعلام و اطفاء حریق نام برد.

 

موتورخانه آسانسور باید به گونه ای ساخته شود که بتواند بار و نیروهای وارده را به خوبی تحمل کند. توجه داشته باشید که ورود به موتورخانه باید همراه با ایمنی صورت گیرد. گاهی اوقات، اعضای ساختمان یا تعمیرکاران آسانسور بدون رعایت نکات ایمنی وارد موتورخانه آسانسور شده و دچار سانحه می شود.

 

بنابراین فراموش نکنید که باید در ورود به موتورخانه، نکات و قوانین ایمنی را رعایت کرد. روشنایی در موتورخانه آسانسور از اهمیت زیادی برخوردار است. توجه کنید که در موتورخانه حتما از لامپ های مناسب و دائمی استفاده کنید.

 

درب ها باید اندازه استانداردی داشته باشند. اندازه استاندارد برای درب موتورخانه آسانسور حداقل شصت سانتیمتر عرض و صد و هشتاد سانتیمتر ارتفاع است. موتورخانه باید دارای فضای کافی برای عبور کارشناسان و تعمیرکاران باشد. تهویه داخل موتورخانه آسانسور نیز اهمیت دارد. همچنین در حالت عادی، دمای داخل موتورخانه، بین پنج تا چهل درجه سانتی گراد است.

 

اتاقک آسانسور

 

محل جانمایی موتورخانه آسانسور کجاست؟

 

بهترین محل جانمایی موتورخانه آسانسور بالای چاه آسانسور است به خصوص اگر سرعت آسانسور بیش از ۲/۵ متر بر ثانیه باشد موتورخانه باید بالای چاه آسانسور باشد. هر چند که ممکن است به دلیل برخی محدودیت ها، موتورخانه در پایین یا کنار چاه آسانسور قرار گیرد.

 

فضای موتورخانه باید به اندازه ای باشد که امکان جای دادن تجهیزات، فضای مناسب جهت تردد ایمن افراد مجاز و تعمیرات احتمالی را داشته باشد و بنابراین همیشه سطح موتورخانه را از سطح چاه آسانسور بزرگتر در نظر می گیرند. در اکثر اوقات سطح موتورخانه ۱/۶ برابر سطح چاه است.

 

مکان قرارگیری اتاقک آسانسور می تواند در یکی از حالت های زیر باشد:

 

موتورخانه پایین و بغل: مناسب برای آسانسورهای هیدرولیکی با سیستم جک غیرمستقیم

موتورخانه بالا و بغل: مناسب برای آسانسور های کششی دارای اتاق فلکه

موتورخانه بالا: مناسب برای آسانسورهای کششی

موتورخانه پایین: مناسب برای آسانسورهای هیدرولیک با سیستم جک مستقیم

موتورخانه درون چاه: این نوع که به روملس یا بدون موتورخانه ملقب است مناسب برای آسانسورهای کششی با موتور ترجیحا گیرلس است.

 

چه وسایلی در موتورخانه آسانسور قرار می گیرند؟

 

-  اصولا ابزارآلاتی که برای تعمیرات آسانسور استفاده می شود در موتورخانه قرار دارند.

-  سیستم تهویه نیز در اتاق موتورخانه قرار می گیرد.

-  سیستم اعلام و اطفاء حریق نیز در موتورخانه آسانسور قرار می گیرد.

 

استاندارد موتورخانه اسانسور

 

در یک موتور خانه باید نکاتی رعایت شود تا تمام استانداردهای لازم را داشته باشد. در این قسمت در مورد این نکات بیشتر توضیح می دهیم.

 

پایداری موتورخانه

 

ابعاد موتورخانه باید به گونه ای باشد که در برابر بارها و نیروهای وارده مقاوم بوده و از مواد مستحکمی که باعث ایجاد گرد و غبار نشوند، استفاده نمود.

 

کف موتورخانه

 

مصالح به کار رفته در کف موتورخانه لازم است از مصالح غیر لغزنده مانند ورق آج دار یا بتن ماله کشی باشد.

 

موتورخانه آسانسور

 

ابعاد موتورخانه آسانسور باید چقدر باشد؟

 

ابعاد اتاق موتور خانه آسانسور باید به نحوی باشد که دسترسی به تجهیزات داخل فضای موتور خانه آسان باشد و همچنین علاوه بر تامین ایمنی جان سرویس کاران آسانسور، سرویس قطعات را نیز امکان پذیر سازد. به ویژه باید ارتفاع منطقه ای که سرویس دهی می شود حداقل 2 متر باشد و همچنین موارد زیر در هنگام ساخت موتورخانه باید رعایت شوند:

 

-  در جلوی تابلوهای کنترل و کابینت باید فضای باز وجود داشته باشد. عمق فضای اندازه گیری شده از سطح کابینت ها و پنل ها باید حداقل 70 سانتیمتر باشد. پهنای آن نیز باید به اندازه نیم متر باشد.

-  در محل هایی که تردد وجود دارد ارتفاع فضا نباید کمتر از 180 سانتیمتر باشد. این ارتفاع از سطح پایین پل های سقف تا کف منطقه در دسترس و کف منطقه کارکرد است.

-  راه های دسترسی به قسمت مذکور باید دارای حداقل پهنای 50 سانتیمتر باشد. البته در قسمت هایی که قطعات متحرک وجود ندارد، این مقدار به 40 سانتیمتر هم می رسد. حداقل فضای عمودی بالای اجزای متحرک سیستم محرکه آسانسور در موتور خانه باید 30 سانتیمتر باشد.

 

استانداردهای موتورخانه آسانسور

 

استانداردهای موتورخانه آسانسور چیست؟

 

موارد ساختمانی که باید مطابق استاندارد در موتورخانه آسانسور اجرا شود شامل موارد زیر است:

 

*  موتورخانه آسانسور باید مجهز به هواکش یا تهویه مناسب باشد.

*  کف موتورخانه آسانسور باید از مواد غیر لغزنده و زبر ساخته شده باشد.

*  روشنایی موتورخانه باید به صورت مناسبی تأمین شود.

*  سکوی موتورخانه باید مجهز به پله دسترسی باشد.

*  در بالای سکوی آسانسور روی سقف باید قلاب سقف با تحمل بار بیش از 2000 کیلوگرم تعبیه شود.

*  فضای عبورکافی باید جهت دسترسی به تجهیزات (50 سانتیمتر) و نیز کارکردن در مقابل تجهیزات (80 سانتیمتر) وجود داشته باشد.

*  جهت جلوگیری از سقوط افراد دور تا دور سکو نرده کشی شود.

*  یک تابلو سه فاز می بایست در نزدیکی در ورودی موتورخانه نصب شود.( کلید اصلی تابلو ( 1و0) باید در روی درب تابلو تعبیه شده باشد.)

 

سایر نکات مهم

 

-  درب موتورخانه باید به سمت بیرون موتورخانه باز شود و مجهز به قفل شب بند باشد.

-  سوراخهای تعبیه شده برای عبور سیم بکسل در کف سکوی موتورخانه باید دارای لبه پنج سانتیمتری برای جلوگیری از افتادن ابزار در داخل چاه باشد.

-  سکوی موتورخانه باید طوری طراحی و بتن ریزی شود که تحمل نیروهای وارده توسط سیستم آسانسور را داشته باشد.

 

استانداردهای اتاقک آسانسور

 

تهویه موتورخانه آسانسور

 

به علت وجود قطعاتی مانند موتور، تابلو فرمان و تابلو سه فاز در اتاق موتورخانه آسانسور، نیاز است که دمای موتور خانه آسانسور در آسانسورهای کششی بین 5 تا 40 درجه سانتیگراد و در آسانسورهای هیدرولیکی بین 15 تا 35 درجه سانتیگراد باشد. به همین دلیل از سیستم تهویه در داخل موتور خانه استفاده می شود.

 

در صورتی که تهویه چاه اسانسور، توسط موتورخانه تامین می شود. به این مسئله باید توجه شود که هوای نامطبوع از سایر بخش های ساختمان به موتورخانه آسانسور وارد نشود. همچنین موتورها، تجهیزات و کابل های برق باید در برابر رطوبت، بخارهای مضر و گرد و غبار محافظت شوند.

 

مطابق با قوانین استاندارد آسانسور می بایست تمامی آسانسورها در اتاق موتورخانه یک فن داشته باشند. فن باعث می شود تا حد زیادی حرارت مضاعف این فضا به بیرون کشیده شود و قطعات در دمای کمتری قرار بگیرند. اما برای ساختمان های مرتفع شاید وجود یک فن جواب ندهد و بهتر است که از یک کولر گازی برای خنک کردن اتاق موتورخانه آسانسور استفاده کرد. توجه کنید که با این کار شما می توانید خطر خرابی آسانسور را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

 

بیشتر بخوانید: چرا آسانسور به باطری احتیاج دارد؟

سوالات متداول
  • دمای موتورخانه آسانسور چقدر باید باشد؟
    موتورخانه باید دارای تهویه مناسب باشد و در مناطق گرم و دارای شرجی بالا برای پایین آوردن دما و رطوبت از کولر استفاده شود، ولی باید دقت نمود که باد کولر مستقیما به سمت موتور نباشد تا موتور گیربکس خنک شود، لازم به یادآوری است که دمای داخل موتورخانه حتما در زمان کارکرد آسانسور باید بین ۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد باشد.
  • آیا ممکن است آسانسوری، موتورخانه نداشته باشد؟
    بله، برخی از انواع آسانسورها نیازی به موتورخانه ندارند، به این نوع از آسانسورها، آسانسورهای بدون موتورخانه یا روملس گفته می شود. سیستم های محرکه آسانسور در نوع کششی و هیدرولیکی هستند. هر دو نوع این آسانسورهای جایی برای قرارگیری موتور و تجهیزات آن نیاز دارند. در آسانسورهای هیدرولیک، موتورخانه را می توان در چاه آسانسور یا فاصله ای دورتر در نظر گرفت. اصولا این آسانسورهای کششی هستند که از نوع بدون موتورخانه هستند، در این نوع آسانسور، موتور داخل چاهک آسانسور قرار می گیرد.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman